Mii de ieşeni plătitori de contribuţii de Sănătate se întreabă revoltaţi:

De ce la cel mai mare spital din Moldova se dau reţete gratuite doar jumătate de lună?

luni, 24 august 2015, 01:59
4 MIN
 De ce la cel mai mare spital din Moldova se dau reţete gratuite doar jumătate de lună?

 După primele două săptămâni ale lunii, medicii dau reteţe necompensate în ambulatoriu. Motivul: "S-a terminat plafonul!". Oficialii CJAS spun că măresc permanent acest plafon, dând indirect vina tot pe pacienţi. Unde este adevărul şi cum s-ar putea rezolva problema dacă ar exista suficietă voinţă? 

Ieşenii care vor să beneficieze de analize gratuite în Ambulatoriul de la Spitalul „Sfântul Spiridon” trebuie să se adreseze unităţii medicale în primele zile ale lunii, atunci când medicii încă vor avea fonduri pentru realizarea acestora, sau să se înarmeze cu răbdare multă şi să aştepte următoarea lună calendaristică.

În ciuda numeroaselor nemulţumiri ale ieşenilor referitor la acest aspect, reprezentanţii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) au precizat că bugetul alocat ambulatoriului a fost anul acesta mai mare decât în ultimii doi ani, însă, spun ei, problemele apar din cauza adresabilităţii crescute. Pe de altă parte, conducerea spitalului arată că adresabilitatea mărită nu ar trebui să creeze astfel de situaţii, dar ele apar totuşi pe fondul unei lipse de organizare şi comunicare dintre medicul de familie şi cei din ambulatoriu. Unde este, de fapt, problema? 

"Pentru ce plătesc CAS?"
 
Mai mulţi pacienţi care au ajuns în ambulatoriul celui mai mare spital din Moldova au relatat că, dincolo de cozile enorme care se formează la laboratorul de analize sau la medicul specialist, dacă ajung la cabinete medicale în ultimele două săptămâni ale lunii, aud de cele mai multe ori că spitalul a terminat fondurile pentru nevoile lor. Astfel, dacă pacienţii – majoritatea asiguraţi care au plătit contribuţia pentru sănătate mai mulţi ani la rând – nu vor să aştepte până la începutul lunii, ajung să plătească din buzunarul propriu serviciul medical
 
„Eu am plătit 40 de ani CAS din salariu. Chiar şi acum, din 8.000 de lei pensie dau lunar 5 lei. Pentru ce, dacă ajung tot eu să-mi plătesc analizele şi reţetele medicale? Am fost la oftalmolog în ambulatoriu şi mi-a dat reţetă în alb, fără niciun fel de gratuitate. Atunci eu pentru ce mai plătesc contribuţia asta?”, ne-a spus revoltată Maria Popa, din Iaşi.
Femeia a mai relatat că, pentru a ajunge la timp la analize, în urmă cu două luni a venit în ambulatoriu de la ora 5 dimineaţa, ca să nu prindă coadă prea mare, ci un bon de ordine printre primii zece pacienţi. „Am venit la ora aia şi deja erau alte 14 persoane în faţa mea”, a completat ieşeanca.
 
Ce spune CJAS
 
Potrivit reprezentanţilor CJAS, situaţia din ultimii ani se repetă şi în prezent, deşi fondurile alocate ambulatoriului au fost mult mai mari, totul din cauza adresabilităţii crescute. „Anul acesta discutăm despre un buget mai mare faţă de ultimii doi ani pe servicii de ambulatoriu: de la 900.000 de lei bugetul a crescut la 2.200.000 de lei.
 
În cazul de la Spitalul «Sf. Spiridon» nemulţumirile apar pe fondul unei adresabilităţi în creştere faţă de anii trecuţi. Dacă, de exmplu, avem furnizori de servicii medicale în ambulatoriu care fac economii şi nu consumă toţi banii alocaţi, ambulatoriul de la Spitalul „Sf. Spiridon” nu este în aceeaşi situaţie pentru că fondurile se consumă în totalitate tocmai datorită acestei adresabilităţi crescute”, a precizat ec. Robert Dâncă, preşedintele CJAS. Acesta a mai subliniat că medicii specialişti care consumă lunar toate fondurile alocate primesc în lunile următoare mai mulţi bani prin redistribuirea celor nefolosiţi de alţi doctori specialişti.
 
Conducerea Spitalului „Sf. Spiridon” a precizat că adresabilitatea crescută este un motiv îmbucurător, întrucât prin încurajarea ei se deblochează aglomeraţia din Unitatea de Primire Urgenţe (UPU), acolo unde ajung şi mulţi pacienţi care nu prezintă neapărat urgenţe medicale. „Noi ne dorim să avem o adresabilitate mai mare pe ambulatoriu, pentru că şi preţurile ar fi mai convenabile. Nu zic, de exemplu, că noi nu ar trebui să facem ambulatoriul mai atractiv pentru ca pacienţii să prefere o astfel de îngrijire medicală. Asta ar decongestiona activitatea din UPU, acolo unde ajung şi cazuri care nu sunt chiar urgenţe, ci mai degrabă cazuri cu pacienţi care vor asistenţă gratuită cu riscul de a aştepta câteva ore medicul. Dar, pentru a evita cozile şi pentru a beneficia gratuit de serviciile din ambulatoriu, ar trebui să existe o mai bună comunicare între medicul de familie, pacient şi medicul specialist. Dacă medicul de familie şi-a programat el pacientul în ambulatoriu, peste o zi, două sau o săptămână, lucrurile ar funcţiona altfel”, a explicat prof.dr. Ştefan Georgescu, director medical al Spitalului "Sf. Spiridon".
Lunar, în ambulatoriul integrat al spitalului primesc servicii medicale în jur de 10.000 de persoane. Adică, o medie zilnică de peste 300 de persoane.
 

 

Comentarii