Dracul şi-a băgat coada în cardurile de sănătate. Blocaj la medicii de familie

marți, 05 mai 2015, 01:55
7 MIN
 Dracul şi-a băgat coada în cardurile de sănătate. Blocaj la medicii de familie

Cozi interminabile ieri la medici de familie sau spitale, în prima zi lucrătoare în care cardul trebuie folosit. Softurile cititoarelor s-au blocat încă de dimineaţă, situaţia nerezolvându-se nici după amiază. S-a stat la cozi cu orele. Ce spune CJAS?

În ordinea internărilor la spitalele ieşene şi a programărilor de la doctorii de familie s-a instaurat ieri haosul. Ţinând cont de obligativitatea folosirii cardului de sănătate pentru consultaţii, eliberări de reţete, internări sau externări începând cu luna mai, la Iaşi s-a stat la cozi interminabile.
Pe de o parte au fost întârziaţii, cei care timp de patru luni nu au fost la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate pentru a-şi lua cardul de sănătate, aceştia formând ieri o coadă imensă la CJAS.
Pe de altă parte au fost softurile folosite de medicii de familie şi de spitale, care s-au blocat începând cu primele ore ale dimineţii şi au ţinut-o la fel până seara, când fluxul de pacienţi s-a mai rărit.
 
 
Medicii de familie susţin că au reuşit să consulte doar jumătate dintre pacienţii care erau programaţi ieri, dar nici aceste consultaţii nu sunt siguri că le vor fi validate, pentru că softul a îngheţat de fiecare dată şi nu s-a reuşit racordarea lui la sistemul naţional.
 
Patru ore la coadă la medicul de familie
 
Dimineaţă, la ora 09.00, la cabinetele medicilor de familie din Iaşi coada se întindea deja până la uşi, fiind ocupate toate scaunele. Oamenii veniseră mai devreme tocmai pentru că se gândeau că lucrurile vor merge mai greu din cauza folosirii şi activării cardurilor, aşa că s-au prezentat mai repede la programări.
 
Însă doctorii de familie spun că, de la un timp de aşteptare de 10-15 minute maximum, în zilele încărcate, pacienţii au stat între trei şi patru ore de dimineaţă. „A fost groaznic, pun cardul, durează mult până îl citeşte aparatul. Apoi, după ce îl citeşte, încep consultaţia şi selectez asta în program. Când vreau să scriu reţeta, îmi cere să salvez consultaţia, şi iar aştept minute şi minute până se salvează. Apoi mai aştept încă o dată până când validează reţeta, iar când scriu biletul de trimitere, o ia de la capăt ca să-l valideze pe acesta“, a explicat situaţia îngreunată un doctor de familie care are cabinetul la Centrul de Medicină de Familie din Păcurari, lângă Autogară.
 
 
Anca Deleanu (foto), preşedintele Societăţii Naţionale a Medicilor de Familie, Filiala Iaşi, a precizat că aceeaşi situaţie a fost raportată de medicii de familie de pe toată raza judeţului. „Am văzut discuţii în ţară, am vorbit cu colegi care folosesc variante diferite de soft, dar toţi au avut aceleaşi probleme. Singurul demers care se poate face este să se meargă în paralel, serviciile noastre să fie validate ca şi până acum. Noi nu refuzăm utilizarea cardurilor, dar nici nebunia asta care se creează acum nu ajută pe nimeni. Oamenii au nevoie de servicii, de consultaţii. De dimineaţă de la ora 8 programul a mers un pic, după aceea nu a mai mers deloc“, a precizat dr. Anca Deleanu.  
 
45 de minute pentru o consultaţie care durează 10
 
Au existat şi unele situaţii dificile la cabinetele medicilor de familie. Spre exemplu, tot în Păcurari, o femeie s-a prezentat la consultaţie invocând o serie de dureri în zona pieptului, o doctoriţă de familie i-a efectuat până şi o electrocardiogramă, însă aceasta a aşteptat apoi timp de trei ore până când a putut fi eliberată o trimitere cu care să poată merge la spital.
 
Timpul mediu de lucru cu un pacient a fost de 45 de minute, susţin doctorii de familie. Aceştia au explicat că au fost nevoiţi să stea şi patru ore peste programul care se încheia normal la ora 13, pentru a consulta cât mai mulţi pacienţi, în condiţiile în care în timpul alocat conform programului prestabilit au putut vedea doar 12 persoane dintre cele care făcuseră programări.
În mod normal sunt consultaţi în jur de 30 de pacienţi.
 
Într-o demonstraţie făcută pentru „Ziarul de Iaşi“, la ora 16, de către dr. Anca Deleanu, a durat cinci minute până când un card a fost citit de laptop, timpul de aşteptare fiind reluat sau chiar dublat după selectarea oricărei opţiuni de continuare a consultaţiei. „Pacientul a beneficiat de reţete şi de bilete de trimitere, însă eu nu am reuşit să validez nicio consultaţie. Dacă situaţia ar fi să rămână aşa, eu nu voi fi plătită pentru munca mea de astăzi. Şi în timpul de aşteptare nici nu poţi sta cu pacientul să-l consulţi, pentru că dacă nu eşti atent programul îţi va spune că timpul de aşteptare a fost prea lung şi trebuie să o iei de la capăt“, a adăugat dr. Anca Deleanu.
 
La „Sf. Spiridon“ s-a lucrat non-stop
 
Situaţia remarcată de către doctorii de familie s-a repetat şi la biroul de internări al Spitalului de Urgenţe „Sfântul Spiridon“ din Iaşi. Cozile de zeci de oameni au reuşit să ajungă la terminalele necesare internării sau beneficiarii de servicii medicale numai în urma unei mobilizări masive a tuturor angajaţilor spitalului, de la informaticieni la asistente. Chiar şi aşa, timpul de aşteptare a variat de la una-două la peste trei ore.
 
Şi managerul unităţii spitaliceşti, ec. Ioan Bârliba (foto), a specificat că au existat blocaje ale softului, acesta picând la fiecare 30-40 de minute, însă a precizat că niciunui pacient nu i s-au refuzat serviciile medicale dacă avea recomandare pentru internare. „Dacă nu avea card sau dacă nu îl avea la el, noi i-am făcut internarea aducându-i aminte că la externare trebuie ca el sau un membru al familiei să prezinte cardul pentru ca serviciul să fie validat. Am avut mai multe puncte, le-am divizat chiar şi la internări, care s-au făcut şi direct în secţia clinică, nu doar la biroul de internări. Ar trebui să existe o perioadă tampon cât de cât, pentru că, deşi nu sunt informatician şi nu am pregătirea necesară, mă gândesc că la 9.000 de utilizări pe secundă serviciul este normal să se blocheze“, a declarat managerul spitalului. Acesta spune că insistă ca până la finalul lunii mai să se poată face şi internări fără card medical, ca să existe această perioadă de timp în care pacienţii să se familiarizeze cu procedurile.
 
CJAS cere răbdare
 
Directorul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate, ec. Robert Dâncă, a precizat că sistemul a fost testat de mai mult timp şi a transmis că este nevoie de răbdare, fiind un program informatic la nivelul întregii ţări. „Proiectul este imens, sistemul informatic încorporat este unul dintre cele mai complexe, dar având în vedere că este un sistem informatic există anumite inadvertenţe care nu ţin de oameni“, a explicat acesta.
El însă a dat asigurări că nu este nevoie ca medicii de familie sau spitalele să se îngrijoreze: în condiţiile în care serviciile medicale nu au putut fi validate din cauză că unele carduri de sănătate nu au funcţionat sau că softul s-a blocat în timpul utilizării, ele vor fi decontate după sistemul de înregistrare clasic. „În cazul în care cardul nu funcţionează sau nu este emis, nu trebuie îngrădit accesul la servicii medicale, iar ele pot fi validate şi raportate pe aceeaşi procedură ca înainte. Sub nicio formă nu au cum să fie îngrădite serviciile medicale. Ne cerem scuze faţă de asiguraţii care alocă timp în plus pentru implementarea acestui proiect, dar efectele pozitive vor fi văzute în câteva luni“, a adăugat ec. Robert Dâncă.
 
În ciuda acestor asigurări însă, medicii de familie spun că nu îşi dau seama cum se vor putea verifica informaţiile cum că unele servicii medicale nu au fost oferite fiindcă nu a funcţionat cardul sau softul, şi se tem că o parte din munca lor va rămâne neremunerată.
 

Comentarii