Începe şcoala: Post de poliţie transformat în grădiniţă

duminică, 15 septembrie 2013, 08:19
6 MIN
 Începe şcoala: Post de poliţie transformat în grădiniţă

Deşi începerea noului an şcolar ar trebui să fie un motiv de bucurie, în multe şcoli din judeţul Iaşi condiţiile lasă de dorit. Toaletele în curte, lipsa apei curente sau a apei potabile, lipsa fondurilor pentru continuarea renovărilor, neplata unor lucrări finalizate şi desfăşurarea actului didactic în spaţii improprii sunt principalele probleme cu care se confruntă conducerile unor unităţi şcolare. Mai mult, din cele 227 de unităţi cu perso­nalitate juridică, 12 nu au autorizaţie sanitară de funcţionare, iar 13 sunt în curs de a obţine acest aviz.

Grădiniţa, sprijinită de câteva bârne

La Grupul Şcolar „Victor Mihăilescu Cra­iu“ din Belceşti, cadrele didactice se întreabă cum vor explica luni elevilor că nici în acest an nu vor învăţa în condiţii normale. Deşi au mobilier nou şi materiale didactice atractive, acestea stau înghesuite în cămăruţe impro­vizate. În 2008, tinerii din Belceşti aveau promisiunea unui campus şcolar modern, cu un corp de clădire nou, o grădiniţă renovată şi chiar un cămin pentru profesorii navetişti. Astăzi, în curtea instituţiei, o clădire cu etaj pe jumătate ridicată este folosită drept magazie de lemne. La câţiva metri depărtare a fost turnată fundaţia căminului. Undeva mai în spatele curţii, imaginea este cu totul dezo­lantă. Fosta grădiniţă stă ascunsă printre copaci şi buruieni, cu acoperişul prăbuşit, faţada înclinată la 45 de grade şi sprijinită de câteva bârne de lemn. Aproximativ 1.300 de copii din Belceşti sunt afectaţi de lipsa spaţiilor de învăţământ. Elevii din clasele primare şi gimnaziale învaţă în trei schimburi, între 7.30 şi 19, cu pauze de doar 5 minute între orele de curs. Mulţi liceeni renunţă la şcoală după clasa a X-a, pentru că fac naveta şi nu se pot întoarce acasă atunci când sunt în schimbul de după-amiază. Preşcolarii sunt înghesuiţi în două cămăruţe ale unui fost post de poliţie şi în vestiarele sălii de sport, transformate în săli de clasă. „Aproximativ 27 de copii învaţă în fostul sediu al poliţiei. Sunt copii de la grupa mijlocie şi de la grupa ma­re, coordonaţi de aceeaşi educatoare. Sunt aproape şapte ani de când îşi desfă­şoa­ră activitatea în condiţiile acestea. Spaţiul este îngust, dar şi-a amenajat clasa cât a putut de frumos. Corpul propriu-zis al grădiniţei este foarte degradat – acoperiş căzut, perete surpat. Am pus termopane în 2006 pentru izolare, în 2007 s-a intrat în reparaţii capitale, dar a fost sistată finanţarea. Din 2008 nu s-a mai făcut nimic. Sprijinim corpul cu bârnele de lemn, ca să eliminăm pericolul de accidente“, detaliază Cătălin Baziluc, di­rectorul grupului şcolar.

Politicienii fac din nou promisiuni

De altfel, primarul Constantin Ciobăniţă declară că nu invidiază cadrele didactice, iar deschiderea anului şcolar îi dă frisoane. De-a lungul timpului, elevii au făcut ore la parterul unui bloc, sub privirile suspicioase ale locatarilor, într-un fost spaţiu comercial sau în casele oamenilor. La fel va fi şi anul acesta. Oricât de implicaţi ar fi dascălii, plăcerea de a învăţa piere, iar mersul la şcoală devine o corvoadă. „Părinţii sunt revoltaţi. Spre disperarea mea, acum, când începe anul şcolar, nu le pot spune copiilor că se vor îmbunătăţi condiţiile“, afirmă Ciobăniţă. Acesta spune că a „moştenit“ problema şcolii de la vechea administraţie, dar ea rămâne prioritară în comună. În schimb, Ministerul nu a aprobat de ani de zile fonduri pentru conti­nuarea lucrărilor. „Undeva în 2007 s-a obţinut finanţare pentru un campus şcolar. Trei corpuri s-au desfiinţat, s-au început lucrările pe orizontală, simultan. Au fost făcute una cu pământul şi a început şantierul. În 2008 s-au epuizat şi blocat fondurile, nu s-a făcut nici conservarea. Am găsit înţelegere la instituţii, dar cu toate diligenţele făcute la IŞJ, la CJ, la Minister, Guvernul n-a repartizat bani pentru probleme de infrastructură ce ţin de preuniversitar“, a explicat primarul. Finalizarea construcţiei corpului deja ridicat ar rezolva problema de la Belceşti, întrucât cele nouă clase din interior pot soluţiona criza de spaţiu. Paradoxal, cadrele didactice afirmă că – în ciuda greutăţilor – elevii fac cinste şcolii: participă la concursuri şi olimpiade, iar rata de promovare la bacalaureat a fost de aproximativ 60% (procent bun pentru un liceu tehnologic). Vasile Mocanu, deputat în Colegiul 4, susţine că lucrările vor fi reluate anul viitor. „Vor fi date fonduri pentru investiţii la anul. Nu doar tragem speranţă, ci se va rezolva precis. În colegiu mai sunt pro­bleme deosebite la Heleşteni – Movileni, unde construcţia este foarte veche şi trebuie refăcută“, a mai precizat politicianul.

Ce spun politicienii

Deputaţii ieşeni susţin faptul că, în momentul de faţă, deşi situaţiile de criză sunt numeroase, au mâinile legate. De exemplu, în Colegiul 1 nu pot fi continuate lucrările la şcoala din Osoi. „Clădirea e ridicată, e aproape de roşu, dar nu există soluţii în ceea ce priveşte sursele de finanţare. Am mai rezolvat situaţia de la Zberoaia, unde învăţau doar şapte copii într-o şcoală. Am dus un microbuz, iar ei vor merge la o şcoală mai mare“, au subliniat reprezentanţii cabinetului lui Mugur Cozmanciuc, deputat PNL. În Colegiul 2 sunt probleme atât la uni­tăţile şcolare mari (de exemplu, Liceul Agricol din Miroslava necesită reabilitare termică şi arhitecturală, precum şi repararea acoperişului, iar Şcoala Ciurea ar trebui să intre în reparaţii capitale), cât şi la şcoli şi grădiniţe mici, cu lucrări îngheţate în diverse stadii. „Şi grupurile sanitare sunt un dezastru în multe şcoli. În ceea ce priveşte fondurile, anul acesta au existat constrângeri cu Fondul Monetar Internaţional, dar şi dorinţa Guvernului de a achita arieratele“, a specificat deputatul PNL Relu Fenechiu. Petru Movilă, deputat PDL în Colegiul 3, susţine că este necesară o colaborare strânsă între directori, primari şi reprezentaţii IŞJ-ului, pentru a nu pasa problemele de la o instituţie la alta. „Noi avem la Glodenii Gândului o grădiniţă neterminată, iar la Războieni o şcoală. În Poienile situaţia este grea, pentru că e un sat sărac, iar la Ro­mâneşti trebuie reparată şcoala şi finalizată grădiniţa“, a punctat politicianul. Con­stantin Adăscăliţei a amintit de problemele la unităţile din Dagâţa şi Domniţa. În Co­legiul 6, conform informaţiilor oferite de deputatul Anghel Stanciu, sunt în criză şcolile de la Coarnele Caprei şi Bivolari. „Din păcate sunt peste 1.000 de obiective la nivelul Ministerului Educaţiei, pe care bugetul actual nu le poate satisface“, a mai spus acesta.

Cea mai fericită situaţie pare să fie în Colegiul 7, unde deputatul Costel Ale­xe sus­ţine că şcolile sunt într-o stare bună. „Există doar două proiecte de grădiniţe aprobate, dar fără finanţare – la Dumeşti şi Erbiceni“, a menţionat deputatul. Deschi­derea oficială a noului an şcolar va avea loc luni dimineaţă. Reprezentanţii Inspecto­ratului Şcolar, dar şi ai autorităţilor locale vor vizita, de la ora 9.30, Şcoala Gimnazială „Alexandru cel Bun“, iar de la ora 11, Colegiul Naţional „E. Racoviţă“.
 

Comentarii