Matematica predată cu pumnii. O învăţătoare ţine elevii în frâu prin forţă. Ce spun psihologii?

vineri, 05 mai 2017, 01:50
5 MIN
 Matematica predată cu pumnii. O învăţătoare ţine elevii în frâu prin forţă. Ce spun psihologii?

La Şcoala Gimnazială „Alexandru Vlahuţă“ din cartierul Dacia, învăţătoarea Maria Cozma a fost filmată când agresează copiii de clasa a III-a. Unul dintre ei pare să fie lovit cu capul de bancă. Părinţii sunt revoltaţi. „Când am întrebat-o de ce s-a comportat în felul acesta, mi-a spus că elevii o scot din sărite. Am depus plângere la poliţie şi intentez proces“, declară Gina Ramona Mocanu, mama unuia dintre copiii agresaţi. Nu mai e mult şi se ajunge ca în nuvela lui Alexandru Vlahuţă („Mogâldea“) în care învăţătorul îi trăgea elevului cu varga la spate, „ca sa gonească mintea la cap“.

O învăţătoare de la Şcoala Gimnazială „Alexandru Vlahuţă“ din cartierul Dacia a fost filmată în sala de clasă în timp ce îşi bătea elevii. Din imagini se poate vedea cum Maria Cozma, cadru didactic la şcoala gimnazială, loveşte copiii de clasa a III-a cu palmele, îi bruschează, iar pe unul dintre cei agresaţi pare că îl izbeşte şi cu capul de bancă. Micuţii se aflau în timpul orei de Matematică, iar din imagini reiese că aceştia nu stăteau liniştiţi în timpul orei. 

Cele două filmuleţe au fost postate pe Internet, iar câţiva părinţi au mers în cursul zilei de ieri la directorul şcolii cu dovezile video. În acest moment este în desfăşurare o anchetă la nivelul şcolii, iar Inspectoratul Şcolar Judeţean din Iaşi a fost informat cu privire la evenimentele petrecute la „Alexandru Vlahuţă“. De asemenea, părinţii au depus plângere la poliţie împotriva cadrului didactic şi intenţionează să deschidă un proces.

Gina Ramona Mocanu, un părinte a cărui copil a fost agresat, precizează că nu este pentru prima dată când copilul ei a fost bătut, aceasta aplicând „corecţii fi­zice“ şi în trecut, dar nu a avut dovezile necesare, iar învăţătoarea negând categoric orice comportament agresiv. „Copilul meu s-a plâns tot timpul că este bătut, dar nu am avut nici o dovadă. În trecut am mai încercat să vorbesc cu doamna învăţă­toare. Am zis că voi merge la director când voi avea dovezi. Învăţătoarea spu­nea, atunci când am vorbit cu ea, că nu-l atinge nici măcar cu un deget, iar copiii din clasă, din spatele ei, îmi făceau semn că nu-i aşa. Mi-au zis că-i loveşte degeaba, că-i bate fără să facă ceva. Azi, când am întrebat-o de ce s-a comportat în felul acesta, mi-a spus că elevii o scot din să­rite. Am depus plângere la poliţie şi intentez proces. Merg mai departe, nu vreau să mă las deloc. Vreau să fac asta pentru toţi copiii cărora li se întâmplă acest lucru“, a declarat Gina Ramona Mocanu, mama unuia dintre copiii agresaţi.

Tulburările de comportament, efect al violenţelor suferite în copilărie

Cei doi copii care sunt agresaţi în imagini urmează să meargă săptămâna viitoare, luni şi marţi, la psiholog pentru a fi evaluaţi şi pentru a se stabili dacă elevii au fost marcaţi de comportamentul cadrului didactic. Efectele unui astfel de comportament agresiv pot fi deosebit de grave în dezvol­tarea viitoare a copiilor. Psihologul Oana Rotaru a precizat că agresivitatea de acest fel poate duce la probleme de integrare pe viitor, la accese de furie incontrolabile.

„Agresivitatea fizică şi verbală a adul­ţilor asupra copilului conduce la pră­buşirea personalităţii acestuia. Aceste abuzuri asupra copilului pot conduce la tulburări de comportament şi întârzieri în dezvoltarea emoţională, iar în final poate duce la manifestări ale agresivităţii la copilul abuzat. În general comunicarea defectuoasă are consecinţe negative în dezvoltarea copilului. De aceea este recomandată o evaluare periodică a cadrelor didactice din sistemul educaţional“, menţionează psihologul.

Cu privire la motivul pentru care un cadru didactic poate reacţiona în acest fel, Oana Rotaru este de părere că „frustrările lor se răsfrâng asupra copiilor. Aceştia nu sunt vinovaţi cu nimic, ei vin să înveţe într-un cadru liniştit, iar aşa-zisa obrăznicie a copiilor provine din faptul că metoda de lucru a cadrului didactic nu este bună şi că profesorul nu se pliază pe nevoile elevului.“

În ceea ce priveşte modalitatea în care un cadru didactic ar trebui să se comporte atunci când un elev este neascultător, pentru a nu fi afectat emoţional elevul, acesta trebuie să adopte cu totul alte căi, nu violenţa. „Dacă comportamentul unui elev este atipic faţă de cel al colegilor săi, se poate merge la diriginte şi la psihologul şcolii, pentru a vedea ce se întâmplă cu el. De multe ori aceste comportamente pleacă din mediul familial, ori este abuzat şi el atrage atenţia, resimte o lipsă de afectivitate, dar în nici un caz nu trebuie mărit factorul de stres şi mergi la clasă şi baţi copilul“, mai punctează Oana Rotaru.

„Elevul nu va uita episodul“

Dincolo de efectele violenţei, faptul că elevul este agresat de faţă cu ceilalţi elevi poate avea, de asemenea, efecte negative. „Elevul se poate întreba «de ce el» şi a­tunci apare etichetarea acestuia, el nu va uita niciodată episodul acesta, un astfel de comportament îl modifică, iar copilul poate dezvolta o agresivitate în timp, cu accese de furie“, subliniază psihologul. 

În cadrul şcolii ancheta va începe de astăzi, directorul menţionând că ieri, 4 mai, nu a mai fost timp să se desfăşoare acti­vităţi. „Deocamdată am numit o comisie care va desfăşura o anchetă în acest sens. Nu au mai fost plângeri la adresa doamnei învăţătoare în trecut. Noi am informat Inspectoratul Şcolar şi aşteptăm rezultatele anchetei“ a declarat Mirela Marin, directorul Şcolii Gimnaziale „Alexandru Vlahuţă“ din cartierul Dacia. Totodată, înainte ca cei doi părinţi să depună plân­gere, în urma apariţiei imaginilor pe internet, poliţiştii de la Secţia 1 s-au autosesizat în privinţa comportamentului învăţătoarei. Maria Cozma nu a putut fi contactată până la închiderea ediţiei.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii