N

Trei autostrăzi în Iaşi! Bacău – Paşcani, Paşcani – Siret, Iaşi – Târgu Mureş

N

joi, 22 mai 2014, 01:50
6 MIN
 Trei autostrăzi în Iaşi! Bacău – Paşcani, Paşcani – Siret, Iaşi – Târgu Mureş

\N

Va fi 2019 anul în care ieşenii ar putea trece munţii spre Ardeal pe autostradă? Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a fost prezent ieri la Iaşi şi a lansat mai multe termene pentru finalizarea tronsoanelor din autostrada Iaşi – Târgu Mureş. Porţiunea care se află în stadiul cel mai avansat este Câmpia Turzii – Târgu Mureş, pentru care se fac demersuri pentru licitaţia de lucrări, porţiunea urmând să fie finalizată până în 2016, conform ministrului. Tronsonul care traversează judeţul Iaşi ar urma să fie scos la licitaţie, procedură care nu vizează însă lucrările, ci actualizarea studiului de fezabilitate. Documentaţia pentru cei 100 km pe ruta Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ se află în evaluare şi ar trebui scoasă la licitaţie peste circa opt zile. Actualizarea studiului de fezabilitate va costa 5,8 milioane de euro. Mi­nistrul Dan Şova a anunţat ieri că lucrările pentru autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ vor începe abia în septembrie – octombrie 2015, termenul de execuţie fiind 24 de luni. Dacă procedurile de achiziţie nu vor întârzia, iar lucrările nu vor suporta amânări, ieşenii ar putea să circule pe autostradă până la Târgu Neamţ în octombrie – noiembrie 2015. În schimb, ultima porţiune din auto­stradă, respectiv Târgu Mureş – Târgu Neamţ, cea care leagă efectiv Moldova de Transilvania, ar putea fi gata abia la începutul anului 2019.

Care sunt autostrăzile?

Dacă primele două tronsoane vor fi construite prin fonduri europene, porţiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ ar urma să construită din acciza la carburanţi. „Pentru partea de autostradă dintre Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, cea mai grea dintre toate, care costă şi foarte mult şi este foarte dificil de făcut în munte, am propus premierului Ponta, dar aşa cum a spus şi Domnia sa, vom analiza la nivelul Guvernului şi al Parlamentului, pentru finanţare din acciza care a fost introdusă la data de 1 aprilie. Din rovinietă prin aplicarea mecanismului cu 7 eurocenţi şi rambursare de 4 eurocenţi la tranportatori se ajunge la încasări anuale de 500 milioane de euro“, a declarat Şova. Ministrul de la Transporturi a estimat că toate procedurile pentru ultimul tronson de autostradă vor începe din 2015, ur­mând ca lucrările de construcţie să fie terminate până la sfârşitul lui 2018 – începutul anului 2019. În ciuda termenelor destul de avansate, Dan Şova a precizat că judeţul Iaşi va fi traversat de trei autostrăzi: autostrada Bacău – Paşcani, autostrada Paşcani – Siret (acestea fiind, potrivit lui Şova, proiecte separate), care se află în licitaţie pentru studiile de fezabiliate, şi Iaşi – Târgu Mureş. Nici proiectul şoselei de centură nu va fi terminat prea curând. Ministerul Transpor­turilor a solicitat reactualizarea studiului de fezabilitate pentru centura de trafic uşor, porţiune care ar trebui să pornească din dreptul satului Uricani şi să fie direcţionată prin municipiu, pe strada Cicoarei, Arhitect Ioan Be­rindei şi Nicolina, cu pod spre car­tierul Dacia. Proiectul ar urma să fie inclus în finanţare abia de la anul.

Dispute la Aeroport

Proiectul Aeroportului a trezit în schimb dispute politice. Aflat într-un stadiu mult mai avansat decât autostrada Est-Vest, proiectul Aero­portului Iaşi a primit zilele trecute şi ultimele aprobări, urmând să fie publicat de Comisia Europeană în cursul săptămânii viitoare. Ministrul Dan Şova l-a acuzat pe Cristian Adom­niţei, preşedintele Consiliului Jude­ţean, că a politizat proiectul Aero­portului, susţinând că, în fapt, meritul ar aparţine PSD. „Din partea co­legilor liberali, am observat o politizare acută a proeictelor de infrastructură. Eu mi-am afirmat de mult poziţia: proiectele de infrastructură mari din România nu trebuie să aibă politică, toate aparţin românilor şi sunt obligatorii. Dacă discutăm în termeni de instituţii însărcinate cu realizarea lor, tot ceea ce înseamnă investiţii în infrastructura mare din România sunt făcute întotdeauna de către Guvern. Dacă vrem neapărat să politizăm, vă spun că sunt făcute de PSD la acest moment“, a declarat Şova. Conform ministrului, Aero­portul va obţine 56,7 milioane de euro, mai mult de jumătate din toate sumele disponibile la nivel naţional pe domeniul aeronautic. „Faptul că astăzi putem cheltui bani din fonduri europene pentru Aeroportul Iaşi i se datorează direct, personal, premie­rului Victor Ponta“, a mai declarat Şova. Tot pe subiectul Aeroportului, ministrul Transporturilor a declarat că susţine iniţiativa PSD Iaşi de a schimba denumirea aerogării în „Aeroport Internaţional Moldova Iaşi“, dar a subliniat în acelaşi timp că „denumirea Aeroportului nu poate fi schimbată decât în momentul în care terminăm procedura de accesare a fondurilor“. Primarul Gheorghe Nichita l-a acuzat de încăpăţânare prostească pe preşedintele Adomniţei. „Celelalte judeţe nu cedează nimic când au un atu. Suceava se bate foarte tare pentru Aeroport, or noi, ieşenii, când apare o oportunitate, încercăm să dăm în cap acelei oportunităţi şi apoi ne întrebăm de ce nu merge treaba bine la Iaşi. Mie mi se pare total defazată ideea domnului Adomniţei, mă rog, el este sucevean, dar ţin mult ca Iaşul să fie recunoscut ca centrul regiunii Moldovei, iar aeroportul Moldova nu face altceva decât să ne dea şi nouă o altă dimensiune. Această încăpăţânare care mi se pare prostească este în defavoarea Iaşului“, a declarat Nichita. Cristian Adomniţei a răspuns în termeni duri la acuzaţii. „Aş fi preferat ca domnul Nichita să vorbească despre proiec­tele sale care au legătură cu Minis­terul Transporturilor. În schimb, neavând nimic de zis, domnul Ni­chita s-a aflat în treabă vorbind despre două proiecte: unul al CJ şi unul al ministerului. Domnul primar, neavând nimic făcut, s-a po­ziţionat singur în rolul de chibiţ şi chibiţează proiectele CJ sau pe cele ale Ministerului Transporturilor. Trist, chiar revoltător după 11 ani de primărie“, a declarat Adomniţei. Şeful CJ l-a acuzat pe primarul Nichita că a încercat să saboteze proiectul Aeroportului prin schimbarea denumirii şi a precizat că lucrările de la Aeroport se realizează exclusiv prin munca CJ. Conform lui Adomniţei, „domnului ministru Şova i-au trebuit 5 luni la Ministerul Transporturilor pentru a evalua proiectul, o perioadă revoltător de lungă“. „Mă bucur că, măcar pentru o zi, subiectele care privesc modernizarea Aeroportului şi construcţia Autostrăzii l-au oprit pe dl. Nichita din masacrarea teilor. Norocul Iaşului este că Aeroportul se află în administrarea mea şi autostrăzile în sarcina dlui Şova pentru că, astfel, le-ar fi masacrat şi pe acestea“, a transmis Cristian Adomniţei, prin­tr-un comunicat de presă. Preşedintele CJ l-a comparat pe primarul Nichita cu un copil „mai mai mic şi neputincios, care îl cheamă pe fratele mai mare ca să se poată da mare cu el prin curtea blocului“, făcând aluzie la vizita ministrului Dan Şova la Primăria Iaşi. În ciuda disputelor politice, CJ urmează să investească peste 56 milioane de euro în dezvoltarea Aeroportului. Proiectul pre­vede construirea noii piste, extinderea platformei de parcare a aeronavelor şi construirea unui nou terminal de pasageri.

Comentarii