În campanie, toţi se înghesuiau să o mute. Acum, nimeni nu îşi mai bate capul cu asta

Vama se mută la Paştele Cailor în CUG. Unde s-a blocat mutarea ei?

joi, 28 august 2014, 01:52
4 MIN
 Vama se mută la Paştele Cailor în CUG. Unde s-a blocat mutarea ei?

 Nici după aproape doi ani de când se discută la Iaşi despre mutarea comisariatului vamal la Tehnopolis, nu s-a ajuns la un start oficial. Întrebat ieri când se mută vama, viceprimarul Mihai Chirica a precizat că Primăria aşteaptă evaluarea patrimoniului de la Tehnopolis pentru a putea prelua în proprietate toată clădirea, inclusiv partea Consiliului Judeţean.

Această evaluare a fost aprobată deja în plenul CJ, însă reprezentanţii instituţiei au spus că mutarea vămii nu este condiţionată de inventarul care trebuie să se facă. Acest ping-pong durează de mai bine de doi ani, timp în care s-au obţinut avizele, spaţiile, s-a construit o rampă de descărcare pentru viitoarele tiruri, dar tot nu s-a trecut la transferul efectiv al activităţii vamale. Primăria, cea care a gestionat până acum acest proiect, nu a dat un alt termen pentru mutarea vămii, afirmând că totul depinde de evaluarea coordonată de Consiliului Judeţean.
Ce spune Primăria şi ce răspunde CJ

Mutarea comisariatului vamal în CUG, pentru a debloca bulevardul Nicolae Iorga, blocat mereu de zeci de tiruri, pare mai degrabă un proiect de campanie electorală decât o iniţiativă lăudabilă a administraţiei locale. Intenţia de a muta toată activitatea vamală în capătul oraşului a apărut la sfârşitul anului 2012, în plină campanie electorală, iar subiectul a fost reîncălzit în primăvara anului trecut. Acum, după doi ani, tirurile parchează tot pe bulevardul Nicolae Iorga şi încurcă circulaţia la orice oră, iar traficul greu traversează în continuare oraşul.

Întrebat ieri care este stadiul acestui proiect, viceprimarul Mihai Chirica a precizat că aşteaptă de la Consiliul Judeţean evaluările asupra centrului Tehnopolis. Mai exact, CJ a început demersurile pentru o expertiză contabilă şi o evaluare imobiliară atât la Tehnopolis, cât şi la Centrul Expoziţional Moldova, pentru ca cele două clădiri să fie împărţite între palate. Imobilele au fost construite cu ajutorul fondurilor europene prin proiecte în care Primăria şi CJ au intrat în parteneriat. Prin urmare, expertiza contabilă va stabili contribuţiile celor două părţi în ambele investiţii, iar evaluarea imobiliară va stabili valoarea de piaţă pentru imobilele, terenurile şi construcţiile din ambele clădiri.

Abia după finalizarea acestora, vor fi propuse variante de împărţire a celor două obiective. CJ a alocat deja 10.000 de lei din buget pentru documentaţie şi urmează să-şi recupereze jumătate de bani de la Primărie. Viceprimarul Mihai Chirica a declarat ieri că, până nu este gata această etapă, vama nu se poate muta. „Până când nu ne pun la dispoziţiile spaţiile din Tehnopolis, nu avem cum să mutăm vama. Nu putem să intrăm cu forţa acolo. Noi am făcut toate demersurile, am cheltuit banii necesari pentru rampele de descărcare, şi domnul Pintilei care a fost director la Vamă mi-a dat concursul de a face acest lucru, şi domnul Grigoriu (fostul şef al Direcţiei de Finanţe) şi-a arătat disponibiltiatea de a se muta acolo în regim de urgenţă, dar a fost nevoie de spaţiu. Neavând managementul Tehnopolis, nu am putut lua o decizie în direcţia asta.

S-au început evaluările acolo şi mai durează până termin, ca să se facă schimbul cu Centrul Expoziţional şi să-i cedăm partea noastră din centru“, a declarat viceprimarul Mihai Chirica. Reprezentanţii CJ susţin însă contrariul, şi anume că evaluările nu împiedică mutarea vămii la Tehnopolis. „Vama se poate muta oricând, nu are nicio legătură cu expertiza contabilă şi evaluarea imobiliară. Acestea se fac pentru a împărţi corect şi în baza unor documentele cele două imobile. Sunt două chestiuni total diferite“, a spus Marius Pârciu, purtătorul de cuvânt al CJ.

Blocaj total în comunicare

Primele demersuri pentru mutarea comisariatului vamal în afara oraşului au fost făcute în toamna anului 2012, la alegeri. Autorităţile locale au identificat atunci spaţiile de la Tehnopolis, au început procedurile pentru a obţine toate avizele, iar anul trecut au şi terminat de construit rampa care să fie folosită de tiruri pentru descărcarea mărfii. Demersurile au intrat în impas anul acesta, după ce a apărut problema chiriei pe care ar fi trebuit să o plăteasca vama, prin Ministerul de Finanţe, pentru a-şi desfăşura activitatea în spaţiile din CUG. Fosta conducere de la Tehnopolis a solicitat atunci o chirie de aproximativ 1.000 de euro/lună pentru ca vama să se mute în CUG, în condiţiile în care sediul de pe bulevardul Nicolae Iorga nu este închiriat.
După ce vama a refuzat să plătească chirie, motivând că are un sediu şi că nu este în interesul ei mutarea, acum impasul invocat de municipalitate este schimbul de patrimoniu Primărie-CJ. Când se va rezolva acesta, nimeni nu pare a şti, câtă vreme lipsa de dialog între cele două instituţii, în detrimentul ieşenilor, este evidentă.

 

Comentarii