Cutia neagra

duminică, 02 decembrie 2007, 18:05
3 MIN
 Cutia neagra

Din fericire pentru dumneavoastra, in Romania nu e cazul inca (marturia cutiei nefiind acceptata de instanta, plus ca nici nu stim daca procurorii romani stiu de existenta acestora), dar in Statele Unite aceste cutii sint deja subiect de controversa nationala intre militantii pentru dreptul la viata privata si fabricanti/autoritati!

Martor tacut al accidentului

Anul trecut, intr-o dupa-amiaza de ianuarie cu ninsoare, o nu-prea-indeminoasa domnisoara Michelle Z. care circula pe o autostrada din Massachusetts, a pierdut controlul masinii sale 4×4 GMC Yukon. Prietenul ei, aflat in dreapta, a murit dupa ce masina a lovit un copac. 

Domnisoara Z. a declarat ulterior ca circula cu o viteza mai mica decit cea legala in acea zona de drum (aproximativ 65 km/h), dar, precum milioane de alti soferi americani, ea nu stia ca masina sa era dotata din fabricatie cu o „cutie neagra".

Monitorizind modul in care proprietara sofa, cutia a inregistrat o serie de parametri tehnici esentiali cu citeva secunde inainte de impact. Datele astfel culese au demonstrat ca domnisoara Z. avea o viteza mult superioara celei legale, ea fiind apoi judecata sub acuzatia de ucidere cauzata de conducere neglijenta. Ea s-a declarat nevinovata, procesul nu s-a terminat, dar daca va fi gasita culpabila, risca 2 ani si jumatate de puscarie.

Agentul federal de pe bancheta din spate

In jur de 25 de milioane de autovehicule din Statele Unite poseda inregistratori de parametri, un fel de versiune redusa a dispozitivelor care monitorizeaza activitatea din cockpiturile avioanelor. Ca si cele de pe avioane, cutiile negre ale masinilor pot furniza informatii ce sa clarifice circumstantele in care a avut loc accidentul. Functiunea primara a acestui dispozitiv este sa „citeasca" diversi senzori si sa decida daca sa deschida sau nu airbagul.

Recent insa, dispozitivele cu pricina au inceput sa fie dotate de fabricanti cu inregistratori ai ultimelor secunde inainte de accident. Capabilitatile acestor inregistratori variaza de la un model la altul, dar in general, se inregistreaza informatii legate de viteza, daca centura de siguranta era pusa si alte citeva. Vocile nu sint inregistrate.

Pe masura ce sint tot mai dese procesele in care acuzarea foloseste datele inregistrate de aceste cutii negre, se inmultesc si vocile care protesteaza impotriva acestora. „E ca si cum ai avea tot timpul cu tine in masina, pe bancheta din spate un agent federal", a declamat la procesul domnisoarei Z. avocatul acesteia. „Consider ca aceasta este o incalcare flagranta a dreptului clientei mele la viata privata".

Soferii nu stiu de existenta cutiilor

Majoritatea americanilor habar n-au despre spionul din masina lor. Un recent sondaj a demonstrat ca aproape doua treimi din soferi nu stiu de existenta cutiei. 

„Problema nu e ca aceste dispozitive sint instalate, ci ca acestea culeg date despre stilul de sofat al conducatorului auto fara ca acesta sa stie acest lucru", a declarat un activist pentru drepturi civile. „Daca ei ar sti despre existenta cutiei, macar ar incepe sa ia la intrebari fabricantii".

Ceea ce deranjeaza in toata povestea asta e ca fabricantii au instalat aceste cutii fara a initia inainte de asta o dezbatere publica. Pur si simplu le-au instalat, dupa care au „mers inchis".

Procurorii, politistii si cei care se ocupa cu reconstituirea accidentelor, ca sa mai dreaga busuiocul, spun ca informatiile furnizate de cutiile negre sint aceleasi pe care ei oricum le-ar obtine in mod clasic, masurind urmele de frinare, ori citind indicatia vitezometrului, care in multe cazuri ramine blocat la viteza din momentul accidentului. Indiscutabil insa, datele culese chiar de cutia neagra a masinii sint mult mai exacte decit aproximarile specialistilor.

Comentarii