Cum comenteaza profesorii ieseni raportul comisiei prezidentiale

joi, 12 iulie 2007, 18:18
4 MIN
 Cum comenteaza profesorii ieseni raportul comisiei prezidentiale

Reprezentantii invatamintului iesean au dezbatut ieri la Palatul Cotroceni raportul Comisiei prezidentiale pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniile educatiei si cercetarii.

Dat publicitatii la sfirsitul saptaminii trecute, raportul caracterizeaza sistemul educational din Romania ca fiind unul ineficient, nerelevant, de slaba calitate si inechitabil.

„Epitetele" prezidentiale dure atribuite sistemului educational nu au surprins insa pe nimeni. Cei mai multi reprezentanti ai invatamintului iesean sustin ca prezentarea facuta in raportul prezidential este starea de fapt a sistemului de educatie de multi ani, doar ca nimeni nu a avut pina acum curajul sa o recunoasca sau sa propuna solutii pentru o reformare reala a sistemului.

Ideea rectorului – manager stirneste controverse

Universitarii ieseni sint in acord total cu Comisia prezidentiala atunci cind vine vorba de identificarea problemelor sistemului educational din Romania, insa intra in contradictie atunci cind se stabilesc solutiile pentru rezolvarea acestora.

Una dintre propunerile respinse de aproape toate universitatile este cea cu privire la desfiintarea Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU). Astfel, universitarii ieseni recunosc ca o parte semnificativa a cadrelor didactice si de cercetare au un nivel extrem de scazut, insa considera ca desfiintarea CNATDCU ar avea ca efect mai degraba accentuarea acestui declin decit corectarea lui.

„Sint de acord cu reglementarea unui cadrul legal national pentru promovare si acordare a titlurilor universitare. Cu toate acestea, nu trebuie sa uitam ca traim in Romania, si nu cred ca sintem gata deocamdata pentru desfiintarea CNATDCU. Exista sanse mari ca unele universitati sa acorde promovari nejustificate", a declarat prof.dr. Dumitru Oprea, rectorul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza".

Inlocuirea sistemului colegial cu cel managerial in conducerea universitatilor este acceptata ca solutie de universitatile iesene doar partial. „Este adevarat ca sistemul colegial de conducere din universitatile de la noi incurajeaza adesea impostura, stabilirea de tot felul de relatii si uniformitatea, insa nu stiu daca sistemul managerial este neaparat mai bun. Daca managerul care vine la conducerea universitatii subordoneaza totul acumularii de bani, in detrimentul actului didactic, e mai bine? Cred ca trebuie incercat si acest sistem, pentru ca in final sa fie ales cel care s-a dovedit cel mai bun", sustine prof.dr. Mircea Cozminca, prorectorul pentru strategie universitara din cadrul Universitatii Tehnice „Gh. Asachi".

Starea extrem de proasta a cercetarii romanesti, finantarea pe student care incurajeaza mentinerea unui numar mare de studenti, chiar daca ei sint foarte slab pregatiti, nepotismul si coruptia sint si ele printre principalele fenomene ale sistemului de invatamint din Romania condamnate la unison de universitarii ieseni. Solutiile cele mai bune pentru iesirea din aceasta criza a sistemului au fost discutate ieri de reprezentantii invatamintului din tara.

Comisia propune desfiintarea scolilor de arte si meserii

Reforma in invatamint reprezinta un proces continuu care dureaza de mai bine de 10 ani fara a fi finalizat. Mai mult, perindarea la conducerea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului a numerosi ministri a facut ca intentiile unuia sa fie abandonate sau schimbate de succesorul sau, iar unele masuri sa fie luate cu rapiditate, citeodata nu prea intelept pentru a se putea spune ca pe timpul mandatului a fost intreprins ceva – sint de parere deopotriva inspectorul general Camelia Gavrila si directorul Colegiului „Emil Racovita", Seryl Talpalaru.

Ineficienta, experiment – sint epitete pe care preuniversitarii ieseni le atribuie incercarilor de reforma de pina acum. De exemplu, „programele s-au modificat de mai multe ori, insa manualele, cel putin la gimnaziu, au ramas aceleasi de 10 ani. Difera in prezent programa, dar si modul de abordare. Aceste chestiuni sint in evolutie permanenta", a declarat Seryl Talpalaru.

In raport este stipulata nevoia unui curriculum centrat pe competente cheie, fiecare elev sa poata parcurge un traseu de formare, iar la sfirsit sa poata detine un set de abilitati. „Obtinerea unui certificat de competente, si nu a unei note care reprezinta de fapt o modalitate de selectie, este un pas important. Pe de alta parte, trebuie selectate mai atent meseriile, iar invatamintul profesional, regindit in totalitate. Pentru a nu violenta sistemul, au fost perpetuate meserii care nu sint cautate", este de parere inspectorul general Camelia Gavrila.

Cu toate acestea, de departe cea mai de impact schimbare propusa in raport este restructurarea anului scolar. „Aici apar ceva probleme. Trebuie gindit foarte bine cine va preda la clasa pregatitoare, educatorul sau invatatorul. Pe de alta parte, un singur cadru didactic nu va putea invata elevii timp de 6 ani. Trebuie antrenati mai multi dascali pe cicluri de achizitii de cunostinte", a completat sefa Inspectoratului Scolar Judetean.

Astfel, comisia propune ca intre 0 si 5 ani copilul sa fie inclus in educatia timpurie. De la 6 ani, prescolarul va intra in invatamintul obligatoriu care presupune 10 ani: clasa pregatitoare, invatamintul primar (4 ani) si invatamintul gimnazial (5 ani).

Comisia mai propune desfiintarea scolilor de arte si meserii si promovarea a trei tipuri de licee: teoretice, tehnologice si vocationale. In invatamintul preuniversitar, comisia propune accelerarea descentralizarii si stimularea educatiei permanente.

Comentarii