Eurotrip
epimedica
franco
mesterescu

duminica, 31.07.2016

Adio, Autogara!

Proiectul care viza bani europeni pare compromis

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Iesenii au sanse mici de a avea o autogara moderna. Municipalitatea are probleme mari in ce priveste regimul juridic al bunurilor de pe amplasamentul stabilit pentru aceasta investitie.

    Desi se stia ca pe o parte din halele RATP din Tudor Vladimirescu este pus sechestru pentru datorii la bugetul de stat, sefii Primariei au insistat ca Autogara sa fie realizata in locul garajelor regiei de transport.

    Investitia ar urma sa fie realizata cu fonduri europene nerambursabile, dar nu are nici o sansa sa obtina finantare atit timp cit regimul juridic nu este clar. Documentatia pentru obtinerea fondurilor ar trebui depusa pina la sfirsitul anului. Termenul este autoimpus de sefii Primariei, pe baza unor recomandari facute de autoritatile centrale.

    Este insa greu de crezut ca toate cele trei procese aflate in derulare sa fie finalizate in urmatoarele luni. Investitia estimata se ridica la aproximativ 90 milioane lei.

    Patru autogari, imprastiate prin oras

    De unde se poate lua un autobuz in Iasi: Vama Veche, Pacurari (dupa blocuri), Baza 3 sau Tirgu Cucu unde se asteapta pe iarba

    Haosul domneste acum in activitatea de transport intra si interjudetean desfasurata pe raza municipiului. In Iasi exista acum patru autogari autorizate, dar si o serie de puncte de imbarcare/debarcare neautorizate la nivelul Primariei. Astfel, exista autogara Iasi-Vest de pe strada Moara de Foc, autogara Real Fresh tot pe strada Moara de Foc, autogara EuroVoyage de pe strada Teodoreanu si autogara Codreanu de vizavi de Gara. Cei care ar vrea sa se deplaseze in judet sau in afara judetului au mari probleme in a sti carei autogari sa i se adreseze sau unde sa se duca pentru a gasi mijlocul de transport cautat. Mai mult, din loc in loc exista o serie de statii amenajate fara a avea vreun aviz de la Primarie. Astfel, se pot observa microbuze si chiar autobuze care pleaca spre diverse localitati din zona Garii sau din zona Strazii Padurii. Autocarele care fac curse din strainatate opresc uneori in zona magazinului Billa. Tot acest haos ar putea fi corectat prin existenta unei Autogari unice, care sa aiba spatiu suficient pentru toate cursele care au legatura cu municipiul. In locul acestei autogari, iesenii vor ramine doar cu o serie de planse spectaculoase platite cu sume importante de Primarie. Doar realizarea proiectului tehnic a costat in jur de un milion de lei.

    "Halele trebuie sa fie libere de sarcini"

    Situatia juridica a cladirilor care ar trebui demolate pentru noua autogara este departe de a fi finalizata. Sechestrul de pe bunurile gestionate de RATP a fost pus inca de la inceputul anilor 2000 pentru datorii ale regiei catre bugetul de stat. Sefii Primariei sustin insa ca bunurile apartin municipalitatii si nu puteau fi puse sub sechestru pentru datorii ale regiei de transport. "Avem trei procese legate de halele de la garajele regiei de transport. Un proces este intre Primarie si Directia Generala a Finantelor Publice. Ei au contestat intabularea facuta de noi. La prima instanta am cistigat acest proces. Urmeaza sa vedem ce se va intimpla de acum inainte", a declarat Cosmin Coman, seful Directiei Dezvoltare si Proiecte Europene, din cadrul Primariei.

    Un al doilea proces este intre regia de transport si ANAF. Reprezentantii RATP au contestat faptul ca ANAF a dispus executarea imobilelor. "Al treilea proces este cel prin care Primaria solicita ridicarea sechestrului pus pe proprietati publice, pentru datorii ale RATP. Avem trei hale in aceasta situatie", a explicat Coman. El a mai spus ca municipalitatea incearca sa finalizeze documentatiile tehnice pentru viitoarea Autogara. "Speram sa se rezolve si problemele in instanta. Am fost nevoiti sa revizium si studiul de fezabilitate pentru ca a trecut mai bine de un an de cind a fost facut. Avem obtinute aproape toate avizele. Dupa data de 15 octombrie cred ca putem depune intreaga documentatie spre avizare la coordonatorul de pol. Dupa acest aviz am putea depune proiectul la Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est. Fara acele cladiri nu se poate face nimic. Acele hale trebuie sa fie libere de sarcini", a afirmat Coman.

    In loc de autogara am putea avea muzeu municipal

    Pe hirtie, autogara din zona Tudor Vladimirescu are opt peroane, fiecare cu punct de plecare si sosire. Cladirea principala va avea un etaj si o suprafata construita de 4.200 mp. Firmele care au realizat studiul de fezabilitate a acestui proiect au fost desemnate in urma unei licitatii organizate in vara anului 2009. Documentatia a costat 475.000 lei, fara TVA.

    Licitatia pentru proiectul tehnic a fost organizata in vara anului 2010. Contractul semnat cu firmele cistigatoare a avut o valoare de aproximativ un milion lei, fara TVA. In cazul in care municipalitatea nu va putea cheltui fondurile europene pentru realizarea unei autogari, cele 20 milioane de euro vor trebui alocate altor proiecte.

    Pe lista de rezerva a Primariei se afla proiectul de infiintare a unui muzeu municipal, etapa II de la reabilitarea Manastirii Golia, amenajarea plajei Nicolina, reabilitarea splaiurilor Bahluiului, modernizarea liniilor de tramvai din zone precum Metalurgie, bulevardul Nicolae Iorga sau strada Aurel Vlaicu. Reabilitarea esplanadei din fata Teatrului National si regenerarea urbana a zonei Lapusneanu - Piata Unirii sint alte doua proiecte care ar putea beneficia de renuntarea la realizarea autogarii.


    Comentarii Facebook

    Ultima ora

    editorial

    Dialoguri peste gard

    Nicolae GRECU

    Dialoguri peste gard

     Fotbalul local şi naţional, tineretul obligatoriu şi naturalizările, subiecte care frământă mintea românilor pe vreme de caniculă

    Filmuletul zilei

    opinii

    300 000 km/secundă

    Briscan ZARA

    300 000 km/secundă

     Einstein, teoria relativităţii, E = mc2, spaţiu curbat, călătorii în timp ş.a.m.d.

    Trei poveşti. (I)

    Andrei R CIUHODARU

    Trei poveşti. (I)

     Hai să încep să vă spun trei poveşti ale unor oraşe. Pe primul, doar primul, l-am vizitat. (Vă spun imediat!) M-am gândit la ceva.. De ce să nu intercalez articolele mele. Din acest motiv nu continui astăzi textul meu de săptamâna trecută,"SUC". (Să nu vă obosesc, cred.) Honk Kong, New York şi "Efectul Guggeheim - Bilbao". Aceste trei oraşe mă fascinează. Şi cum erau trei muschetari, Iaşul nostru e al patrulea. (Pot fi mai târziu şi alte oraşe.)

    Les nouveaux riches: generaţia orfană

    Sorin CUCERAI

    Les nouveaux riches: generaţia orfană

     La mine în cartier existau două parcuri mari, chiar mari de tot: unul al copiilor, cu locuri de joacă, terenuri de sport şi altele asemenea, şi unul zis „al câinilor”. Parcul copiilor există în continuare. Cel al câinilor, în schimb, a fost transformat încetul cu încetul în cartier de case şi mini-blocuri până n-a mai rămas nimic din el.

    pulspulspuls

     Bomba bombelor: poveste fierbinte cu politichie, amor ghebos şi farafastâcuri cât încape

    Bomba bombelor: poveste fierbinte cu politichie, amor ghebos şi farafastâcuri cât încape

     Pentru că e vineri, deci deja uichend început pentru unii, şi pentru că e aşa de cald afară încă de la prima oră, ne-am gândit să vă pregătim pentru astăzi, cum altfel, o poveste fierbinte-fierbinte, în totală potrivire cu vipia de afară, poveste în care politichia, suspansul şi amorul ghebos se împletesc armonios, mai ceva ca în legendele medievale. 

    Caricatura zilei

    Panouri solare

     

    Editia PDF

    Bancul zilei

    Un instructor de parasutism face instructaj cu câtiva începatori. Unul dintre ei întreaba:   - Si daca nu (...)

    Intrebarea zilei

    Care ar fi prioritatile administratiei locale pentru municipiul Iasi?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2013 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.