vineri, 18.04.2014

Adio, Autogara!

Proiectul care viza bani europeni pare compromis

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    xp

    Iesenii au sanse mici de a avea o autogara moderna. Municipalitatea are probleme mari in ce priveste regimul juridic al bunurilor de pe amplasamentul stabilit pentru aceasta investitie.

    Desi se stia ca pe o parte din halele RATP din Tudor Vladimirescu este pus sechestru pentru datorii la bugetul de stat, sefii Primariei au insistat ca Autogara sa fie realizata in locul garajelor regiei de transport.

    Investitia ar urma sa fie realizata cu fonduri europene nerambursabile, dar nu are nici o sansa sa obtina finantare atit timp cit regimul juridic nu este clar. Documentatia pentru obtinerea fondurilor ar trebui depusa pina la sfirsitul anului. Termenul este autoimpus de sefii Primariei, pe baza unor recomandari facute de autoritatile centrale.

    Este insa greu de crezut ca toate cele trei procese aflate in derulare sa fie finalizate in urmatoarele luni. Investitia estimata se ridica la aproximativ 90 milioane lei.

    Patru autogari, imprastiate prin oras

    De unde se poate lua un autobuz in Iasi: Vama Veche, Pacurari (dupa blocuri), Baza 3 sau Tirgu Cucu unde se asteapta pe iarba

    Haosul domneste acum in activitatea de transport intra si interjudetean desfasurata pe raza municipiului. In Iasi exista acum patru autogari autorizate, dar si o serie de puncte de imbarcare/debarcare neautorizate la nivelul Primariei. Astfel, exista autogara Iasi-Vest de pe strada Moara de Foc, autogara Real Fresh tot pe strada Moara de Foc, autogara EuroVoyage de pe strada Teodoreanu si autogara Codreanu de vizavi de Gara. Cei care ar vrea sa se deplaseze in judet sau in afara judetului au mari probleme in a sti carei autogari sa i se adreseze sau unde sa se duca pentru a gasi mijlocul de transport cautat. Mai mult, din loc in loc exista o serie de statii amenajate fara a avea vreun aviz de la Primarie. Astfel, se pot observa microbuze si chiar autobuze care pleaca spre diverse localitati din zona Garii sau din zona Strazii Padurii. Autocarele care fac curse din strainatate opresc uneori in zona magazinului Billa. Tot acest haos ar putea fi corectat prin existenta unei Autogari unice, care sa aiba spatiu suficient pentru toate cursele care au legatura cu municipiul. In locul acestei autogari, iesenii vor ramine doar cu o serie de planse spectaculoase platite cu sume importante de Primarie. Doar realizarea proiectului tehnic a costat in jur de un milion de lei.

    "Halele trebuie sa fie libere de sarcini"

    Situatia juridica a cladirilor care ar trebui demolate pentru noua autogara este departe de a fi finalizata. Sechestrul de pe bunurile gestionate de RATP a fost pus inca de la inceputul anilor 2000 pentru datorii ale regiei catre bugetul de stat. Sefii Primariei sustin insa ca bunurile apartin municipalitatii si nu puteau fi puse sub sechestru pentru datorii ale regiei de transport. "Avem trei procese legate de halele de la garajele regiei de transport. Un proces este intre Primarie si Directia Generala a Finantelor Publice. Ei au contestat intabularea facuta de noi. La prima instanta am cistigat acest proces. Urmeaza sa vedem ce se va intimpla de acum inainte", a declarat Cosmin Coman, seful Directiei Dezvoltare si Proiecte Europene, din cadrul Primariei.

    Un al doilea proces este intre regia de transport si ANAF. Reprezentantii RATP au contestat faptul ca ANAF a dispus executarea imobilelor. "Al treilea proces este cel prin care Primaria solicita ridicarea sechestrului pus pe proprietati publice, pentru datorii ale RATP. Avem trei hale in aceasta situatie", a explicat Coman. El a mai spus ca municipalitatea incearca sa finalizeze documentatiile tehnice pentru viitoarea Autogara. "Speram sa se rezolve si problemele in instanta. Am fost nevoiti sa revizium si studiul de fezabilitate pentru ca a trecut mai bine de un an de cind a fost facut. Avem obtinute aproape toate avizele. Dupa data de 15 octombrie cred ca putem depune intreaga documentatie spre avizare la coordonatorul de pol. Dupa acest aviz am putea depune proiectul la Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est. Fara acele cladiri nu se poate face nimic. Acele hale trebuie sa fie libere de sarcini", a afirmat Coman.

    In loc de autogara am putea avea muzeu municipal

    Pe hirtie, autogara din zona Tudor Vladimirescu are opt peroane, fiecare cu punct de plecare si sosire. Cladirea principala va avea un etaj si o suprafata construita de 4.200 mp. Firmele care au realizat studiul de fezabilitate a acestui proiect au fost desemnate in urma unei licitatii organizate in vara anului 2009. Documentatia a costat 475.000 lei, fara TVA.

    Licitatia pentru proiectul tehnic a fost organizata in vara anului 2010. Contractul semnat cu firmele cistigatoare a avut o valoare de aproximativ un milion lei, fara TVA. In cazul in care municipalitatea nu va putea cheltui fondurile europene pentru realizarea unei autogari, cele 20 milioane de euro vor trebui alocate altor proiecte.

    Pe lista de rezerva a Primariei se afla proiectul de infiintare a unui muzeu municipal, etapa II de la reabilitarea Manastirii Golia, amenajarea plajei Nicolina, reabilitarea splaiurilor Bahluiului, modernizarea liniilor de tramvai din zone precum Metalurgie, bulevardul Nicolae Iorga sau strada Aurel Vlaicu. Reabilitarea esplanadei din fata Teatrului National si regenerarea urbana a zonei Lapusneanu - Piata Unirii sint alte doua proiecte care ar putea beneficia de renuntarea la realizarea autogarii.

    Adauga comentariu

    Ultima ora

    editorial

    Turnul imaculat

    Mihai CHIPER

    Turnul imaculat

    „Centrul imaculat” are nevoie de o butaforie mai complexă, „turnul imaculat”.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Secvenţe de istorie recentă

    Alexandru CĂLINESCU

    Secvenţe de istorie recentă

    Era în vreun fel societatea românească, în epoca Ceauşescu, rezultatul opţiunii pentru o metodă „proprie” de construcţie socialistă? Nicidecum. Totul asculta de dogma marxistă şi puţinele forme de iniţiativă privată, tolerate la sfârşitul anilor ’60, au fost repede interzise.

    Omul frumos

    Petru BEJAN

    Omul frumos

    Să o recunoaştem franc; ne-am cam dezvăţat a privi îngăduitor pe celălalt. Ne-am dezobişnuit să vedem în omul de lângă noi pe cel care este sau poate fi. Să fim atenţi în jur, pe stradă sau în trafic; ochii semenilor par aburiţi de ură şi înverşunare, aparent fără motiv. Suntem prinşi într-un inexplicabil şi inutil „război al tuturor împotriva tuturor”.

    Cartografia subiectivă

    George ŢURCĂNAŞU

    Cartografia subiectivă

    E dificil de imaginat o cartografiere spectaculoasă a unor fenomene culturale, mai ales dacă este vorba de unul atât de amplu precum FILIT-ul, care a pus Iaşii, sperăm în mod durabil, pe harta culturală a Europei. Reprezentarea cartografică a invitaţilor relevă opţiunea globală a acestui festival, încă de la prima sa manifestare.

    Propunerea redactorului sef

    Doi ani de ceartă cu Adomniţei şi Nichita

    Toni HRITAC

    Doi ani de ceartă cu Adomniţei şi Nichita

    Este nevoie de un acord de coabitare, care să le spună unde să se oprească.

    Caricatura zilei

    Ciocnit de oua

     

    Editia PDF

    Blogurile ziarului

    Jup

    Jup

    02.04.2014

    Ar vrea dronă

    Jup

    Jup

    03.02.2014

    Iadul alb

    Intrebarea zilei

    Credeti ca Republica Moldova se va alipi Rusiei?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2013 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.