Eurotrip
mesterescu

vineri, 19.12.2014

Adio, Autogara!

Proiectul care viza bani europeni pare compromis

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Iesenii au sanse mici de a avea o autogara moderna. Municipalitatea are probleme mari in ce priveste regimul juridic al bunurilor de pe amplasamentul stabilit pentru aceasta investitie.

    Desi se stia ca pe o parte din halele RATP din Tudor Vladimirescu este pus sechestru pentru datorii la bugetul de stat, sefii Primariei au insistat ca Autogara sa fie realizata in locul garajelor regiei de transport.

    Investitia ar urma sa fie realizata cu fonduri europene nerambursabile, dar nu are nici o sansa sa obtina finantare atit timp cit regimul juridic nu este clar. Documentatia pentru obtinerea fondurilor ar trebui depusa pina la sfirsitul anului. Termenul este autoimpus de sefii Primariei, pe baza unor recomandari facute de autoritatile centrale.

    Este insa greu de crezut ca toate cele trei procese aflate in derulare sa fie finalizate in urmatoarele luni. Investitia estimata se ridica la aproximativ 90 milioane lei.

    Patru autogari, imprastiate prin oras

    De unde se poate lua un autobuz in Iasi: Vama Veche, Pacurari (dupa blocuri), Baza 3 sau Tirgu Cucu unde se asteapta pe iarba

    Haosul domneste acum in activitatea de transport intra si interjudetean desfasurata pe raza municipiului. In Iasi exista acum patru autogari autorizate, dar si o serie de puncte de imbarcare/debarcare neautorizate la nivelul Primariei. Astfel, exista autogara Iasi-Vest de pe strada Moara de Foc, autogara Real Fresh tot pe strada Moara de Foc, autogara EuroVoyage de pe strada Teodoreanu si autogara Codreanu de vizavi de Gara. Cei care ar vrea sa se deplaseze in judet sau in afara judetului au mari probleme in a sti carei autogari sa i se adreseze sau unde sa se duca pentru a gasi mijlocul de transport cautat. Mai mult, din loc in loc exista o serie de statii amenajate fara a avea vreun aviz de la Primarie. Astfel, se pot observa microbuze si chiar autobuze care pleaca spre diverse localitati din zona Garii sau din zona Strazii Padurii. Autocarele care fac curse din strainatate opresc uneori in zona magazinului Billa. Tot acest haos ar putea fi corectat prin existenta unei Autogari unice, care sa aiba spatiu suficient pentru toate cursele care au legatura cu municipiul. In locul acestei autogari, iesenii vor ramine doar cu o serie de planse spectaculoase platite cu sume importante de Primarie. Doar realizarea proiectului tehnic a costat in jur de un milion de lei.

    "Halele trebuie sa fie libere de sarcini"

    Situatia juridica a cladirilor care ar trebui demolate pentru noua autogara este departe de a fi finalizata. Sechestrul de pe bunurile gestionate de RATP a fost pus inca de la inceputul anilor 2000 pentru datorii ale regiei catre bugetul de stat. Sefii Primariei sustin insa ca bunurile apartin municipalitatii si nu puteau fi puse sub sechestru pentru datorii ale regiei de transport. "Avem trei procese legate de halele de la garajele regiei de transport. Un proces este intre Primarie si Directia Generala a Finantelor Publice. Ei au contestat intabularea facuta de noi. La prima instanta am cistigat acest proces. Urmeaza sa vedem ce se va intimpla de acum inainte", a declarat Cosmin Coman, seful Directiei Dezvoltare si Proiecte Europene, din cadrul Primariei.

    Un al doilea proces este intre regia de transport si ANAF. Reprezentantii RATP au contestat faptul ca ANAF a dispus executarea imobilelor. "Al treilea proces este cel prin care Primaria solicita ridicarea sechestrului pus pe proprietati publice, pentru datorii ale RATP. Avem trei hale in aceasta situatie", a explicat Coman. El a mai spus ca municipalitatea incearca sa finalizeze documentatiile tehnice pentru viitoarea Autogara. "Speram sa se rezolve si problemele in instanta. Am fost nevoiti sa revizium si studiul de fezabilitate pentru ca a trecut mai bine de un an de cind a fost facut. Avem obtinute aproape toate avizele. Dupa data de 15 octombrie cred ca putem depune intreaga documentatie spre avizare la coordonatorul de pol. Dupa acest aviz am putea depune proiectul la Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est. Fara acele cladiri nu se poate face nimic. Acele hale trebuie sa fie libere de sarcini", a afirmat Coman.

    In loc de autogara am putea avea muzeu municipal

    Pe hirtie, autogara din zona Tudor Vladimirescu are opt peroane, fiecare cu punct de plecare si sosire. Cladirea principala va avea un etaj si o suprafata construita de 4.200 mp. Firmele care au realizat studiul de fezabilitate a acestui proiect au fost desemnate in urma unei licitatii organizate in vara anului 2009. Documentatia a costat 475.000 lei, fara TVA.

    Licitatia pentru proiectul tehnic a fost organizata in vara anului 2010. Contractul semnat cu firmele cistigatoare a avut o valoare de aproximativ un milion lei, fara TVA. In cazul in care municipalitatea nu va putea cheltui fondurile europene pentru realizarea unei autogari, cele 20 milioane de euro vor trebui alocate altor proiecte.

    Pe lista de rezerva a Primariei se afla proiectul de infiintare a unui muzeu municipal, etapa II de la reabilitarea Manastirii Golia, amenajarea plajei Nicolina, reabilitarea splaiurilor Bahluiului, modernizarea liniilor de tramvai din zone precum Metalurgie, bulevardul Nicolae Iorga sau strada Aurel Vlaicu. Reabilitarea esplanadei din fata Teatrului National si regenerarea urbana a zonei Lapusneanu - Piata Unirii sint alte doua proiecte care ar putea beneficia de renuntarea la realizarea autogarii.


    Comentarii Facebook

    Ultima ora

    editorial

    Nevoia de anticipate

    Mihai CHIPER

    Nevoia de anticipate

    Răgazul lor este pierderea noastră de timp.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Reformă, reformă, dar s-o ştim şi noi…

    Alexandru CĂLINESCU

    Reformă, reformă, dar s-o ştim şi noi…

    Ce mai este ”comunist” în actualul PSD? E suficient să ne gândim la recenta campanie electorală, care a debutat cu un gigantic miting, de tip ceauşist, pe Arena Naţională şi care a continuat cu osanale delirante adresate premierului şi cu atacuri josnice vizând demolarea contracandidatului, totul în cel mai autentic stil al propagandei ”de partid şi de stat”, ca să reiau formula consacrată.

    Vremuri de râs?

    Petru BEJAN

    Vremuri de râs?

    Suntem oare noi, românii, insensibili la râs? N-aş spune. În momentele dificile, umorul şi ironia s-au dovedit salvatoare. Gluma, poanta, bancul, aluzia fină, epigrama ascuţită au condimentat, pe timpul comunismului, mare parte a strategiilor subversive. Românii au făcut - şi fac încă - „haz de necaz”. Practică un umor „negru”, amestecat. Chiar dacă vremurile pe care le traversăm par să fie... de tot râsul, omul de pe stradă este cum îl vedem zi de zi - trist, îngândurat, pesimist.

    Cele “16 culise” ale lui Cătălin-Mihai Ştefan

    Nicolae CREŢU

    Cele “16 culise” ale lui Cătălin-Mihai Ştefan

    Apărut la “Tracus Arte” (2013), volumul de poezie 16 culise, subintitulat “poem romanesc”, este a treia carte a încă tânărului poet Cătălin-Mihai Ştefan, un tecucean devenit ieşean, mai întâi ca student la Litere (UAIC), apoi ca muzeograf la “Casa Pogor” şi, iată, un autor productiv, nici prea grăbit să publice tot ce scrie, nici retras/ închis în prea îndelungate (până la riscul de a deveni paralizante) “tăceri”.

    Propunerea redactorului sef

    Bătălia pentru autostradă

    Toni HRITAC

    Bătălia pentru autostradă

    Avem vreo şansă să includem în Masterplanul pentru Transporturi autostrada care să lege Iaşul de vestul ţării?

    Caricatura zilei

    Cu ce-o sa se ocupe Remus Pricopie

     

    Editia PDF

    Intrebarea zilei

    Guvernul Ponta la rezista anul viitor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2013 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.