Asfaltul svaiter

Subtitlu

joi, 13 august 2009, 23:29
4 MIN
 Asfaltul svaiter

"Marea Asfaltare" se transforma in "Marele Esec". O strada modernizata in prima etapa din programul de reabilitare urmeaza sa fie refacuta in totalitate. Nu au trecut insa nici doi ani de la turnarea asfaltului. Cum lucrarea este inca in garantie, ea va fi refacuta pe cheltuiala firmei Euroconstruct, executantul investitiei initiale. Nu este prima strada cu astfel de probleme.

Toti constructorii care au lucrat cu Primaria la modernizarea strazilor au avut rateuri mai mari sau mai mici. Toate aceste lucrari care au deja probleme au fost realizate cu fonduri imprumutate de municipalitate, bani care vor trebui rambursati de ieseni in zeci de ani. O situatie dezastruoasa pentru Primarie ar fi atunci cind strazile se vor strica dupa trei ani, de exemplu, adica dupa ce au iesit din garantie.

Trei asfaltari in doi ani

Asfaltul de pe strada Costache Negri a dat primele semne de slabiciune imediat dupa turnare. Nici macar o iarna nu a rezistat intact. Lucrarile au fost realizate in a doua jumatate a anului 2007, iar in primavara anului 2008 angajatii Euroconstruct decapau pentru a reface o parte din carosabil.

Nici iarna trecuta nu a trecut fara urme pentru asfaltul de pe strada Costache Negri. Firma Euroconstruct a fost nevoita din nou sa intervina. Acum, se pare ca sefii Primariei au ajuns la capatul rabdarilor. Strada arata din nou pe unele portiuni ca o artera pe care nu s-a lucrat de foarte mult timp. In special pe zona de linga Casa Patrata se poate observa cum asfaltul parca s-a macinat.

"Stiu ca au mai intervenit pe acolo. Probabil ca au avut o problema la reteta pentru stratul de uzura. Vor reface toata strada. Deja s-a discutat cu ei si au fost de acord. Vor turna inca un strat de uzura peste cel actual. Doar uzura are probleme. Vor face totul pe banii lor. Apoi, garantia se va extinde cu inca doi ani. Lucrarea de acum va fi garantata doi ani de acum inainte", a spus Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Chiar ieri se lucra pe strada Costache Negri, la intersectia cu bulevardul Stefan cel Mare. Municipalitatea a platit 400.000 lei pentru modernizarea strazii Costache Negri. Sefii Primariei sustin ca toate problemele sesizate la lucrarile de asfaltare sint imputate constructorilor. "Ei ne cheama la receptie. Noi mergem si verificam situatia. Nu facem receptia pina nu remediaza eventualele probleme", a explicat Chirica.

Patronul Euroconstruct Group, Constantin Pricop, nu a putut fi contactat ieri pentru a-si preciza punctul de vedere referitor la problemele constatate la lucrarea de pe Costache Negri.

Alte cinci strazi cu probleme

O alta lucrare unde s-a intervenit la refacerea stratului de uzura este cea de pe Calea Galatii. Acolo, Citadin a fost nevoita sa intervina pe aproximativ 20% din strada. "Si acolo au fost probleme doar la stratul de uzura. Se iau si probe din asfalt, din toata lucrarea, pentru a verifica daca s-a respectat proiectul la infrastructura. Si in zona Pacuret a trebuit sa fie refacuta o portiune de strada. Acolo a lucrat Compania Feroviara Cimpulung Moldovenesc. Pina la 15% din strada spre Rediu s-a intervenit. Aceeasi societate a lucrat si pe strada Stefan Octavian Iosif, unde au fost probleme la capacele de la canalizare", a afirmat Chirica.

Alte doua strazi pe care s-au facut ample lucrari de reasfaltare dupa "Marea Asfaltare" sint Libertatii si Urechea. Firma SCCF Grup Colas a fost nevoita sa refaca portiuni mari din aceste doua artere pentru ca asfaltul turnat initial a cedat dupa doar o iarna.

In ultimii ani, municipalitatea a investit sume enorme in strazile din municipiu. Aproape 90 de milioane de lei au intrat in zeci de artere din toate zonele municipiului. Toti banii au fost insa imprumutati de Primarie de la Banca Dexia si urmeaza sa fie achitati in urmatorii 20 de ani.

Asfaltul ar trebui sa tina macar 5 ani

Specialistii in drumuri sustin ca o strada modernizata ar trebui sa tina intre 5 si 15 ani. "Nu exista un clasament cu asa ceva. Teoretic, asfaltul asternut trebuie sa reziste 15 ani. Este greu sa tina insa atit de mult. Depinde de foarte multi factori. Nu ar trebui sa fie totusi probleme pentru o perioada de 5-10 ani", a declarat profesorul Gheorghe Gugiuman, de la Universitatea Tehnica.

Astfel, el sustine ca materialele folosite la lucrari sint extrem de importante. Cum insa la licitatii se cistiga cu pretul cel mai mic, nici calitatea materialelor nu poate fi foarte buna.

"Foarte importante sint si retelele auxiliare, in special cele de apa si canalizare. Apa este cel mai mare dusman al drumurilor. Calitatea depinde si de cum este facut, dar si de cum este exploatata strada modernizata. La noi, strazile sint sparte foarte des. Avem retele vechi si se fac tot felul de interventii", a explicat Gugiuman.

Comentarii