La un pas de catastrofa

luni, 19 iulie 2004, 23:00
2 MIN
 La un pas de catastrofa

Baza Aeriana 95 Bacau a fost la un pas de a-si pierde inca un
aparat de zbor, in urma unui incident care a avut loc in ziua de 8
iulie, dar care a fost dat publicitatii abia ieri, dupa aflarea primelor
concluzii ale anchetei. In jurul orei 13,35, pilotii capitan comandor
Valentin Tanase si capitan Sorin Stan se aflau in misiune, intr-un
zbor de instructie la bordul unui avion MIG 21 LanceR, cu dubla
comanda, cind au sesizat o functionare defectuoasa a pilotului
automat al aeronavei. „Inca de la decolare am observat un
comportament anormal al pilotului automat. La 1.100 de metri
altitudine, la 14 kilometri sud de oras, pe albia Siretului, pilotul
automat dadea comenzi contradictorii si avionul avea o miscare
longitudinala si laterala. Nu ne-am catapultat pentru ca am crezut
ca mai puteam face ceva sa redresam aeronava. Si s-a dovedit ca
solutia a fost bine aleasa, pentru ca am ajuns cu bine la sol. In
momentul incidentului ne aflam in afara orasului si nu aveam
munitie la bord”, spune capitanul comandor Valentin Tanase.
„Initial, pericolul era sa ne prabusim, pentru ca pierdeam din
altitudine. Apoi, am crescut viteza si am cazut in extrema cealalta,
pentru ca nu mai puteam controla avionul. Ne-am indepartat de
sol, dar eram la limita contrabilitatii. In cele din urma, am decuplat
pilotul automat si am trecut pe comanda manuala, ca sa putem
aduce avionul pe sol in conditii optime. Nu am fost eroi. Am vrut
doar sa ne intoarcem intregi la familii”, a adaugat si capitanul Sorin
Stan.
Dereglarea pilotului automat a facut ca aeronava sa se miste
haotic, iar pilotii sa nu poata ajunge la comenzi pentru a prelua
controlul MIG-ului. Situatia a durat circa zece minute, rastimp in
care cei doi piloti s-au lovit de mai multe ori de interiorul carlingii.
Intr-un final, dupa eforturi considerabile, ei au reusit sa
deconecteze pilotul automat si sa preia comanda aeronavei in
deriva. „Practic, printr-un spirit de observatie deosebit, cei doi au
reusit sa aduca aeronava intacta la sol, dupa ce au deculpat pilotul
automat si au trecut pe comenzi manuale. Situatia, deosebita a
fost rezolvata in timp optim si a fost raportata la Statul Major
General al Aviatiei”, ne-a declarat comandorul Virgil Ristea,
comandantul Bazei Aeriene Bacau.
Comandorul Valentin Tanase avea la activ o mie de ore de zbor,
iar capitanul Stan avea 550 de ore si era la al doilea zbor in ziua
respectiva. El tocmai se intorsese de la o specializare in Franta si
isi reluase antrenamentele pe avioane de tip MIG 21 LanceR.
Pentru singele rece de care au dat dovada in misiunea lor, seful
statului major al Fortelor Aeriene Romane a hotarit, printr-un Ordin
de zi, ca cei doi piloti sa fie recompensati cu sume intre 10 si 15
milioane de lei fiecare, circa jumatate din salariul lor. De mentionat
ca avionul MIG 21 LanceR salvat de cei doi piloti costa citeva zeci
de miliarde de lei. (Dan MUNTEAN, Mirela ROMANET)

Comentarii