Protectia Consumatorului e la pamint

marți, 27 august 2002, 23:00
5 MIN
 Protectia Consumatorului e la pamint

Protectia consumatorului este la pamint in judetul Bacau. Concluzia nu ne apartine, ci a reiesit in cadrul sedintei de ieri a Comisiei de Dialog Social. Ca nu avem pe nimeni care sa ne apere de agresiunea marfurilor indoielnice si a comerciantilor dubiosi e un lucru stiut de multi, dar neconfirmat pina acum in mod public. Intentiile declarate ale celor pusi sa vegheze la sanatatea cetatenilor sint bune. Pe hirtie sau in raportari. Pentru ca rezultatele reale lasa de dorit.
Discutiile de ieri au pornit de la un subiect aparent banal, prezentat de Sorin Elisei, seful Oficiului pentru Protectia Consumatorilor Bacau: "Eticheta, factor de informare si element de securitate al produselor". Adica ce informatii trebuie sa contina eticheta unui produs pentru ca oamenii sa stie ce cumpara. Ideea a stirnit discutii aprinse, care au demonstrat ca exista lacune mari in domeniu, plecind de la legislatie si pina la informarea cetatenilor de rind.
Sorin Elisei, inspectorul-sef al OJPC a explicat care sint lucrurile de care un om obisnuit trebuie sa tina cont atunci cind cumpara un produs. Cumparatorul trebuie sa se uite atent la eticheta si sa verifice continutul, termenul de valabilitate si modul de pastrare. Daca marfa e buna si cetateanul respecta conditiile de pastrare, nu pot aparea probleme. Numai ca, sustine seful OJPC, necazurile ar aparea de foarte multe ori pentru ca oamenii cumpara fara nici un fel de rezerva si se trezesc acasa ca au fost inselati. O fi adevarat, nimic de zis, dar daca inspectorii OJPC si-ar face treaba cum se cuvine, probabil ca numarul celor fraieriti ar fi in continua scadere.
Sorin Elisei spune ca, in scopul educarii consumatorilor, s-au infiintat centre de consultanta si informare a acestora, care desfasoara activitati gratuite in folosul cetatenilor. Informatie dezmintita imediat, tot de Sorin Elisei, care a spus, senin, ca a avut in luna martie o intilnire cu asociatiile care ar putea consilia consumatorii. Acestora li s-au prezentat criteriile dupa care pot atrage fonduri de la bugetul statului si o fisa a activitatilor permise pentru finantare, insa nimeni n-a mai fost interesat. Cu alte cuvinte, in acest moment, in Bacau, nici o institutie, fundatie ori asociatie nu le explica cetatenilor ce sa cumpere si ce nu, ori la ce trebuie sa fie atenti. Doar presa, a spus Sorin Elisei, este singura cale de a-i informa pe bacauani. Dar ce se intimpla daca omul nu citeste ziarul sau nu se uita la stiri in momentul in care este data o stire despre protectia consumatorului? Cetatenii pierd si aceasta ultima sansa de a afla de ce sa se pazeasca.
Cit priveste modul in care Sorin Elisei inteleaga sa trateze principalul sau aliat, adica presa, lucrurile sint mai mult decit graitoare. Informatiile de la OJPC se obtin greu. Seful institutiei are tot felul de hachite. Dicutiile cu presa nu se poarta niciodata prin telefon. La usa inspectorului sef stai minute bune, pentru ca, in final, sa pleci cu agenda goala. Spre deosebire de altadata, de ziaristii nu pot afla niciodata de la OJPC numele societatilor reclamate si, eventual, amendate. Firme de care, in fond, consumatorul ar trebui sa se pazeasca. Mai exista si scapari: numele societatilor comerciale producatoare, din alte judete. Cu astfel de informatii sumare, obtinute in functie de toanele inspectorului sef, e clar cam cit este de expus consumatorul din judetul nostru.
Inspectorii OPC verifica pe cine nu trebuie
Sa presupunem, insa, ca un individ care a luat un produs stricat va avea grija a doua oara sa verifice marfa luata de la acelasi magazin. Si, in acest fel, problema educatiei se rezolva din mers. Exista insa si alte neajunsuri puse pe tapet la Comisia de Dialog Social referitor la protectia consumatorului.
Una dintre marile probleme se refera la marfurile importate, pe care romanii le cumpara. Unul dintre cei prezenti la discutii a intrebat de ce nu se face o verificare a acestora direct in vama, iar produsele alterate sau contrafacute sa se opreasca acolo. "Asta am cerut si noi, pentru ca, daca produsele s-au imprastiat prin oras, le gasim greu. Este insa foarte greu de realizat acest lucru. La 200.000 de oameni citi sint in Bacau, am trei inspectori. Daca mai blochez unul la vama, ce fac?", a intrebat Sorin Elisei.
Cel mai interesant aspect l-a ridicat, insa, Pavel Albu, comisar sef al Garzii Financiare din Bacau. Foarte deschis, ca de obicei, Pavel Albu a spus ca in judet sint 16.000 de agenti economici si tot atitia contravenienti. Adica orice firma, sub diverse aspecte, incalca legea. El a explicat foarte limpede ca verificarile facute de inspectorii de la Protectia Consumatorului nu sint eficiente, atita vreme cit firmele producatoare scot pe piata marfuri proaste. Pavel Albu a afirmat ca mai eficient ar fi ca inspectorul OPC sa stea la poarta fabricii si sa verifice daca marfa este de calitate. "Cei care produc au licenta de fabricatie. Nu face produse de calitate, imi sta in putere sa-i ridic licenta", a spus comisarul-sef. El a adaugat ca, la fel de eficien,t ar fi confiscarea marfii indoielnice gasite la comerciantii cu marfa de proasta calitate. Patronul ar fi mai atent a doua oara si s-ar evita situatiile neplacute.
"Jumatate din importuri sint «spalate». Chiar daca-l controlezi, iti prezinta o factura falsa, de pe la vreo firma din Bucuresti, pe care o foloseste din primavara pina in toamna. Comerciantul se plinge ca n-are nici o vina", a mai spus Albu. Sorin Elisei a argumentat ca inspectorii fac si ei diferente intre agentii economici, in functie de neregulile depistate, si ca de aceea exista si categorii de amenzi: de la doua la 20 de milioane de lei, in cazul etichetarii. "Dati dumneavostra doua milioane, iar instanta ii lasa numai un milion. Am vazut legea cu etichetarea si am crezut ca se va face ordine. Dar nu este asa. Noi dam amenzi de la 500 de milioane la zece miliarde si sanctiunile nu sperie pe nimeni. Legea este noua si se merge dupa principiul «ciinele latra, caravana trece»", a afirmat Pavel Albu.
Ion Chiriac, vicepresedintele Consiliului Judetean, cel care a condus sedinta, i-a explicat sefului de la OJPC Bacau ca, in realitate, sint foarte multe probleme la protectia consumatorului. Sorin Elisei s-a enervat la urmatoarele intrebari ale altor reprezentanti ai institutiilor publice. Una dintre patite a fost reprezentanta Inspectoratului de Protectia Mediului, care l-a intrebat, de principiu, pe seful OJPC, daca in competentele institutiei intra si rezolvarea situatiei in care un cetatean si-a montat centrala termivca, iar dupa finalizarea lucrarii au loc inundatii, de la aceasta lucrare, pe toata coloana. Dupa mai multe raspunsuri pe un ton taios, Sorin Elisei a admis ca OJPC poate rezolva cazul. Femeia, insa, a spus ca unei persoane care a intrebat acelasi lucru, telefonic, la OJPC, i s-a raspuns categoric ca nu se poate. Si-atunci cine pe cine protejeaza? (Eduard ADAM)

Comentarii