Un bacauan se ia la trinta cu Jules Verne

marți, 02 februarie 1999, 00:00
3 MIN

Romania -Bulgaria – Turcia – Siria – Arabia Saudita – Kuweit – Bahrein – Emiratele Arabe Unite – Oman – Pakistan – India- Nepal- Bangkok- Thailanda- China- Hong Kong- Taiwan- Japonia- Malayesia- Indonezia- Australia- SUA- Franta- Germania- Austria- Ungaria: acesta este traseul pe care bacauanul Stefan Leca l-a strabatut, pe jos, din 17 august 1992 si pina pe 4 mai 1995, cale de aproape 30.000 de kilometri. Dupa mai bine de trei ani, Leca vrea din nou sa repete isprava, de aceasta data cu autoturismul, si insotit de proaspata sotie, Camelia. Deocamdata, originalul turist nu a reusit decit sa intocmesca planul traseului, urmind ca zilele viitoare sa inceapa sa caute sponsori pentru calatoria ce ar urma sa inceapa cel tirziu la inceputul lunii mai.
Pentru multi bacauani numele de Stefan Leca nu spune mare lucru, desi el este primul roman care a facut ocolul Pamintului pe jos. De profesie electronist, Leca este mai degraba cunoscut in Tirgu Ocna, unde este presedintele radioclubului din localitate, si in comuna apropiata, Birsanesti, unde a fost viceprimar PDSR pina in 1992. De atunci, Leca a renuntat definitiv la politica, dedicindu-se pasiunii sale de-o viata – calatoria. Bacauanii poate isi mai aduc aminte de el de pe 17 august 1992, cind a plecat in jurul lumii din fata Hotelului Decebal, cu doar trei dolari in buzunar. "Atunci mi-a promis multa lume ca ma va ajuta, insa nu am vazut de la nimeni nici un ban. Am plecat doar cu trei dolari in buzunar, insa pe tot traseul am fost ajutat permanent de colegii mei radioamatori din tarile prin care am trecut. Acestia mi-au asigurat cazare, masa, si citiva bani de buzunar". Despre peripetiile sale prin lume, Leca ar fi in stare sa vorbeasca zile in sir. Totusi, amintirile cele mai placute care il urmaresc sint intilnirile cu sultanul Omanului, vizita in sediul Consiliului Europei si peregrinarea la locurile sfinte de la Mecca.
"Din pacate, dupa aceasta calatorie am ajuns acasa cu un gust amar. Au fost momente in care aproape mi-a fost rusine ca sint roman. Nu pentru ca cei din jurul meu, strain fiind, nu ma respectau si nu ma ajutau, ci pentru ca romanii cu care m-am intilnit nici nu m-au bagat in seama. La Sidney, de exemplu, in Noaptea Invierii, am fost invitat intr-o comunitate de peste 400 de romani. Toti au dat mina cu mine, dar nici unul nu m-a intrebat daca am sau nu de mincare. De fapt, Noaptea Invierii am petrecut-o pina la urma intr-o familie de greci, cu care m-am simtit minunat".
Leca doreste sa intre in Guiness Book
Imediat dupa ce s-a intors acasa, Leca a inceput sa se gindeasca la o noua expeditie, cu care spera sa intre in cartea recordurilor. El si-a ales aproximativ acelasi traseu, doar ca de aceasta data va strabate Alaska si tinuturile inghetate ale Siberiei.
"Traseul deosebit pe care urmeaza sa-l parcurg al fi un prilej nimerit pentru a testa o masina de teren. Din acest motiv m-am adresat directorului fabricii ARO, caruia i-am prezentat proiectul meu si i-am propus sa ma sponsorizeze cu un autoturism ARO, cu care sa fac inconjurul lumii, insa am fost reuzat. Peste tot unde am fost am facut reclama celor care mi-au propus acest lucru si nu cred ca este putin lucru ca nunmele unei firme sa apara in toate ziarele de mare tiraj din tarile pe care le voi vizita". In aceasta saptamina, Stefan Leca va incerca sa contacteze firmele importante din judet si oficialitatile locale, pentru a-si expune planul si a le cere sprijinul in schimbul reclamei pe care o va face pe meridianele globului. El spera ca acest lucru se va intimpla si doreste din tot sufletul ca sponsorii sa fie din Bacau si nu din tara, pentru ca la sfirsitul lunii aprilie sa plece din nou in jurul lumii, ca acum sase ani, din fata hotelului Decebal. (Florin CRACIUN)