Berceanu ne-a furat autostrada

sâmbătă, 09 mai 2009, 01:16
4 MIN
 Berceanu ne-a furat autostrada

Iasului i s-a tras covorul asfaltic de sub picioare. Plimbat intre doua guverne, proiectul unei autostrazi care sa lege estul de vestul tarii a ramas un subiect adus in discutie numai in campaniile electorale. Aceasta initiativa indelung disputata a ramas la stadiul unui studiu de prefezabilitate, si acela vechi de doi ani.

In ultima batalie electorala, atit seful PDL Iasi, Dan Carlan, cit si liberalul Relu Fenechiu isi disputau paternitatea proiectului. Amindoi dadeau ca certa construirea autostrazii, singura problema fiind reprezentata de traseul pe care ar fi urmat sa-l aiba. In toamna anului 2007, ministrul de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban, spunea optimist ca santierul autostrazii este ca si deschis. "Primul hirlet il vom da la inceputul lui 2009", aprecia Orban. Acum nici macar la Iasi nu mai vorbeste nimeni despre autostrada.

La nivelul Guvernului, problema este transata: autostrada a fost scoasa de pe lista de prioritati a noului Executiv, aceasta chiar daca Guvernul a anuntat ca, fiind an de criza, proiectele de infrastructura vor avea prioritate la finantare. "Pentru aceasta autostrada nu s-a mai facut nimic concret de doi ani de zile", a precizat membrul PDL Eusebiu Pistru, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.

"Proiectul a murit doi ani sub guvernarea liberala"

Doua guvernari au insemnat doua tergiversari ale urnirii proiectului autostrazii Est – Vest. Liberalii si democrat-liberalii au reusit in ultimii ani sa bata apa in piua cu acelasi proiect de prefezabilitate. Dan Carlan, secretar de stat in Ministerul Mediului, care isi dezbatea mosirea proiectului cu seful liberalilor ieseni, Relu Fenechiu, sustine ca se lucreaza deja la studiul de fezabilitate.

Carlan arunca vina asteptarii in curtea PNL explicind pe de alta parte ca procedurile din "partea nevazuta a lucrurilor dureaza foarte mult". "Proiectul a murit doi ani sub guvernarea liberala. Acum, lucrurile au inceput sa se miste. Pe 2009 sint prinse sume pentru studiul de fezabilitate, orizontul de asteptare pentru aceasta lucrare fiind finalul anului", a declarat Dan Carlan, fara a preciza de unde are informatiile privind alocarea de fonduri.

La Ministerul Transporturilor, nimeni nu stia nimic despre vreo alocare de fonduri sau despre vreun studiu de fezabilitate aflat in lucru. La momentul actual, singurele date clare desprea autostrada Iasi-Tirgu Mures sint doar cele dintr-un studiu de prefezabilitate, facut in 2007 de firma Iptana SA. Acest studiu prevede un traseu de 307 kilometri pe traseul Tirgu Mures – Bicaz – Iasi – Ungheni.

Carlan pare singurul care sa fi auzit ca se lucreaza la studiul de fezabilitate. Propriul coleg de partid deputatul Petru Movila a evitat sa avanseze un termen la care macar se va incepe lucrul la documentatii. "Am facut o interpelare adresata ministrului Berceanu, pentru a afla stadiul proiectului, inca din aprilie, dar nu am primit un raspuns. Am fost la minister si am aflat insa ca se lucreaza la documentatia pentru o licitatie de intocmire a unui studiu de fezabilitate. Rapiditatea cu care se vor misca lucrurile depinde insa foarte mult de felul in care vom exercita o presiune pe acest subiect", a declarat Petru Movila, deputat PDL.

Declaratiile nuantate ale reprezentantilor PDL Iasi au fost contrazise de chiar oficialii Ministerului Transporturilor. Dupa o discutie cu reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor Eusebiu Pistru, a anuntat ieri sec ca nu este alocat nici un leu pentru autostrada care ar lega Iasul de vestul tarii si nici nu se intrevede momentul in care problema va reintra in atentia Guvernului. "Pentru acest proiect nu s-a mai facut nimic concret de doi ani de zile. Exista doar un studiu de prefezabilitate. Deocamdata, nu exista nimic alocat pentru studiul de fezabilitate, dar vom cauta fonduri pentru ca aceasta etapa sa fie finalizata intr-un an, un an si ceva", a precizat secretarul de stat.

"Nu exista nimic alocat pina in 2012"

Singurul lucru in privinta caruia democrat-liberalii se pun de acord il reprezinta faptul ca banii necesari in eventualitatea demararii unui proiect nu pot veni de la Guvern pentru ca nu exista fonduri. "Singura varianta ar fi concesionarea si executarea lucrarilor pe trei tronsoane, pentru ca licitatia sa fie cit mai accesibila", a declarat Pistru.

In plus, chiar ultimele declaratii ale ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, referitoare la investitiile in infrastructura rutiera s-au referit la orice alt proiect in afara celui iesean. Berceanu a prezentat la finalul lunii martie un proiect aparut peste noapte, pentru o autostrada Bucuresti – Craiova. Pentru executia unei "autostrazi a sudului", ministrul a enumerat chiar o serie de modalitati de finantare si termene de finalizare, anuntind ca posibila data de finalizare anul 2013.

Reprezentantul liberalilor ieseni, sub a caror guvernare studiul de prefezabilitate a ramas uitat un an de zile, spune ca doar un guvern PNL ar mai putea pune in practica autostrada Est-Vest. "Licitatia pentru studiul de prefezabilitate s-a facut la sase zile de la instalarea guvernului Tariceanu II", a amintit Relu Fenechiu.

"In 2008 se incepuse un studiu de fezabilitate, dar cind a venit PDL la putere, proiectul nu a mai reprezentat o prioritate, si orice finantare s-a intrerupt. Carlan este un mincinos cind spune ca s-au dat bani pentru studiul de fezabilitate. In bugetul multianual nu exista nimic alocat pentru asa ceva pina in 2012. Autostrada se va construi doar cind va reveni PNL la guvernare", a incheiat Fenechiu.

Comentarii