Transportul in comun are viitor incert

joi, 13 iulie 2000, 23:00
5 MIN
 Transportul in comun are viitor incert

Transportul in comun din municipiul Botosani a intrat de citeva zile din nou in atentia publicului, de aceasta data nu datorita unor evenimente deosebite ci din cauza perspectivelor, care nu se anunta a fi dintre cele mai fericite. Fara ca nimic sa anunte acest lucru, se discuta cu insistenta despre diverse modificari in transportul public botosanean, ajungindu-se chiar la discutii despre suspendarea activitatii, cel putin in varianta sa cu tramvaie.
La fel ca toate societatile de transport in comun care folosesc in activitatea lor tramvaie, Eltrans Botosani are mari dificultati financiare si supravietuieste doar datorita subventiei acordate de Consiliul Municipal. De cel putin trei ani, toata lumea se chinuie sa repare si sa aduca societatea la un nivel acceptabil si din cite se pare pina acum s-au facut doar pasii initiali. Cheltuielile materiale s-au redus la maxim, personalul a ajuns de la peste 200 de angajati la doar 90, s-a schimbat modul de administrare a societatii, s-a restructurat si activitatea, in sensul reducerii activitatilor neprofitabile si a demararii unora ce aduc beneficii. Ba chiar, s-au micsorat tramvaiele, daca va inchipuiti asa ceva, au fost taiate vagoanele duble de la mijloc pentru a consuma mai putin. Daca intre timp nu ar fi aparut maxi-taximetristii, Eltransul era astazi o intreprindere infloritoare, pentru ca, din principiu, nu poate face fata concurentei.
Ca sa va puteti face o imagine mai buna trebuie sa aruncam o privire asupra unor date financiare. Anul acesta societatii de transport i s-au alocat subventii de 2,2 miliarde de lei, la care se adauga alte sume mai mici, de ordinul zecilor de milioane, pentru dotari. Nici un leu la investitii. Cu acesti bani si cu incasarile proprii, aproape la fel cit subventia, trebuie sa functioneze transportul public. In realitate Eltrans are nevoie de o subventie de aproximativ 3,6 miliarde de lei, pentru ca lucrurile sa fie normale, cu subventia de acum, de exemplu, salariile se pot achita doar in proportie de 75%. Mai mult, Eltrans are datorii neachitate de anul trecut de sute milioane, pe care trebuie sa le achite din bugetul de anul acesta, unul foarte restrictiv. O mica schimbare s-a produs in ultima perioada odata cu scumpirea de catre maxi-taximetristi a pretului unei calatorii la 3.000 de lei, fata de 2.000 de lei cit costa o calatorie cu tramvaiul. Mia de lei diferenta se pare ca a fost un argument suficient, pentru ca in tramvaie sa se mai urce cineva. "Avem incasari mai mari in ultima perioada, insa insuficiente. Concurenta este absoluta: sint 100 de maxi-taximetre autorizate de primarie, adica 15 pentru fiecare tramvai si fiecare circula cum il taie capul pentru ca pina acum nu s-a reusit o reglementare stricta a acestei activitati", spune Ioan Comarita, directorul Eltrans.
Totul pina la urma se rezuma la o discutie de principiu, care porneste de la o singura premisa certa: in Botosani trebuie sa existe transport public. Necesitatea transportului public, supravegheat de municipalitate, este neindoielnica, macar pentru argumentul ca este un atribut minim al civilizatiei si rezolva la un anumit nivel probleme sociale, transportind categorii sociale defavorizate la preturi reduse. Problema este cum se va face transportul public, in varianta de acum la limita subzistentei si cu o finalitate dezastruoasa sau in alte formule, pentru care exista deja propuneri. "Desi exista o ordonanta de anul trecut prin care se prevede ca societatile de transport in comun au dreptul sa primeasca subventii egale cu cheltuielile integrale, aceasta nu este obligatorie pentru ca nu sint prevazute surse de finantare. Ori bugetul local al Botosaniului nu poate suporta mai mult decit acum", declara primarul Florin Egner, excluzind prin asta prima varianta, caci fara subventia de care vorbeam mai sus, viitorul Eltrans este pecetluit. Atitudinea primarului lasa loc pentru variantele alternativa de care vorbeam mai sus. In primul rind, daca tot cea mai mare problema a Eltransului o reprezinta maxi-taximetristii, bunul simt ne spune ca lupta s-ar putea purta cu aceleasi arme. Adica Eltrans poate achizitiona la rindul sau microbuze, cu care sa faca transportul public in Botosani. O retea bine pusa la punct de maxi-taximetre publice, coroborata cu un regulament strict al activitatii, ar putea spulbera concurenta particularilor si la o prima evaluare, pare a fi si profitabila. Numai ca investitia initiala este foarte mare, undeva peste 2 miliarde de lei, iar capacitatea totala de transport este destul de mica, lucru foarte important, pentru ca aceasta varianta presupune suspendarea transportului public cu tramvaiele. "Eu pornesc de la aceasta idee, suspendarea si trecerea in conservare a tramvaielor, pentru ca nu are nici un rost sa circule goale prin oras, ca niste sperietori. Fiecare cursa a unui tramvai produce acum pierderi de aproximativ 2 milioane de lei, pe care ii plateste primaria si deci cetatenii", spune primarul municipiului. Se pot, de asemenea, achizitiona autobuze, experienta Eltrans de pina acum, folosirea a patru autobuze proprii aducind profit societatii, dovedind ca varianta este una corecta. Iarasi problema ar fi investitia initiala, destul de mare, greu de facut de consiliu si imposibil de realizat prin forte proprii de societate.
O alta varianta ar fi achizitionarea de tramvaie mai performante. Eltrans a primit o oferta din Germania prin care este imbiata sa cumpere noua tramvaie ce costa 30.000 de marci germane, cu livrarea la granita. Este vorba de vagoane Tatra, ce consuma mai putin cu aproximativ 30-40% decit cele romanesti, in stare buna de functionare. Sase vagoane ar putea fi introduse pe traseu, iar celelalte folosite pentru piese de schimb, rezultind o revitalizare a activitatii. Numai ca in acest caz concurenta maxi-taximetristilor nu este afectata si exista riscul ca situatia sa ramina neschimbata, atit doar ca s-ar face niste economii. Nici una din variantele de mai sus nu poate fi pusa in aplicare imediat, de aceea spuneam ca este vorba de principii. Primarul exclude o investitie de orice fel a municipalitatii in cadrul bugetului actual, deja batut in cuie, cea mai apropiata sansa fiind o eventuala rectificare de buget.
Daca pina acum a fost vorba de schimbari intr-un fel tehnice, Eltrans se poate schimba fundamental. Exista si o varianta prin care societatea de transport ar putea fi preluata de Urban Serv, alta societate a municipalitatii si transformata intr-o simpla sectie. Asta ar insemna practic ca Urban Serv sa preia pierderile din exploatare a Eltransului din veniturile obtinute din alte activitati. "Oricare ar fi varianta pe care o vom alege, pot sa garantez ca cel putin pentru o perioada destul de lunga nimeni de la Eltrans nu-si va pierde locul de munca. Ramine ca in perioada urmatoare sa facem o analiza foarte atenta, cu cifrele in fata si sa alegem varianta cea mai buna, ce nu poate fi decit cea care din punct de vedere economic isi dovedeste viabilitatea. Odata ce avem aceste analize, consiliul municipal poate lua o hotarire in cunostinta de cauza", concluzioneaza primarul Florin Egner.
Solutia adoptata si in alte orase din tara, in cele mai multe de fapt, este cea a interzicerii circulatiei maxi-taxiurilor pe rutele mijloacelor de transport in comun ale municipalitatii, pentru a reusi sa pastreze fara pierderi prea mari societatile transportatoare, fie ele tramvaie, trolee sau autobuze. (Viorel SURUGIU)

Comentarii