Cine se teme de administrarea privata a asociatiilor?

luni, 05 februarie 2001, 00:00
3 MIN
 Cine se teme de administrarea privata a asociatiilor?

Administratia asociatiilor de locatari sau proprietari a constituit dintotdeauna o problema. De fapt, administratorii si presedintii constituie, in cele mai multe cazuri, adevarata problema pentru locatari. Cele mai multe nemultumiri ale acestora sint legate de activitatea conducerilor asociatiilor. O administrare privata, cu adevarat profesionista – si la costuri relativ aceleasi in comparatie cu ceea ce se foloseste azi diferitilor administratori, a fost propusa locatarilor si actualelor conduceri ale asociatiilor de firma – deja respectabila in Braila – "Promotas" SRL. Pina acum, insa, desi interesul a fost foarte mare, mai ales din partea locatarilor, nici o asociatie nu a trecut sub administrarea firmei "Promotas".
Desi sint probleme nenumarate si foarte mari la mai toate asociatiile din oras, respectiva firma vine sa le rezolve, asociatiilor care doresc o administrare privata, intr-un mod profesionist: administratorii – contabili autorizati ai firmei – nu ar mai putea delapida bani, intrucit s-ar afla tot timpul sub un control, incasarile de la locatari ar merge mult mai bine – printr-un program de lucru extins – nu doua-trei ore pe zi, doua-trei zile pe saptamina, ca al multor administratori acum – ar fi dati in judecata rau-platnicii si ar fi debransati individual. In plus, toti locatarii dintr-un bloc si-ar putea monta apometre in rate, pe care le-ar plati direct la asociatii, ar putea solicita si lucrari de amenajari interioare, reparatii instalatii sanitare sau reparatii conducte in blocuri – firma ocupindu-se direct de vinzarea, montarea si repararea a tot ceea ce tine de apa-canal-termoficare. Mai mult, "Promotas" ar putea monta Gigacalorimetre – ceea ce ar scadea cu mult costul intretinerii.
"Sa dam un singur exemplu de facilitati: o familie nu are montate apometre, si plateste la intretinere, luna de luna, 400.000 lei pentru apa. Daca ar avea apometre, ar plati 200.000 lei pe luna, dar nu-si permite sa cumpere si sa monteze cu banii «jos» apometrele necesare. Prin firma noastra, de exemplu, locatarii si-ar monta apometre si, daca tot plateau 400.000 lei pe luna doar pentru apa, vor cheltui tot 400.000 lei pe luna, pentru citeva luni, dar numai 200.000 pentru apa, restul urmind sa se constituie rata la apometre, pina la achitarea acestora. Practic, respectivul locatar nu va resimti cheltuiala cu montatul apometrelor. Dupa ce le va achita, in acest sistem, dupa citeva luni, va plati doar apa pe care o consuma, adica 200.000 lei, de exemplu", spune Marcel Motoc, directorul general al firmei "Promotas".
Pe de alta parte, referitor si la sesizarile tot mai numeroase ale unor locatari care, in majoritatea lor, se declara a fi nemultumiti de actualul lor administrator si pe care, culmea, nu-l mai pot inlocui (!?) – ceea ce se intimpla in nenumarate cazuri – acestia nu au altceva de facut decit sa se organizeze astfel incit sa-si aleaga un presedinte care sa-i reprezinte si care sa incheie un contract cu "Promotas", firma – in caz de nevoie – urmind sa se ocupe si de actele infiintarii unor noi asociatii – in situatia in care majoritatea locatarilor unui bloc, de exemplu, inclus intr-o asociatie ce cuprinde mai multe blocuri.
"Multi administratori si presedinti, dar si mai multi locatari s-au aratat interesati de acest sistem de administrare. Au venit, au intrebat, le-a convenit, dar n-au mai avut curajul sa faca pasul decisiv. Noi ii asteptam in continuare pe cei interesati", a mai spus Marcel Motoc. (Mircea DOAGA)

Comentarii