Transportul public particular s-a reintors in haos

sâmbătă, 17 martie 2001, 00:00
4 MIN
 Transportul public particular s-a reintors in haos

Haosul s-a reinstalat in ceea ce priveste transportul public urban prestat de transportatorii particulari, parca mai abitir decit inainte de aparitia ultimelor reglementari ale Consiliului Local, respectiv pe 31 ianuarie a.c.
Parca timp de vreo doua saptamini lucrurile pareau ca intra in normal, insa de vreo luna incoace intreaga activitate a reintrat in anormalul obisnuit deja. Microbuze pirat, microbuze gen "taxi" si microbuze maxi-taxi autorizate circula care pe unde apuca, cind vor si cum vor. Chiar si cele autorizate pe cele zece trasee atribuite de Primarie – multe cedate de "Braicar" – au uitat aproape total de liniile lor. Cele mai intens piratate trasee ramin cele ale "Braicar": Viziru-Centru-Vidin si Viziru-Piata Mare-Chercea. Maxi-taxistii au terminat-o cu traseele lor, ba multi nici macar placutele indicatoare ale liniilor nu le mai afiseaza in parbriz, chiar daca au inscriptionate siglele celor doua mari societati operatoare – "Dan Taxi ’95" si "TCF Imex" SRL. Nimeni nu se mai jeneaza sa circule pe unde vrea. Daca inainte se mai circula intre Vidin si Viziru mai smechereste – de genul: se pleca din Vidin pe linia 3, dar se striga in statii "Viziru!", iar in Centru se inlocuia placuta pentru linia 3 cu alta pentru linia 18 – acum nimeni nu-si mai face astfel de probleme. Sau, alt exemplu: daca un microbuz de pe linia 1 ajunge in Centru (cap de linie), iar soferul observa ca statia e plina de calatori care asteapta un microbuz pentru Vidin, nu mai ezita sa-si continue drumul. De bilete, ce sa mai vorbim: unii, mai cinstiti, elibereaza; cei mai multi, insa, nu.
Microbuze gen "taxi" isi fac de cap pe traseele "Braicar" in special, desi aceasta nu poate fi considerata, oricit ne-am stradui, o activitate de taximetrie. Mai mult, au aparut fel de fel de microbuze care nu sint autorizate pentru nici un fel de activitate de transport si care practica o piraterie pe fata.
Controalele Politiei nu par a avea vreun efect, eficienta acestora putind fi pusa serios sub semnul intrebarii din moment ce unele microbuze isi permit sa circule pirat chiar pe linga echipajele de Politie. Multi dintre soferi, amendati odata, isi continua apoi activitatea linistiti, iar banii pentru amenda si-i recupereaza fara nici o problema chiar in aceeasi zi.
"Braicar" – cea mai afectata
Desigur, cea mai afectata de aceasta situatie care pare a fi scapat de sub control este SC "Braicar" SA, statiile si traseele acesteia fiind vinate de zeci de microbuze pirat in fiecare ora. Conducerea acestei societati a sesizat autoritatea locala despre neregulile si ilegalitatile savirsite de transportatorii particulari, dar se vede treaba ca semnalele de alarma au fost trase in van.
"Exista atitea autoritati care trebuie sa-i controleze pe acesti transportatori. Ce fac acestea? Din pacate, noi sintem in situatia de a pierde zeci si zeci de milioane legal, in timp ce transportatorii particulari cistiga ilegal, dar nimeni nu ia aproape nici o masura. Controalele par superficiale, din moment ce ilegalitatile se inmultesc, in loc sa fie stopate. Acum, ori nu se stie cum trebuie controlati, ori nu se vrea a fi controlati cum trebuie. Ideea este ca in joc sint peste 1,5 miliarde lei lunar – deci aproape 20 miliarde anual – bani cistigati ilegal de majoritatea transportatorilor particulari. Am mai spus-o si o repet: nu sintem impotriva concurentei, dar ce se intimpla acum nu e concurenta. Am cedat din traseele noastre, Consiliul Local le-a atribuit trasee, dar acum nu se mai respecta nimic: nici trasee, nici grafice, nici statii, nici autorizatii. E un haos total. Or, serviciul de transport public de persoane inseamna grafice, frecventa, trasee etc. Degeaba", spune directorul general al "Braicar", Cornel Sandulescu.
Administratorul unuia dintre principalii operatori maxi-taxi – firma "Dan Taxi ’95" – Danut Popa, recunoaste ca "e o debandata totala" in ceea ce priveste activitatea microbuzelor, dar considera ca totul a pornit de la aparitia microbuzelor gen "taxi" care circula pe traseele "Braicar" si care i-a lasat pe maxi-taxistii autorizati fara calatori pe traseele pe care le primisera. In plus, Danut Popa spune ca nici Primaria nu i-a sprijinit pe transportatorii autorizati deoarece nu le-a acordat acele trasee in concesiune. "Daca aveam si o hirtie la mina cum ca cele cinci trasee acordate firmei noastre chiar sint ale firmei noastre, atunci lucrurile ar fi stat altfel. Am solicitat Primariei acest lucru – sa ne inchirieze sau concesioneze aceste trasee – dar am primit un raspuns conform caruia «Hotaririle CLM care reglementeaza activitatea de transport public regulat de persoane nu restrictioneaza numarul operatorilor de transport in regim de Maxi-Taxi. Prin urmare, pe raza municipiului poate efectua activitate de maxi-taxi un numar nelimitat de operatori». Si atunci, inseamna ca, de fapt, nu putem avea traseele noastre, caci daca le-am fi avut nu ar mai fi circulat pirati pe acestea", spune Dan Popa.
Oricum, aceasta situatie nu pare ca va avea o rezolvare prea curind, ceea ce inseamna ca haosul va mai domni pe strazile municipiului. Aceasta, din cauza ca multi nu inteleg, in ruptul capului, sa respecte niste reguli atit de simple pentru a putea practica acest seviciu public. (Mircea DOAGA)

Comentarii