De cinci ori pina la Luna

sâmbătă, 24 martie 2007, 01:05
4 MIN
 De cinci ori pina la Luna

Un veteran din Iasi a inconjurat globul pamintesc de 50 de ori. A facut de 5 ori distanta de la Pamint la Luna. A avut de-a face de-a lungul "vietii" cu mai bine de jumatate din populatia Romaniei sau cu echivalentul a 37 de ori populatia Iasului. Nu este sofer, mecanic de locomotiva sau postas. Este o ciudatenie a tehnicii cehesti si un fel de Matusalem al regiei de transport din Iasi. Este tramvaiul Tatra cu indicativul 212.

Iesenii circula in acest moment cu tramvaie care au trecut demult de 1 milion de kilometri. Cele mai vechi tramvaie care mai circula pe traseele din Iasi sint de tip Tatra si GT4. Tramvaiele de tip Tatra au fost aduse din Cehia si circula din 1977. Conform reprezentantilor RATP, acestea sint si cele mai "plimbate", parcurgind de-a lungul timpului chiar si 2 milioane de kilometri. Cu 500 mii kilometri mai putin au tramvaiele de tip GT4, model adus in Iasi intre anii 1994-1997 din Germania. Spre deosebire de Tatra, aceste tramvaie au fost achizitionate la mina a doua din Germania. Modelul GT4 a fost fabricat in 1962, iar pe traseele din Iasi au fost aduse cu un kilometraj ridicat, intre 500 de mii si 1 milion de kilometri. "Campionul" la numarul de kilometri parcursi este considerat vagonul 212, model Tatra, care are la bord aproximativ 2 milioane de kilometri. Vatmanii sustin ca, desi tramvaiele Tatra arata mai jalnic decit cele GT4, ele sint mai robuste. "Cele din modelul Tatra sint mai bune decit cele germane. Chiar daca arata mai rau si nu sint la fel de confortabile, sint mai puternice. Au chiar si o stabilitate mai mare decit cele GT4, care nu au fost facute pentru drumurile de la noi", a explicat un vatman. In acest moment, in Iasi mai circula doar 10 vagoane Tatra, in general pe traseele 2 si 11. Toate aceste tramvaie au peste 1,5 milioane de kilometri parcursi. In medie, pe traseele 2 si 11, pe fiecare kilometru se inregistreaza cite 6 calatori. Presupunind ca un trafic similar a fost inregistrat in toti cei 30 de ani de cind se afla pe traseu vagoul 212, rezulta ca acesta a transportat de-a lungul timpului aproximativ 12 milioane de pasageri, mai mult de jumatate din populatia Romaniei sau de 37 de ori populatia Iasului.

Modernizarea RATP: tot cu tramvaie second-hand

Durata normata de viata a tramvaiului a fost deja depasita, el trebuind teoretic sa fie casat. Pentru sefii regiei de transport insa, tramvaiele Tatra sint inca in buna stare de functionare, ca si cele de tip GT 4. Conform precizarilor directorului tehnic al RATP, Cristian Stoica, regia oricum nu isi permite sa cumpere tramvaie noi. Un tramvai nou costa intre 800 de mii si 1 milion de euro. Sefii RATP sustin ca tramvaiele reprezinta singura alternativa nepoluanta a transportului in comun. Iar acest lucru inseamna pentru ieseni tramvaie la mina a doua sau mentinerea in functiune a primelor tramvaie folosite la Iasi. Pentru ca acestea sa fie mentinute in functiune, tramvaiele sint supuse saptaminal unor revizii amanuntite. Aceste revizii scot anual din vistieria regiei in jur de 20.000 lei pentru fiecare tramvai in parte. "Tramvaiele sint verificate sumar in fiecare zi, la intrarea si iesirea din depou. Sint verificate sistemele de siguranta. La fiecare 7.500-9.000 de kilometri, ceea ce inseamna cam la o saptamina, li se face cite o revizie mai generala. De asemenea, anual, facem si cite o revizie mare, cind tramvaiele sint revopsite si se lucreaza la partea de interior", a precizat Cristian Stoica. Cu toate ca iesenii au la dispozitie pentru transportul in comun numai vechituri, conducerea RATP vrea sa mai achizitioneze 10 tramvaie la mina a doua, tot din Germania. Este vorba despre modelul ST 10-11, fabricat in 1984. Desi tramvaiele vin modernizate, acestea au deja la bord 500.000 de kilometri. RATP va plati pentru acestea 81.000 euro, in 10 rate. Cel mai probabil, vor putea fi vazute pe traseele din Iasi din toamna acestui an.

Piesele de muzeu pe roti

Tot piese de muzeu pot fi considerate si autobuzele si troleibuzele care au circulat pina in 2002 si 2005 pe traseele din Iasi. Reprezentantii regiei de transport sustin ca autobuzele si troleibuzele au circulat intre 10 si 12 ani de zile. "Un mijloc de transport merge zilnic cam 200 de kilometri, iar pe an cam 300 de zile. Durata normala de functionare este de 8 ani de zile, insa autobuzele si troleibuzele au circulat mai mult timp", a precizat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP. Avind in vedere ca aceste mijloace de transport nu au fost aduse noi, reiese ca la casare acestea inregistrasera aproximativ 1 milion de kilometri parcursi. Cele 38 de troleibuze care au deservit 5 trasee au fost scoase din uz la inceputul anului 2006. Desi reprezinta o alternativa pentru un transport ecologic, troleibuzele nu sint pe placul sefilor de la RATP. "Troleibuzele nu faceau decit sa incurce circulatia celorlalte mijloace de transport. Pentru Iasi, acestea nu reprezinta o solutie de transport din cauza ca nu exista o banda rezervata numai mijloacelor de transport in comun", a declarat Adrian Mihai. Acesta a mentionat ca troleibuzele presupun si o solutie tehnica mai complicata in ceea ce priveste reteaua fir-contact. Fiind diferita de cea folosita pentru tramvaie, in momentul unei defectiuni afecta si circulatia vagoanelor. "Pretul unui troleibuz este de 600.000 euro, cit trei autobuze. Deocamdata nu avem in plan sa mai investim in astfel de mijloace de transport in comun", a mai spus Adrian Mihai.

Comentarii