Gara veche, un simbol al Focsanilor distrus de interese politice

luni, 30 mai 2005, 23:00
6 MIN
 Gara veche, un simbol al Focsanilor distrus de interese politice

Gara veche, demolata ?n 2002, a fost una din cladirile simbol ale Focsanilor, un monument care facea parte din patrimoniul arhitectural si istoric al urbei. Ridicata ?ntre 1879-1881, fosta gara a insemnat intrarea in modernitate a orasului prin conectarea la reteua de cai ferate si a adus cu ea schimbari importante in viata locuitorilor. De la cutremurele care au zguduit din temelie orasul, p?na la bombardamentele din timpul celor doua razboaie mondiale, Gara veche a purtat de-a lungul celor 121 de ani de existenta stigmatele care au marcat istoria moderna a Focsanilor. Scapata din ghearele razboiului, nimeni nu si-a putut imagina ca pe timp de pace, aceasta gara va fi dinamitata pentru a ridica o alta finantata din fonduri PHARE. Initial, Gara a fost inclusa intr-un program de modernizare, insa, cum fondurile erau prea mici pentru afaceristii de partid, a fost demolata. Demolarea s-a facut inaintea realizarii unui studiu de fezabilitate, iar constructia Eurogarii, estimata la cinci milioane de dolari, i-a fost incredintata fara licitatie firmei Aispa Stars ’95. Omul de afaceri Corneliu Prunache a ramas fara lucrare in urma scandalului izbucnit.
Gara veche din Focsani a fost construita ca urmare a extinderii retelei de cale ferata din tara noastra de la sfirsitul secolului XIX. Necesitatea ridicarii unei gari a fost impusa de proiectul extinderii caii ferate de la Buzau catre sudul Moldovei, pina la Marasesti. Construirea caii ferate Buzau-Marasesti – ?n lungime de 89,9 km – a adus Focsanilor oportunitatea conectarii la reteaua nationala de cai ferate si implicit la apropierea orasului de pe Milcov, de Bucuresti. Nu trebuie uitat ca ?n acei ani legatura ?ntre Focsani si capitala era anevoioasa si plina de peripetii. Dupa Razboiul de Independenta, in 1878, mortii si ranitii au fost adusi la Focsani cu carul, iar eroii de la Grivita au venit pe jos. Anul urmator, prin Legea din 14 Martie 1879 s-a hotar?t construirea caii ferate Marasesti – Buzau. Lucrarile au demarat la 15 noiembrie 1879 si punerea ?n circulatie a avut loc la 1 iunie 1881. Festivitatile oficiale de inaugurare a caii ferate Buzau-Marasesti si ale Garii din Focsani s-au desfasurat pe 14 octombrie 1881, ?n prezenta Regelui Carol I si a Reginei Elisabeta. A fost prima linie ferata realizata ?n ?ntregime de constructorii rom?ni. Inginerul sef al lucrarii a fost Dimitrie Frunza, iar in proiect a fost implicat si cunoscutul arhitect Anghel Saligni.
Construirea Bulevardului Garii s-a facut cu forta
La constructia caii ferate si a Garii din Focsani au lucrat multi straini, ?n special italieni, unguri si nemti, care erau m?na de lucru calificata. Existenta acestor straini ?n urbe a adus o oarecare prosperitate si multi au ?ntemeiat familii. Ridicarea Garii a implicat numeroase transformari a partii vestice a Focsanilor. Cea mai importanta a fost amenajarea unei strazi principale care sa uneasca Gara cu centrul orasului. Aceasta a impus unele din cele mai mari exproprieri din istoria orasului, care au dus la aparitia Bulevardului Garii. Primarul municipiului era Gheorghe Orleanu, iar arhitect sef inginerul I. Iaslovescu. Construirea Garii a impus si ?nfiintarea unui serviciu de birje. ?n 2 iunie 1881, printr-o Ordonanta, Primaria Urbei Focsani fixa taxa birjei care urma sa transporte pasagerii la „Gara Cai Ferate statiunea Focsani”, la 1 franc si jumatate. Orice alta taxa ceruta de birjari era pedepsita conform art. 141 din Codul Penal al vremii. Bulevardul Garii se numea la ?nceputul secolului al XX-lea B-dul Lascar Catargiu si devenise un loc de promenada pentru protipendada orasului, strajuit de o parte si de alta de locuintele luxoase ale comerciantilor armeni. De constructiile acelei epoci se leaga si numele unuia dintre cei mai importanti ingineri din Focsani, Anghel Saligni. Gara din Focsani a fost martorul care a ?nsotit orasul de la un capat la altul al secolului trecut, ?ndeosebi ?n timpul celor doua razboaie. Cu ocazia Centenarului, ?n 1981 s-a organizat la Focsani, ?ntre 25-31 octombrie, de catre Asociatia Filatelistilor din Rom?nia, Filialele Vrancea si Buzau, simpozionul „EXPO MOLDOMAX 81”. Cu aceasta ocazie s-au emis vederi speciale cu imaginea Garii din Focsani.
Au demolat gara pentru a pune m?na pe fonduri PHARE
Distrugerea Garii vechi a facut parte dintr-un plan bine pus la punct de cei care au executat lucrarile ?n complicitate cu persoane din Ministerul Transporturilor. ?n prima faza gara a fost abandonata, d?nd impresia ca nu mai poate fi recuperata, desi nu suferise dec?t avarii marunte la cutremurele din 1986 si 1991. ?n faza urmatoare, Gara din Focsani a fost inclusa ?ntr-un program de modernizare care cuprindea si alte 13 statii din Rom?nia, ce urmau sa devina „eurogari”, cu finantare PHARE. Asemenea proiect este, pe undeva, o aberatie pentru ca ?n Europa functioneaza aceleasi gari de un secol. Singura diferenta o constituie serviciile care chiar functioneaza, acolo. Gara veche avea suficient spatiu pentru a deservi municipiul si nici nu era o cladire avariata pentru a fi dar?mata, iar programul european nu prevedea demolarea garilor si reconstruirea, ci ameliorarea serviciilor si modernizarea. Pentru ca, prin modernizare nu se punea m?na pe bani suficienti, s-a hotarit demolarea garii si construirea unei eurogari. ?nainte sa se execute un proiect de fezabilitate s-a acordat preferential si fara licitatie executia lucrarii firmei Aispa Stars ’95, a omului de afacaceri Corneliu Prunache. Acesta a primit 12 miliarde de lei numai pentru demolarea constructiei. Aispa Stars ’95 a ramas insa fara lucrare dupa ce presa a dezvaluit dedesubturile afacerii cu banii UE.
Cercetatorii au fost tinuti, discret, la distanta
Pentru dezafectarea si, eventual, demolarea unui imobil care face parte din zestrea arhitectonica a unei localitati este nevoie de aprobari de la institutiile statului, respectiv Directia pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National Vrancea (DJCCPCNV), ai carei membri fac parte din Comisia Regionala a Monumentelor Istorice. Aceasta se ?ntruneste lunar pentru a analiza si decide dezafectarea si conditiile ?n care urmeaza sa se produca, daca este aprobata. Cum ?ntreaga zona a Garii face parte integranta din urbe si cuprinde numeroase beciuri sau alte tipuri de ?ncaperi subterane (tuneluri, foste adaposturi si depozite secrete ale Armatei etc.) era necesara o cercetare amanuntita si o cartografiere a ?ntregului sector. In perioada c?nd s-a construit Gara veche (1879-1881) si s-au efectuat lucrari de sistematizare a acestui cartier pentru construirea unui bulevard care sa o lege de centrul orasului (?ncep?nd cu 1881) nu s-au facut lucrari de cercetare a terenului. Si cu prilejul demolarii Garii vechi, arheologii au fost tinuti departe. Aceasta este istoria unui monument al Focsanilor care a disparut pentru totdeauna datorita complicitatii clasei politice vr?ncene, a lipsei unui societati civile incisive, a delasarii oamenilor de cultura, a subordonarii unei parti a presei locale si a nepasarii generale. Comentariile s?nt de prisos si fiecare poate sa judece dupa c?t ?l duce mintea. Problema noastra nu era lipsa unei eurogari, ci a educatiei si a bunelor moravuri. Este posibil ca, nu peste mult timp, sa auzim de „eurotribunale”, „eurospitale” si ca bastinasi de „buna credinta” sa le dinamiteze pe cele vechi, pentru a ridica altele din fonduri PHARE. (Valentin MUSCA)
Eurogara a fost inaugurata neterminata
Demolarea Garii vechi si construirea celei noi a fost facuta de la inceput in dispretul legii. O investitie de 170 de miliarde de lei i-a fost facuta cadou lui Corneliu Prunache. Aispa Stars ’95 a demolat la inceputul anului 2002 cladirea garii, operatiune pentru care a incasat nu mai putin de 12 miliarde de lei. Ministerul Transportului, Contructiilor si Turismului, condus la acea vreme de Miron Mitrea, a incheiat contractul „prin negociere dintr-o singura sursa”, adica cu Aispa Stars ’95. Firma lui Corneliu Prunache si-a prezentat oferta de contructie pe 4 iulie 2002, adica la o jumatate de an dupa demolarea garii. Dupa ce toata afacerea a fost dezvaluita de presa, lucrarea i-a fost incredintata firmei SC Valahorum SA Slobozia. Chiar daca nu era terminata, Eurogara a fost inaugurata de Marian Oprisan, presedintele CJ, in campania electorala pentru alegerile generale. Valoarea investitiei s-a ridicat la 6 milioane de euro. Autoritatile mai au de investit citeva zeci de miliarde de lei pentru realizarea Pietii Garii. Primaria Focsani trebuia sa faca jumatate din lucrare, iar restul sa fie facut de Regionala Galati a CFR. Municipalitatea va propune azi consilierilor ca investitia sa fie suportata in intregime de la buget. (M.B.)

Comentarii