Agentii comerciali au ajuns sa se calce pe picioare in clase, in timpul orelor

sâmbătă, 01 noiembrie 2003, 00:00
4 MIN
 Agentii comerciali au ajuns sa se calce pe picioare in clase, in timpul orelor

Scolile iesene sint asaltate de zeci de firme care isi promoveaza produsele printre elevi. Ciocolata asortata, lamele de ras, chips-urile, snacks-urile sint doar citeva din produsele care fac obiectul campaniilor de promovare din scoli. Cit de etica este insa publicitatea facuta de firme in scoli? Pina acum, aceasta este o problema de care nimeni nu pare sa se preocupe, aceste campanii fiind percepute de unele cadre didactice ca o forma de divertisment, chiar educativa. In tarile occidentale, o astfel de problema ar genera dezbateri ample in rindul parintilor si profesorilor. La noi insa, nimeni nu s-a gindit sa-i intrebe si pe parinti daca sint de acord ca in scoala copiii lor sa fie „obiectul” campaniilor publicitare. Pe banii lor, fireste, pentru ca ei vor „sponsoriza”, in cele din urma, dorintele atitate ale copiilor.
Agentii comerciali ajung sa-i „cucereasca” pe copii
Campaniile prind de minune in rindul copiilor, bucurosi ca se aleg gratuit macar cu produsele promotionale. O binecunoscuta firma producatoare de snacks-uri, de exemplu, a creat o adevarata isterie printre copiii de clasele I-IV de la Scoala nr. 1 „Gh. Asachi”. Dupa ce au primit, in urma cu aproximativ o luna de zile, un catalog care trebuie completat cu personaje hazlii pe care copiii le gasesc sub forma de abtibilduri numai in pungile cu snacks-uri, elevii nu mai vor parca sa manince altceva. „Eu vreau sa am toate personajele pe care le gasesc in punga, pentru ca fac concurs cu prietena mea: cine termina prima de completat albumul”, spune Ioana, eleva in clasa a III-a la Scoala nr. 1. Atractia copiilor este de inteles. Daca au un catalog complet cu personaje, pot participa la o tombola cu premii atragatoare. Vazind ca elevii lor, de cele mai multe ori de clasele I-IV, sint vrajiti de orfertele companiilor care isi fac publicitate in scoli, dascalii ii accepta cu usurinta pe reprezentantii acestora, chiar in timpul orelor. „Copiii sint atrasi de ei. De obicei, sint imbracati in diferite costume haioase, iar copiii se amuza pe seama lor. Le mai dau copiilor cite o ciocolata, cite o revista…”, spune directoarea Scolii nr. 1, Doina Surdu, adaugind ca nu a avut pina acum obiectii exprimate deschis din partea parintilor.
Firmele vin cu aprobari de la ministere si OPC
Pe linga atractia pe care o au copiii fata de agentii publicitari care ii viziteaza in scoala, unele cadre didactice spun ca sint de acord cu aceste campanii de promovare, pentru ca cei care le organizeaza deruleaza in paralel cu prezentarea produselor si un program de informare despre igiena de zi cu zi si alimentatia sanatoasa. „Ii vad pe elevi ca sint mai deschisi atunci cind vin si le vorbesc reprezentantii firmelor despre igiena, decit daca le vorbim noi”, este argumentul Ecaterinei Ciobanu, directoarea Liceului „Vasile Alecsandri”, unde de curind elevii au primit vizita reprezentantilor unei firmei distribuitoare de aparate de ras. Directorii scolilor unde exista o adevarata inflatie de campanii publicitare spun ca nici nu au cum sa-i dea afara pe agenti, intrucit acestia au toate aprobarile necesare, de la Oficiul pentru Protectia Consumatorului pina la Ministerul Educatiei.
„Parintii ar trebui sa decida”
Alte cadre didactice se intreaba, pe de alta parte, ce garantie au elevii ca produsele promovate la ei in scoala sint si cele mai bune? „Elevii, mai ales cei mici, nu au discernamint. Eu nu sint de acord cu o astfel de propaganda”, spune Elena Guta, directoarea scolii nr. 7. Aceasta isi aminteste ca anul trecut i-a vizitat scoala o firma care populariza un vaccin, insa profesorii au refuzat prezentarea produselor in scoala pina nu sint de fata si parintii. „Parintii sint cei care ar trebui sa decida ce e mai bine pentru copiii lor”, sustine directoarea Guta. Opinia acesteia este sustinuta fireste de parinti. Nu de putine ori s-a intimplat ca, dupa promovarea unui produs in scoala, copiii sa-si traga de mineca parintii sa le cumpere acel produs. „Am cheltuit pina acum 500.000 de lei pe snacks-uri, dupa ce au venit in clasa fiicei mele reprezentantii unei firme si au facut reclama produsului. Ar trebui sa ne mai consulte si pe noi cineva cind vin in scoli astfel de indivizi”, sustine parintele unei eleve de la Scoala nr. 1.
ISJ va interzice campaniile in scoli
Intrebata de noi despre publicitatea in scoli, conducerea ISJ spune ca va trimite o adresa in scoli, prin care li se va interzice directorilor sa-i mai primeasca in scoala pe cei care distribuie sau fac reclama diferitelor produse. „Chiar daca vin sub pretextul educatiei pentru igiena, in final, acei agenti isi promoveaza de fapt propriul produs”, spune Doru Tigau, inspectorul general adjunct al ISJ. Acesta afirma ca profesorii care vor sprijini astfel de campanii publicitare pot fi sanctionati potrivit Statutului Cadrelor Didactice, care interzice cu desavirsire implicarea acestora in activitatile de natura comerciala desfasurate in scoala. (Marinela RATA)
Este ilegala publicitatea in scoli?
Orice forma de prezentare a unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste, avind ca scop promovarea vinzarii de bunuri si servicii este considerata a fi publicitate. Or, legea publicitatii interzice „publicitatea pentru produsele si serviciile destinate minorilor care ?ncurajeaza ?n mod indirect copiii sa cumpere acele produse”. Daca ar fi sa se respecte aceasta prevedere, atunci campaniile din scoli, prin care copiii sint invitati sa cumpere un produs pentru a participa la o tombola, ar trebui sa fie interzise. Organizatorii campaniilor din scoli se prevaleaza de faptul ca ei nu indeamna copiii sa cumpere produsele lor, ci doar le prezinta. (M.R.)

Comentarii