Azi se da Agheasma Mare

marți, 06 ianuarie 2004, 00:00
3 MIN
 Azi se da Agheasma Mare

Dupa ce, in ultimele zile, preotii – insotiti de copiii care au strigat „Chiralesa” – au intrat in casele oamenilor pentru a le sfinti, ei fac astazi Agheasma Mare. In Iasi, citeva zeci de tone de apa vor fi transformate astazi in apa sfintita, crestinii celebrind astazi Botezul Domnului, unul dintre cele douasprezece praznice imparatesti de peste an. O sarbatoare crestina ce se afla in topul superstitiilor si datinilor la care a dat nastere.
Botezul lui Ioan: un indemn la curatenie sufleteasca
Botezul Domnului s-a sarbatorit la inceputurile Bisericii odata cu Nasterea Domnului si se numea Epifania sau Aratarea Domnului. Din secolul al IV-lea, Nasterea Domnului a inceput insa sa se praznuiasca pe 25 decembrie, iar Botezul pe 6 ianuarie, odata cu „decretarea” celor trei persoane ale Sfintei Treimi, Tatal, Fiul si Sfintul Duh. Botezul Domnului a avut loc ?n al 15-lea an al domniei ?mparatului Tiberiu, pe cind Pontiu Pilat era Procurator al Iudeii, iar la Ierusalim erau arhierei Ana si Caiafa. ?n acea vreme, Sfintul Ioan Botezatorul, fiul lui Zaharia si al Elisabetei, s-a aratat ca mare profet in zona Iordanului, practicind botezul pocaintei si chemind la curatenie sufleteasca. Botezul sau nu avea ?nsa puterea de a „sterge” pacatele, spre deosebire de botezul crestin, ce se desfasoara prin puterea Duhului Sfint. Botezul lui Iisus in Iordan este considerat formal, intrucit el nu ar fi avut nevoie de pocainta, rolul fiind doar acela de a-l „prezenta” la ?nceputul activitatii sale misionare, iar lumea sa creada si sa-l urmeze ?n cuvint si ?n fapta.
Impacarea cu Dumnezeu
Botezul Domnului este catalogat drept praznicul ?mpacarii cu Dumnezeu si al trairii ?n armonie cu acesta. ?n vechime era obiceiul ca acei ce se pregateau sa intre ?n crestinism sa primeasca taina botezului ?n aceasta zi, la Pasti sau Rusalii. De aceea, sarbatoarea Botezului Domnului era numita si „ziua luminarii”, aprinzindu-se luminari ca simbol al luminii lui Hristos. ?n amintirea botezului Domnului, se face si astazi sfintirea apei sau sfestania mare, iar ?n ajunul praznicului preotul umbla cu crucea pe la casele credinciosilor cintind troparul „?n Iordan botezindu-Te, Tu, Doamne…», stropindu-i pe credinciosi si in gospodarie cu apa sfintita. Taina Sfintului Botez a fost instituita de ?nsusi Mintuitorul cind, dupa ?nviere, a zis: „Mergind, ?nvatati toate neamurile, botezindu-le ?n numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh”.
Considerat o „usa de intrare” in biserica, botezul este in ultima instanta conditia mintuirii: „De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre ?n ?mparatia lui Dumnezeu”.
Pina la mijlocul lunii nu se spala rufe
Agheasma Mare, simbolul Bobotezei pentru cei mai multi dintre crestini, a fost facuta deja de ieri la Mitropolie. Apa din zece butoaie a cite 200 de litri fiecare a fost sfintita, credinciosii putind sa-si sfinteasca cu ea casele, pentru alungarea duhurilor rele. „Miine (n.r. – astazi) se vor umple din nou butoaiele, daca va fi cazul. Toate apele vor fi sfintite incepind de astazi vreme de opt zile, dar apa sfintita nu se mai «inmulteste» si dupa aceasta perioada”, spune arhimandritul Dosoftei Scheiul, mare eclesiarh al Catedralei. Preotii recomanda ca, in urmatoarele sapte zile, crestinii sa bea Agheasma Mare dimineata, „pe inima goala”, in restul anului aceasta consumindu-se doar cu acordul duhovnicului, in special atunci cind, din cauza pacatelor, nu este permisa impartasania. In biserica, aceasta este folosita doar la sfintirea icoanelor si hainelor preotesti. Pina pe 14 ianuarie, la Odovania Bobotezei, adica sfirsitul praznicului, este recomandat sa nu se spele rufe, preotii explicind aceasta tot prin faptul ca apa este sfintita. La Mitropolie, Agheasma Mare se va face azi dupa Liturghie, incepind cu ora 12, slujba fiind oficiata de un sobor de preoti in frunte cu IPS Daniel. (Mirela CORLATAN)

Comentarii