Dati Primaria in judecata!

luni, 12 august 2002, 23:00
14 MIN
 Dati Primaria in judecata!

Se poate spune ca iesenii nici nu figureaza pe harta consumatorilor de servicii din Romania. S-ar putea crede ca in Iasi regiile locale din subordinea Primariei si filialele companiilor nationale furnizeaza servicii excelente, la preturi competitive.
Conform unei prevederi din Legea 21/1992, unul din drepturile fundamentale ale consumatorilor este acela "de a fi despagubiti pentru prejudiciile generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor". In foarte putine cazuri, insa, acest drept ajunge sa fie pus in practica. Cele mai frecvente situatii in care consumatorul plateste pentru produse sau servicii necorespunzatoare fara a fi despagubit sint cele in care furnizorul de servicii sau produse este reprezentat de regii sau institutii ale administratiei publice. Lipsa banilor, lipsa de informare sau frica de a da piept cu statul sint motivele cel mai des invocate de pagubitii care nu indraznesc sa ceara socoteala pentru banii lor. "Noi nu putem sa indrumam consumatorul pagubit spre instanta si nici nu putem oferi consultanta juridica. Dar consumatorul poate apela la aceasta solutie daca noi nu-i putem recupera un prejudiciu intemeiat", a afirmat Ioan Haraga, seful Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC) Iasi.
"Este un vid legislativ in acest domeniu"
OPC este "rezervorul" cel mai mare de reclamatii. Conform statisticilor acestei institutii, in ultimele luni in topul reclamatiilor sint regiile care furnizeaza cele mai elementare utilitati: apa potabila, apa calda si caldura. Nu intimplator, "Termo-Gaz", RADET si RAJAC sint tocmai regiile monopoliste. Practic, clientii acestora sint nevoiti sa accepte serviciile furnizate in aproape orice conditii, avind in vedere ca nu au alternativa. Acest lucru se intimpla in ciuda faptului ca un alt drept fundamental al consumatorilor este "de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate". Despagubirea clientilor acestor regii, in cazul furnizarii unor servicii proaste, este aproape imposibila. "Este un vid legislativ in acest domeniu", a spus seful OPC. Acesta promite ca problema nemultumirilor legate de aceste regii ar putea avea o rezolvare in curind. "Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) analizeaza contractele incheiate intre regii si consumatori, pentru a verifica daca exista clauze abuzive", a adaugat Ioan Haraga. Pina cind problema va fi reglementata, consumatorii pot apela la ONG-urile din domeniul protectiei consumatorului. O actiune in instanta prin intermediul acestora scuteste pagubitul de plata taxei de timbru.
Razboi inceput la apometre
Drumul spre instanta, al celor putini care au cutezat sa se ia la trinta cu regiile locale, a fost deschis de o asociatie de proprietari. Dupa un conflict care a mocnit citiva ani, Grupul Asociatiilor de Proprietari si Locatari (GAPL) a atacat, in 2000, in contencios, hotarirea Consiliului Judetean (HCJ) 28/2000, prin care nu se recunosteau, de catre RAJAC, apometrele de apartament. Practic, HCJ 28/2000 prevedea ca la plata facturii de apa potabila sa se ia in calcul contorul de bransament al regiei de apa si canal si nu apometrele de apartament ale locatarilor. Miza acestui conflict este imensa din punct de vedere financiar.
"Apometrele de apartament inregistreaza cam doua treimi din apa potabila consumata", a declarat Tudor Tudose, purtator de cuvint al RAJAC. Avind in vedere ca, zilnic, RAJAC trimite spre populatie 145.000 metri cubi, reiese ca apometrele de apartament nu ar inregistra aproape 50.000 mc de apa potabila.
Valoarea acestei ape neinregistrate ar fi de 650 milioane lei pe zi. Daca lucrurile stau intr-adevar asa, ar insemna ca regia sa livreze apa de 650 milioane lei zilnic gratis, in conditiile in care facturarea s-ar face conform debitelor inregistrate de apometrele de apartament. Daca lucrurile nu stau asa, atunci inseamna ca RAJAC percepe constant bani in plus pentru serviciul pe care-l ofera.
"RAJAC fura"
In oricare dintre variante, cetateanul este pagubit. In prima situatie, pentru ca oricum plateste cit inregistreaza contorul RAJAC, ceea ce inseamna ca a cheltuit inutil pentru a-si monta apometru de apartament. In a doua situatie, locatarul este prejudiciat pentru ca plateste un serviciu pe care nu-l primeste. Desi recunoaste ca exista diferente intre debitele inregistrate de apometrele de apartament si contorul de bransament al regiei de apa si canal, Ioan Rata, presedintele GAPL, merge pe a doua varianta. "Am depus acte in instanta prin care aratam ca RAJAC fura", a declarat Rata. De cealalta parte, este sustinut punctul opus de vedere.
"Apometrele de apartament sint de clasa B, mai slabe decit cele de clasa C, cum sint contoarele noastre de bransament", a spus Tudor Tudose.
Asociatia "Ghica Voda" 2-3 a cistigat procesul cu RAJAC
Un alt proces pare sa incline balanta inspre GAPL. Actiunea in justitie a fost facuta de RAJAC, tot in 2000. Partile implicate in proces sint regia de apa si canal si asociatia de proprietari "Ghica Voda" 2-3. In perioada martie-octombrie 1999, RAJAC a facturat asociatiei apa potabila de 49 milioane lei. Locatarii nu au recunoscut, insa, decit 36 milioane lei de plata. "Am calculat dupa apometrele de apartament si a iesit de plata 36 milioane lei. Este imposibil sa fi fost mai mult pentru ca la noi in bloc nu exista pierderi, in subsol se poate merge in sosete", a declarat Simion Huluta, presedintele asociatiei. Ca urmare a faptului ca regia de apa si canal nu a incasat decit 36 milioane lei din 49 milioane lei facturate, aceasta a dat in judecata asociatia "Ghica Voda". Procesul a inceput in noiembrie 2000. Jumatate de an mai tirziu, au aparut primele "sicane", asa cum le considera Huluta. "In aprilie 2001, RAJAC a sistat furnizarea apei reci, motivind ca nu am platit facturile din martie-octombrie 1999, desi noi ne judecam pentru plata acelei diferente", a spus Huluta. Acesta a contraatacat si a solicitat o expertiza a apometrelor si bransamentului RAJAC. Concluzia nu a lasat loc de dubii.
"RAJAC nu dovedeste ca a livrat asociatiei de proprietari intreaga cantitate de apa facturata", s-a scris in hotarirea Tribunalului Iasi de pe 22 iulie 2002. Conform acestei hotariri, regia nu era indreptatita sa ceara asociatiei plata a 49 milioane lei. In plus, RAJAC a fost obligata sa plateasca si 9 milioane lei cheltuieli de judecata.
Cu toate acestea, regia nu are de gind sa renunte. "Mai avem o cale de atac, la Curtea Suprema de Justitie, si o vom folosi", a afirmat Tudor Tudose, purtator de cuvint al regiei de apa si canal. Acesta a adaugat ca apometrele din apartamente nu ofera certitudinea inregistrarii debitelor reale de apa.
Dreptate pe alte meleaguri
Pe lista judecatorilor din Iasi nu figureaza nici un proces in care oamenii sa se plinga ca au ramas fara caldura si apa calda din cauza vecinilor datornici. Un precedent interesant prin care o asociatie de proprietari a cistigat in instanta in fata unei regii locale a avut loc, dar la Brasov, acum mai bine de doi ani. Respectiva asociatie a dat in judecata regia locala de termoficare "Termo", solicitind ca aceasta sa incheie contracte individuale cu fiecare proprietar de apartament. Astfel, ar fi disparut situatia in care regia sista furnizarea apei calde si a caldurii la nivelul intregii asociatii, care acumula datorii din cauza rau-platnicilor. In prima instanta, Judecatoria Brasov a dat cistig de cauza regiei de termoficare. Insa, in urma apelului inaintat la Tribunal, asociatia a cistigat, iar recursul ulterior al Regiei "Termo" la Curtea de Apel Brasov a fost respins la 12 aprilie 2000. Chiar si asa, regia locala refuza sa puna in aplicare aceasta sentinta definitiva, conducerea "Termo" considerind ca este o eroare judiciara.
Si-a rupt mina in troleibuz si n-a primit nici o aspirina de la RATC
Un caz care ar fi putut ajunge in instanta este cel al Vioricai Chirica. Numai lipsa banilor a facut ca aceasta sa nu-si ceara drepturile in fata judecatorilor. In luna aprilie a acestui an, femeia se afla intr-un troleibuz RATC pe ruta 42. Maniera brutala de conducere a soferului a lasat-o pe femeie aproape infirma. "Troleibuzul a depasit un autobuz, in viteza, dupa care a frinat brusc. Eu eram deja in picioare, voiam sa cobor si ma tineam cu mina dreapta de una din barele de sus", a povestit Chirica. "In momentul acela, din inertie, m-am dus in fata si mina aproape ca mi-a fost smulsa din umar", a continuat Viorica Chirica. Nimeni nu a dus-o la spital pe femeie, care a fost nevoita sa ia un taxi. Cu mina in ghips, aceasta s-a dus citeva zile mai tirziu sa reclame accidentul la RATC. "Mi s-a spus sa revin cu martori sau cu alte detalii privind evenimentele", a mai spus Chirica. Reclamatia acesteia a ajuns si la OPC, unde a si ramas. "Nu am avut cum s-o ajutam, pentru ca nu exista lege pentru asa ceva", a afirmat Maria Popa, inspector-sef adjunct al OPC.
Nu poate nici sa se pieptene
Acum, Chirica nu-si mai poate folosi bratul drept nici macar ca sa se pieptene. "Nu voiam decit sa-mi restituie banii, 500.000 lei pe care i-am dat la doctor", a incheiat femeia. Pentru conducerea RATC, insa, cazul nu a fost decit unul din zecile de gen care se intimpla intr-un an. Conform legii, regia de transport ar trebui sa asigure in fiecare an calatorii. Daca s-ar intimpla acest lucru, orice accidentat ar fi despagubit din banii companiei de asigurari. Ultimul an in care RATC a incheiat un astfel de contract de asigurare a fost 2000. "Incepind cu anul trecut nu am mai incheiat contract pentru asigurarea calatorilor, desi sintem obligati prin lege sa facem acest lucru", a declarat directorul RATC, Neculai Abalasei. Acesta a adaugat ca principalul motiv al neincheierii asigurarii a fost lipsa banilor. "De abia am reusit sa achitam ratele lunare pentru asigurarea masinilor", a incheiat Abalasei.
Un batrin a chemat RATC-ul la bara pentru doua bilete de calatorie
Pentru o suma mult mai mica, un batrin de 84 de ani a decis sa-si apere drepturile pina la capat. In 2000, Gheorghe Ungureanu a cerut instantei ca RATC sa-i dea doua bilete de tramvai oprite de controlori pe 13 iulie 1999 si sa nu plateasca amenda pe care a primit-o. Ungureanu a povestit in instanta cum, desi avea biletele pregatite pentru a le composta, acestea i-au fost luate inainte sa apuce sa faca acest lucru. Cind a decis sa dea in judecata regia de transport, batrinul abia isi mai amintea cit fusese amenda. "Nu mai stiu exact, 20.000 sau 25.000 lei", a spus Ungureanu in 2000.
"Termo-Gaz" percepea o taxa aberanta pentru debransare
Monopolul regiilor care asigura utilitatile de stricta necesitate a dat nastere unei situatii aberante pentru o economie de piata. Pentru a-si proteja investitia, directorul "Termo-Gaz" a decis instituirea unei taxe in cazul celor care voiau sa se debranseze. Intentia lui Lucian Leonte a fost exprimata cit se poate de clar de acesta. "Am facut investitii de 5 miliarde lei in cazane moderne pentru centrale, am schimbat portiuni de retele. Trebuie sa ma asigur ca investitia va fi viabila si ca nu voi ramine fara clienti", declara Leonte acum citeva luni, la instituirea taxei.
Acesta nu luase, insa, in seama unul dintre drepturile fundamentale ale consumatorilor. Conform legii, consumatorii au dreptul "de a fi informati complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incit decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cit mai bine nevoilor lor". Cu alte cuvinte, clientii "Termo-Gaz" aveau dreptul sa fie informati din timp de faptul ca investitiile societatii implica o eventuala majorare a cheltuielilor pentru ei. Acest lucru nu s-a intimplat, insa. Cu toate acestea, clientii "Termo-Gaz" au acceptat sa plateasca intre 3 si 8 milioane lei, contravaloarea taxei de debransare, pentru a inlocui sistemul centralizat de incalzire al societatii cu centrale de apartament. In acelasi timp, locatarii debransati au facut plingeri la OPC. "Este o taxa ilegala", a conchis Ioan Haraga.
Ca urmare, clientii "Termo-Gaz" au intentat deja proces societatii, pentru recuperarea banilor platiti drept taxa de debransare. "Am apelat la un ONG din domeniul protectiei consumatorului, mai ales ca sintem mai multi care dorim acelasi lucru", a spus Teodora Buznosu, una dintre locatarele care s-au debransat.
In ’99, Simirad a despagubit o ieseanca muscata de un ciine comunitar
Un precedent pentru plata daunelor celor pagubiti intr-un fel sau altul de stat a fost stabilit in 1999. Atunci, primarul Constantin Simirad a considerat ca o femeie muscata de ciinii comunitari trebuie despagubita. Femeia fusese muscata de ciini chiar in spatele Primariei. Daunele pe care Simirad le-a platit batrinei au constat intr-un milion lei si un abonament RATC pe trei luni. Primarul a considerat atunci ca era sarcina serviciilor specializate ale Primariei sa culeaga de pe strazi ciinii comunitari, pentru ca acestia sa nu muste iesenii. Cum o femeie tocmai fusese muscata, reiesea ca Primaria nu-si indeplinise indatoririle.
RADET, RAJAC si Termo-Gaz in fruntea reclamatiilor la OPC
In topul regiilor reclamate la OPC se afla RADET, RAJAC si "Termo-Gaz". Desi intrata ultima in topul reclamatiilor, "Termo-Gaz" este pe primul loc. "Sint foarte multe plingeri legate de taxa de debransare, care poate ajunge si pina la 8 milioane lei", a spus Maria Popa, inspector-sef adjunct al OPC. Aceasta a adaugat ca cele mai multe reclamatii facute de clientii RADET se leaga, in sezonul de vara, de temperatura apei calde. "Citeodata primim si cite zece plingeri pe zi, prin care ni se aduce la cunostinta ca apa care ar trebui sa fie fierbinte este aproape rece", a spus Popa. Locul trei in topul reclamatiilor este ocupat de RAJAC. "Principalul motiv de nemultumire este legat de faptul ca locatarii nu platesc cit indica apometrele de apartament", a explicat Popa. RATC este prezenta in scriptele OPC in special prin personalul auxiliar al regiei. De cele mai multe ori, controlorii sint acuzati ca bruscheaza calatorii si ca au o atitudine necivilizata in mijloacele de transport in comun. Pe locul al cincilea se plaseaza "Electrica" Iasi. Principalele nemultumiri ale clientilor furnizorului de energie electrica sint intreruperile neanuntate de curent. Pozitia imediat urmatoare in clasamentul Oficiului pentru Protectia Consumatorului este ocupata de Romtelecom. Motivatiile celor care fac plingeri sint, insa, aproape hilare. "Multi nu inteleg care este diferenta intre abonamentele de telefonie si reclama acest lucru. Mai sint altii care aleg un tip de abonament si apoi se pling ca platesc prea mult", a afirmat inspectoarea-sef adjunct a OPC. Pe penultimul loc, ca numar de reclamatii primite, este CFR. De cele mai multe ori, nemultumitii se pling ca au cumparat bilete pentru trenuri care au fost anulate. "In aceste situatii, banii de bilet se recupereaza foarte usor de la CFR", a explicat Popa. Regia cel mai putin reclamata este filiala ieseana a "Distrigaz Nord". Iesenii depun cind si cind cite o plingere legata de serviciile furnizorului de gaz. "Reclamatii se fac mai ales iarna, cind presiunea gazului este mai scazuta datorita supra-consumului", a incheiat Maria Popa. Angajata OPC sustine ca acestea ar fi motive suficiente pentru ca iesenii sa-si caute dreptatea pe holurile Tribunalului.
Avocatii sint interesati sa intre in "hora" cu regiile
Vremea cind pagubitii sa isi ceara drepturile in instanta nu a venit inca la Iasi. Mai mult, acest moment nici macar nu e pe aproape. "Instantele noastre nu prea s-au confruntat cu astfel de litigii, dar nici nu s-au aratat prea receptive", a afirmat avocatul Nicolae Volovat. Acesta a aratat ca multe dintre reclamatiile care sint preluate de OPC sint reale, dar ramin nerezolvate, "din pacate". Volovat nu a aparat, pina in prezent, nici un pagubit al unei regii, dar s-a declarat dispus sa preia un astfel de caz. "In ciuda reticentelor instantei, se poate incerca un astfel de proces", a adaugat avocatul. Cazul Vioricai Chirica, femeia care si-a rupt mina intr-un troleibuz RATC, a fost considerat de Volovat tipic pentru a cere despagubiri. "Femeia ar fi trebuit sa intenteze proces atit soferului, cit si regiei de transport, mai ales ca dupa accident nu si-a mai putut folosi mina cum o facea inainte", a explicat avocatul. Intr-un astfel de proces, nu conteaza ca pagubitul nu are bani de proces, considera Nicolae Volovat. "Este un caz tipic in care reclamantul trebuie despagubit, iar cheltuielile de judecata le va plati vinovatul", a adaugat avocatul. In ceea ce priveste serviciile furnizate de regiile de utilitati, Volovat considera ca multe dintre inconvenientele care pot aparea pot fi rezolvate in momentul incheierii contractului. "Clauzele din contract trebuie studiate cu foarte mare atentie de catre client, pentru a fi detectate cele care ar putea fi in defavoarea acestuia", a spus Volovat. Acesta a recunoscut, totusi, ca in cazul regiilor monopoliste, neacceptarea contractului echivaleaza cu neprimirea unui serviciu absolut necesar. "In acest caz, singura cale de atac este actiunea in instanta", a mai afirmat avocatul.
Sefa juridica din Primarie nu se teme sa dea in judecata institutia la care lucreaza
Faptul ca Primaria nu a fost inca data in judecata pentru felul in care isi fac treaba diferitele servicii din subordine se datoreaza mai ales lipsei de informare juridica a iesenilor. Sefa Oficiului Juridic din Primarie, Nina Lunguleac, si-ar apara drepturile de platitor de impozite daca ar fi cazul. "Eu nu am masina, dar daca as avea si din cauza unei gropi din asfalt mi-as strica-o, as da in judecata Primaria pentru ca nu a avut grija de strazi", a spus Lunguleac. "Daca se demonstreaza culpa institutiei mi-as apara interesele, evident, ca persoana particulara", a completat Lunguleac. Sefa Oficiului Juridic al municipalitatii considera ca actionarea in justitie a Primariei poate deveni realitate in toate cazurile in care o persoana ar fi prejudiciata din cauza acestei institutii. "Ar fi o actiune de recuperare a daunelor. Instanta poate hotari de la caz la caz, sint spete si spete", a mai afirmat Nina Lunguleac.
Un iesean a infrint RATC-ul in instanta
Dupa 3 ani de procese, victima unui accident provocat de un tramvai al RATC a obtinut in instanta dreptul la despagubiri banesti. Dumitru Lupu a dat in judecata regia de transport si a obtinut despagubiri in valoare de citeva zeci de milioane de lei. Acesta se afla acum trei ani, pe 2 iunie 1999, in vagonul tip "Tatra", care circula pe ruta Tg. Cucu-Canta. El a fost una din cele sapte victime ale accidentului care s-a produs din cauza starii defectuoase a mijloacelor RATC. Singura vina a acestora a fost ca s-au aflat in tramvaiul caruia nu i-au functionat frinele la coborirea pantei de la Liceul "Mihail Sadoveanu" pina pe strada Arcu. Tramvaiul, transformat pret de citeva minute intr-un bolid in picaj, a spulberat o dubita aflata pe traseu si a ciocnit un alt tramvai care trecuse de statia "Vointa" si efectua virajul catre Autogara. Dumitru Lupu s-a ales cu o fractura deschisa la bratul sting si cu patru coaste rupte. Acum doua luni, la exact trei ani de la accident, Tribunalul Iasi i-a dat cistig de cauza in fata regiei de transport. "Sentinta definitiva si irevocabila am obtinut-o acum doua luni, cind se implineau 3 ani de la accident. Instanta mi-a dat mai putin decit am cerut, dar cred ca imi acopar cheltuielile pe care le-am avut cu medicamentele si avocatul. Nu mi-am ridicat inca banii pentru ca trebuie sa caut un executor judecatoresc care sa puna in aplicare sentinta", a declarat Dumitru Lupu.
Soferii si gropile, sursa bogata de procese
Pina in prezent, nici un sofer din Iasi nu a dat in judecata Primaria pentru ca si-ar fi stricat masina din cauza gropilor de pe strazile orasului. Avocatii spun insa ca abia asteapta o asemenea ocazie pentru a se lua la trinta cu municipalitatea. Avocata Mariana Bazdara sustine ca ar percepe un onorariu simbolic in cazul in care proprietarul unei masini i-ar solicita asistenta intr-un proces de recuperare a pagubelor cauzate de starea proasta a drumurilor. Ea recomanda celor care vor sa puna in aplicare aceasta intentie sa parcurga o serie de pasi. "Intii ar trebui sa se adreseze unui avocat. Apoi sa publice in ziar o scrisoare deschisa adresata primarului prin care sa-i solicite, in calitate de contribuabil, ce lucrari au fost efectuate pentru repararea strazilor, ce firme au contractat lucrarile si daca au respectat termenul de garantie al acestora si ce sume au fost cheltuite de la buget pentru asfaltari. Dupa aceea, va deschide actiune in instanta pentru recuperarea prejudiciilor cauzate de starea proasta a drumurilor, punind la dosar chitantele care dovedesc ca a facut cheltuieli pentru repararea masinii si fotografii ale gropilor de pe strazi", a precizat avocata. (B.P.)

Comentarii