Razboiul Primarie-taximetristi a ajus la faza "care pe care"

duminică, 02 septembrie 2001, 23:00
6 MIN
 Razboiul Primarie-taximetristi a ajus la faza "care pe care"

Taximetristii ieseni au declansat, simbata, razboiul total impotriva Primariei. Pentru doua ore, acestia au blocat soseaua Pacurari, principala cale de acces in oras. "Dopul" format de taximetre a strangulat circulatia auto pe ambele sensuri. Rostind raspicat "Pe aici nu se trece", taximetristii au incercat sa-l foteze pe primarul Constantin Simirad sa renunte la ideea vopsirii in galben a tuturor taxiurilor. La protest au participat si o parte din operatorii de maxi-taxi care au ramas de joi fara dreptul de a mai asigura transportul de persoane in Iasi. Chiar si prefectul Corneliu Rusu Banu, care revenea in oras, a fost nevoit sa ocoleasca baricada, masina in care se afla rulind citeva sute de metri pe cimp. Protestul a luat sfirsit in jurul orei 19, insa taximetristii au afirmat raspicat ca nu vor renunta la lupta. La rindul sau, primarul Simirad a declarat ieri ca cei care au blocat soseaua vor fi aspru pedepsiti. "Le-am notat numerele celor care au participat. Vor primi amenzile acasa", a spus primarul care nu a putut preciza care va fi valoarea sanctiunii.
Un week-end de calvar pentru taximetristi
Minia soferilor a rabufnit simbata, dupa ce in fiecare zi a saptaminii trecute, deciziile luate de primarul Constantin Simirad i-au adus in pragul disperarii. Marti, 28 august, Primaria a scos la licitatie 18 trasee de maxi-taxi, altele decit cele folosite de RATC. La concurs s-au inscris doar patru societati. Joi, 30 august, Primaria a comunicat oficial ca cele patru societati si-au impartit traseele licitate. Incepind din aceeasi zi, nici un alt operator de maxi-taxi nu mai avea dreptul sa mai asigure transport de calatori. Tot joi, Simirad a format 13 echipe mixte, compuse din angajati ai Primariei si ai Politiei Rutiere. "Operatorii de maxi-taxi si taximetristii care circula ilegal vor fi amendati cit mai des", a ordonat, scurt, primarul. Vineri la ora 13, primele rezultate ale controlului au fost facute publice. In doar citeva ore, echipajele au completat 179 de procese verbale in valoare totala de peste 400 de milioane de lei. Pentru taximetristi, calvarul abia incepuse. Vineri dupa-amiaza si simbata toata ziua, soferii au fost amendati pe banda rulanta, valoarea totala a sanctiunilor depasind 2,5 miliarde de lei. Au existat doar doua tipuri de amenzi. Pentru operatorii de maxi-taxi 4 milioane de lei, iar pentru taximetristii fara autorizatii 7,7 milioane de lei. Toate aceste actiuni, concertate, i-au determinat pe soferi sa blocheze, simbata, soseaua Pacurari. Pentru ca la protestul de acum doua zile au fost implicate doua tipuri de transportatori si istoria conflictelor acestora cu Primarie este diferita.
Primul front de lupta: soferii de maxi-taxi
Ani la rind, microbuzele cu care s-a realizat transportul de persoane au reprezentat o afacere profitabila la Iasi, in primul rind pentru prin nedeclararea sumelor reale obtinute din aceasta activitate. Practica curenta a soferilor de a nu elibera bilete de calatorie inseamna evaziune fiscala, de fapt, cheia succesului in afacere. Incercarile administratiei locale de a elimina aceasta practica evazionista au fost pina in acest an palide. In primavara, sefii Primariei au hotarit sa rupa pisica in doua. Au intocmit 18 trasee, complementare cu ale RATC, si le-au scos la licitatie. Dupa o prima strigare, pe care au boicotat-o, patru societati de maxi-taxi s-au inscris la licitatie si si-au adjudecat, saptamina trecuta, fiecare cite o felie. In total, 130 de microbuze au intrat in legalitate. Restul au fost alungati din Iasi. Strict din punctul de vedere al administratiei, decizia nu putea fi alta. RATC ramine astfel cu propriile trasee, fara concurenta, si poate recupera pierderile acumulate pe primele sase luni ale lui 2001. Evaziunea fiscala a fost limitata, iar, in mare, iesenii se pot deplasa in toate colturile orasului, avind mai multe solutii.
Pentru calatori, alungarea firmelor de maxi-taxi a echivalat cu reintoarcerea la serviciile RATC. In doar o singura zi, incasarile regiei monopoliste au crescut cu 70 de milioane de lei, adica cu aproape 30%. In schimb, iesenii beneficiaza de aceleasi servicii scumpe si de proasta calitate, fiind nevoiti sa astepte in statii minute in sir. "Locuiesc in b-dul Poitiers si locul meu de munca este in Copou. Au desfiintat traseul de maxi-taxi, masini cu care circulam repede si confortabil. Care a fost logica? De ce nu avem dreptul sa calatorim civilizat?", a intrebat revoltat Cornel Chiriac. La fel de afectati sint si propretarii microbuzelor care au ramas fara piine. "Masina imi aducea singurul venit din casa. Sint casatorit si am doi copii. Sotia nu lucreaza si doar eu cistigam bani. Nu stiu ce voi face. Ori vind masina, ori ma mut in alt oras unde sa pot circula", a declarat Mircea Olteanu.
Mai putin de 10% dintre taximetristi respecta noile reguli impuse de Primarie
In schimb, taximetristii ieseni lupta pentru a anula decizia Consiliului Local de vopsire a masinilor in galben. Hotarirea a fost emisa anul trecut, insa primarul Constantin Simirad le-a acordat mai multe termene pentru a-si vopsi masinile. Ultima discutie a avut loc saptamina trecuta, termenii intelegerii fiind clari. Taximetristii autorizati mai au la dispozitie inca o luna pentru a-si vopsi masinile, in timp ce proprietarii care au deja masinile in galben pot primi autorizatia de functionare chiar daca nu au dosarul complet. Ei vor fi autorizati in schimbul unei declaratii pe propria raspundere ca isi vor completa actele la dosar in maxim o luna. Pentru cei care nu au nici autorizatia si nici culoarea corespunzatoare au fost trimise echipele de control. "Doar 105 taxiuri sint autorizate. De la 1 septembrie am conditionat eliberarea autorizatiei de vopsirea in galben. Aceasta este decizia si trebuie sa punem ordine si in aceasta activitate. Voi cere si sprijinul premierului si al ministrului de Interne", a declarat ieri Simirad.
Decizia sefului Primariei nu este acceptata de taximetristi. "Trebuia sa se mai dea un termen de 30 de zile pentru toata lumea. Vom merge la discutii cu domnul prefect pentru a-i explica cum stau lucrurile", a declarat Serafim Alexa, reprezentantul sindicatului Moldo-Taxi. Pentru a obtine autorizatia de la Primarie, un taximetrist trebuie sa aiba certificatul de inmatriculare, verificarea tehnica a masinii la fiecare sase luni, atestatul de sofer si, eventual, carte de munca in cazul in care lucreaza la o societate. Atestatul de sofer se poate obtine de la Politie, fiind necesare: cazierul, fisa medicala, examenul psihologic si certificatul de omologare pentru transportul de persoane. "Toate aceste acte costa peste doua-trei milioane de lei. Soferii nu puteau face rost de bani atit de repede", a spus Serafim Alexa.
Cine va cistiga, pina la urma, de pe urma acestui razboi?
Contactat telefonic ieri, prefectul Corneliu Rusu Banu a spus ca, personal, nu este de acord cu obligativitatea vopsirii in galben. "Nu cred ca o astfel de masura este destul de utila pentru eliminarea pirateriei. Dar cita vreme exista o hotarire a Consiliului Local, ea trebuie respectata", a declarat Rusu Banu. Chiar ajungindu-se la vopsirea tuturor taximetrelor in galben, administratia locala nu va avea certitudinea ca a eliminat pirateria auto. Masinile se pot vopsi, insa soferii pot circula fara a avea actele necesare. Si in acest caz, controlul Politiei Rutiere va face diferenta. Pina la urma ramine in calcul doar argumentul estetic, ca toate masinile sa fie de o singura culoare. Din razboiul taximetristilor cu administratia locala cei care au cel mai mult de pierdut sint iesenii. "Tot orasul e blocat. Masinile de maxi-taxi merg pe trasee de care nimeni nu are nevoie. E o prostie ce se intimpla. Stau in Alexandru si lucrez la CUG. Ca sa ajung acolo am nevoie de aproape doua ore. Este o bataie de joc. Acum nu mai avem nici taxiuri", a declarat Vasile Ciulei, administrator de firma. (Razvan MOLDOVEANU)

Comentarii