Macheta autogarii

joi, 03 decembrie 2009, 23:37
3 MIN
 Macheta autogarii

Doua din proiectele mari ale Iasului au inceput sa prinda contur. Deocamdata, se vad doar pe plansele specialistilor. Reprezentantii Primariei dau asigurari ca in termen de citiva ani iesenii vor avea adevarate bijuterii in municipiu. Viitorul centru intermodal, noua autogara a municipiului, ar urma sa rivalizeze cu orice constructie similara din Europa de Vest. In aceste zile se lucreaza la ultimele detalii ale studiului de fezabilitate, documentatia urmind sa fie predata in aceasta luna. Toate documentele sint insa gata la pasarela Octav Bancila. Se mai asteapta doar o aprobare a Planului Integrat de Dezvoltare (PIDPC) de catre Consiliul Judetean. Apoi, proiectul pasarelei Octav Bancila urmeaza sa fie depus pentru obtinerea finantarii europene. De altfel, ambele proiecte ar trebui sa beneficieze de finantare nerambursabila, acestea fiind evaluate la 40 milioane euro. 

"Totul a fost gindit ca in cazul unui aeroport"

Firma belgiana EC-ITS BVBA a prezentat municipalitatii o propunere pentru amenajarea unei autogari in zona Tudor Vladimirescu. In aceste zile se vor pune la punct toate detaliile necesare finalizarii studiului de fezabilitate. Dupa ce s-a stabilit amplasarea cladirilor, a persoanelor, amenajarea celor 4,1 hectare, astazi urmeaza sa fie analizata si partea de arhitectura propusa de firma belgiana.

La intilnire vor fi prezenti membri ai Ordinului Arhitectilor din municipiu. "Acum avem o varianta de lucru. Am discutat foarte mult si am luat in calcul multe elemente. Asteptam si punctul de vedere al arhitectilor", a declarat Claudia Stoica, director adjunct al Directiei de Programe si Servicii pentru Comunitate.

Centrul intermodal va avea opt peroane, fiecare cu punct de plecare si sosire. Un peron va fi destinat transportului international, doua pentru transportul inter-regional si restul pentru transportul judetean, local, din Zona Metropolitana. Dotarile au fost calculate pentru 4.000 de calatori pe zi. Cladirea principala va fi construita pe o suprafata de 4.200 mp si va avea parter si un etaj. La parter va fi amenajata o imensa sala de asteptare, tot aici urmind a functiona casele de bilete, centrele de infomare.

"Totul a fost gindit ca in cazul unui aeroport. Este singurul proiect de acest fel din tara. Vom avea si benzi rulante pentru transportul calatorilor. Cladirea va fi din sticla si metal. La etaj va fi partea administrativa, zona de relaxare pentru soferi, spatii pentru angajati, vestiare, dispeceratul", a precizat Stoica.

Autogara va fi gata in 2013

In total, va fi amenajata o suprafata de 16.600 mp de carosabil, iar tramvaiele vor avea statii in incinta complexului. Tot pe actualul amplasament al garajelor RATP vor fi amenajate spatii de parcare pentru 100 de autobuze, o statie de alimentare, de spalare, un atelier, dar si o parcare supraterana cu parter si etaj pentru 200 de autoturisme.

Si circulatia auto din zona Tudor Vladimirescu va fi modificata dupa construirea centrului intermodal. Astfel, in solutia oferita de firma belgiana exista prevazute doua sensuri giratorii, unul in zona Iulius Mall si altul la intersectia de la CET.

"Studiul de fezabilitate va fi gata in aceasta luna. Sper sa putem preda si proiectul cel tirziu in aprilie 2010. Termenul de executie al lucrarilor este de 24 de luni. Cred ca la inceputul anului 2013 sa fie gata. Investitia este estimata la 88 milioane lei, adica 20,5 milioane euro", a completat Stoica.

In cazul pasarelei Octav Bancila, documentatia este mult mai avansata. Dupa obtinerea aprobarilor de la Consiliul Judetean si Zona Metropolitana, proiectul poate fi depus spre finantare.

Pasarela va avea cite o banda pe fiecare sens de mers si va face legatura intre strada Pacurari si soseaua Nationala, peste strada Moara de Foc si liniile de tren. Iesenii nu vor mai fi nevoiti sa stea la bariere pentru a traversa sina. Si acest proiect este evaluat la aproximativ 20 milioane de euro.

Pe linga pasarela, municipalitatea intentioneaza sa modernizeze si noua strazi importante situate de o parte si de alta a liniilor de tren. Astfel, vor fi modernizate strazile Petru Poni, Toma Cozma, Sarmisegetuza, Tabacului, Stramosilor, Columnei, Plaiesilor, Musatini, Vitejilor. Lucrarile ar urma sa fie realizate in termen de 36 de luni.

Comentarii