Marea debransare

luni, 05 octombrie 2009, 22:17
5 MIN
 Marea debransare

CET incepe ofensiva impotriva datornicilor. Reprezentantii termocentralei au anuntat ca asociatiile de proprietari cu datorii mai vechi de trei luni vor ramine fara energie termica.

Iesenii care apartin de circa 1.300 de asociatii de proprietari se afla in situatia de a petrece iarna urmatoare fara caldura si apa calda. Motivul il reprezinta atit datoriile de la populatie, cit si lipsa stocurilor de combustibili.

Criza in care se zbate CET a ajuns subiect de contre intre noul prefect, Dragomir Tomaseschi, si primarul Gheorghe Nichita. Acestia s-au acuzat ieri reciproc de faptul ca nu au facut nimic pentru a pune termocentrala pe linia de plutire.

70% din asociatii ar putea ramine fara caldura si apa calda

Iesenii care locuiesc in blocuri cu datorii la CET se vor zgribuli de frig la iarna. Oficialii furnizorului de apa calda si caldura au anuntat ca incep sistarile de energie termica. Astfel, nu vor beneficia de apa calda si caldura asociatiile de proprietari cu datorii la plata agentului termic mai vechi de trei luni. Situatia ii va afecta si pe locatarii bun-platnici, care fac insa parte din asociatii cu restante.

Reprezentantii CET au specificat ca din cele aproximativ 1.900 de asociatii de proprietari, doar circa 30% au facturi neachitate pina in 3 luni. Pentru restul de 70%, adica in jur de 1.330 de asociatii, termocentrala va trece la debransari. "Verificam termenele de plata si esalonarile. Acolo unde nu s-au respectat, se va trece la sistarea energiei termice. Incercam astfel sa ne incasam banii pentru a putea efectua plati catre furnizorii de combustibili", a explicat Neculai Parasc, purtatorul de cuvint al CET Iasi.

CET are in prezent de recuperat de la populatie 82 milioane lei, din care aproximativ 27 de milioane reprezinta facturile neachitate, iar restul, penalitati.

Sefii Termoservice au anuntat la rindul lor ca au instiintat deja asociatiile cu datorii la plata caldurii si a agentului termic. "Noi am primit o somatie de la CET in urma cu aproximativ doua luni si am anuntat mai departe asociatiile de proprietari. Le-am pus in vedere ca, in cazul in care nu-si vor achita facturile, risca sa ramina fara agent termic. Din pacate, nu este o masura populara, dar una corecta", a declarat Cristian Andries, directorul Termoservice. Acesta a adaugat ca aproximativ 200 de blocuri se afla in situatia de a fi debransate de CET din cauza restantelor.

La inceputul lunii trecute, din totalul celor 22.520 de apartamente administrate de Termoservice, 10.964 erau cu plata la zi, 4.738 de familii aveau datorii pina la 3 luni, iar 6818, restante mai vechi de 3 luni.

"CET a fost o vaca de muls pentru administratia locala"

In prima zi de mandat ca prefect, Dragomir Tomaseschi a atacat administratia locala, care, potrivit acestuia, este responsabila pentru dificultatile prin care trece CET, acesta avind doar un stoc de 5.500 de tone de carbune, alte 3.000 de tone fiind in drum spre Iasi.

Oficialul judetean sustine ca asigurarea caldurii nu este posibila fara un ajutor din partea Guvernului, Tomaseschi anuntind ca Prefectura se va implica in solutionarea problemei prin pirghiile de la Ministerul Economiei. "La CET situatia este dezastruoasa. Au avut timp tot anul sa incheie contracte, dar am ajuns pe 5 octombrie sa nu avem decit 8.500 de tone disponibile. CET este o cangrena a Iasului, care s-a acutizat pentru ca a fost o vaca de muls pentru administratia locala. Orasul risca sa ramina fara caldura din cauza datoriilor uriase de zeci de miliarde. Cred ca Guvernul trebuie sa se implice pentru ca autoritatile locale au fost si sint impotente. Voi discuta cu ministrul Adriean Videanu, deoarece pe plan local nu exista nici o sansa. Nu vreau sa ma gindesc ce se va intimpla daca CET intra din nou in revizie in luna octombrie", a spus prefectul Dragomir Tomaseschi. Oficialul judetean a anuntat ca va trimite reprezentantii Corpului de Control din subordine pentru a primi o situatie clara asupra situatiei economice de la CET.

Aprecierile prefectului asupra abilitatii adimistratiei locale in gestionarea situatiei furnizorului de caldura au fost considerate de primarul Gheorghe Nichita drept un atac politic. Totodata, Nichita l-a taxat pe Tomaseschi pentru lipsa de reactie in problema CET din ultimele noua luni, cind a fost subprefect.

"In primul rind i-as cere sa defineasca foarte clar la ce se refera cind vorbeste de impotenta administratiei locale, daca este vorba de el sau de primarii PDL din tara. Ceea ce face Tomaseschi este o declaratie politica prin care pupa mina partidului care l-a numit ilegal in functia de prefect. I-as fi fost recunoscator daca se implica si ca subprefect in aceasta chestiune, cind putea la fel de bine sa isi dovedeasca potenta impreuna cu Videanu si ceilalti. Foloseste o problema a Iasului pentru un josnic atac politic", a apreciat primarul Gheorghe Nichita.

–––-

Huila sud-africana pentru CET

Caldura livrata iesenilor in aceasta iarna ar putea fi produsa cu huila din Africa de Sud. Sefii Primariei sustin ca sint aproape de a semna un contract pentru livrarea a 70.000 de tone de huila energetica. "Am fost la CET si am discutat despre aceasta posibilitate. Exista o firma, Vitol, cu care se discuta contractarea a 70.000 de tone de carbune. Combustibilul va fi adus din Africa de Sud, cu vaporul. Pretul este de sub 100 dolari pe tona, dar fara transportul de la Constanta si pina la Iasi. Acest lucru inseamna cheltuieli de aproximativ 13 dolari pe tona", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Sefii CET au ajuns la firma Vitol dupa ce alte doua societati nu au reusit sa respecte contractele avute cu CET si sa livreze huila energetica. Pretul la care s-au semnat contractele cu firmele Iuganord si Trans Nafta este de 112 dolari pe tona, carbunele urmind a fi livrat la CET. "De acum in Rusia vine iarna. Carbunele adus de acolo si transportat 5.000 de kilometri va fi inghetat. Vom avea mai mult de lucru la el. In schimb, cel din Africa de Sud nu va avea aceasta problema. Nu vom rezilia contractele cu celelalte doua societati. Transportul cu vaporul din Africa de Sud si pina la Constanta dureaza doua saptamini", a completat Chirica.

Pina acum, doar firma Iuganord a livrat carbune, dar doar 5.500 tone. Alte 3.000 de tone ar fi pe drum spre CET. Atit Iuganord, cit si Trans Nafta au de adus la Iasi cite 100.000 de tone de huila. "Firma Vitol a venit si la licitatie, dar atunci nu a adus carbune din Africa de Sud, ci tot din Rusia", a completat Chirica.

Comentarii