O zi linga oamenii care salveaza vieti prin telefon

marți, 02 august 2011, 13:10
8 MIN
 O zi linga oamenii care salveaza vieti prin telefon

"Asteptati, va rog, o masina rosie! Ambulanta vine imediat", spune medicul in telefon. Zeci de apeluri se primesc zilnic in dispeceratul ISU-SMURD. Desi in mod normal la numarul unic de urgenta 112 iesenii suna chiar si de citeva mii de ori pe zi, in dispeceratul ISU-SMURD ajung doar o parte din aceste apeluri. Celelalte se duc direct catre Serviciul Judetean de Ambulanta, Jandarmi sau Politie. Apelurile care ajung totusi la ISU-SMURD sint cele pe care primul dispecer le considera cazuri grave, unde este nevoie fie de interventia pompierilor, fie de asistenta medicala din partea echipajului SMURD.

Reporterii Ziarului de Iasi au petrecut o zi in dispeceratul ISU-SMURD, observind modul in care sint receptionate si apoi rezolvate cazurile medicale semnalate la 112. Nu de putine ori, pompierii sau medicii care raspund la apelurile iesenilor sint nevoiti sa auda injurii la telefon. Cele mai mari probleme le au insa cu apelantii care nu reusesc sa dea informatii corecte in timp scurt pentru ca ambulanta sa poata ajunge sa trateze pacientul inainte ca starea acestuia sa se agraveze.

"Buna ziua. Ce s-a intimplat?". Asta aude prima data oricine suna la 112. Garda de simbata incepe la dispeceratul ISU-SMURD la ora 7 dimineata. Primul apel apare insa abia la ora 10,21. Ecranul din fata pompierului de serviciu arata "retentie acuta de urina" si apelul este preluat instantaneu de medicul de garda care era si el in ascultare. Acesta cere mai multe detalii despre starea pacientului si despre locul in care se afla.

Se stabileste cu cel care a sunat ca ambulanta sa fie asteptata in fata unei gradinite de pe aleea Pacurari pentru a nu se pierde prea mult timp. "Asteptati va rog o masina rosie", spune la telefon dr. Nicu Stoica, medicul care coordoneaza activitatea echipajelor SMURD in acea zi. In acelasi timp pleaca la caz Echipajul de Prim Ajutor de tip SMURD din cadrul Detasamentului II de Pompieri. Pacientul nu este in pericol imediat, astfel ca doar are nevoie sa ajunga la spital, fiind supravegheat in acest timp.

La citeva minute dupa primul apel, telefonul suna din nou si ecranul arata "respira greu". Medicul cere detalii de la apelant si afla ca de fapt pacienta in virsta de 34 de ani respira greu de o saptamina si este constienta. Apelul este transferat instantaneu la Serviciul de Ambulanta Judetean care se va ocupa de pacienta pe mai departe.

"O femeie mi-a spus ca o gasesc un pic mai sus de Berlin"

Desi pare o garda usoara, pompierii ma asigura ca nu toate zilele sint la fel. "Trebuia sa veniti in garda trecuta, aveam cite un apel la fiecare trei minute. Stati linistita, acum toti beau, ca doar e simbata, si la noapte incep sa se bata. Atunci sa vedeti cite apeluri vom avea", imi spune pompierul de serviciu.

Un apel la ora 11,21 anunta o hemoragie usoara. Cind apelantului i se cere insa un punct de reper pentru ambulanta si o modalitate de a-l recunoaste, barbatul spune ca el va fi "in tricou si-n blugi". De altfel, toti cei care lucreaza in dispecerat spun ca cele mai multe probleme le au cu apelantii care nu stiu ce este un punct de reper sau nu stiu sa indice unul. Minute pretioase se pierd in acest fel si astfel se ajunge greu la pacient. "Avem multi care nu stiu ce vor de fapt cind suna la 112. Am cerut la un moment dat un punct de reper de la o femeie care sunase si mi-a spus ca o gasesc un pic mai sus de Berlin. Am intrebat-o si eu daca locuieste in Germania ca sa aflu ca de fapt Berlin era un tigan de la ea din sat. De unde sa stim noi astfel de lucruri?! Un alt apelant nu stia ce inseamna punct de reper si ne-a spus ca e saraca si n-are ea sa ne dea asa ceva", povesteste plutonierul major Mirel Murariu.

Au cautat un pacient care uitase sa astepte ambulanta

Un minut dupa ultimul apel telefonul suna din nou. Un barbat din Tirgu Frumos si-a taiat un deget cu toporul. Apelantului i se explica cum sa opreasca hemoragia, i se cere un punct de reper si i se spune sa astepte o masina rosie.

E rindul Echipajului de Prim Ajutor de la Tirgu Frumos sa mearga la caz, fiind cel mai aproape. Apelurile incep sa apara din ce in ce mai des deja pe masura ce se apropie orele amiezii. La 11.37, o mama speriata suna sa ceara ajutor pentru baietelul ei de sase ani. In casa se sparsese un geam si o bucata de sticla ii cazuse baietelului in cap. Medicul afla ca micul pacient suferise o plaga la cap insa mama reusise sa opreasca hemoragia. Apelul este transferat la SAJ si o ambulanta pleaca spre domiciliul apelantei.

La mai putin de o ora distanta apare un alt apel. Un copil de patru ani cu stare de voma si febra este inregistrat la 12,31. Se pune diagnostic prezumtiv de sindrom de deshidratare acuta si o ambulanta pleaca in ajutorul copilului. La 13.05, EPA D II pleaca la un barbat de pe strada Carpati care se lovise la cap si fusese deja pansat de catre un cunoscut. Aceeasi persoana care sunase sa anunte cazul suna din nou la 13,12. Deja uitase unde trebuia sa astepte ambulanta care ajunsese la locul intilnirii si nu gasise pe nimeni. Intr-un final, pompierii reusesc sa-l identifice pe barbatul de 90 de ani care cazuse si se lovise la cap si-l transporta la Spitalul de Neurochirurgie. Pompierii din echipajele de prim ajutor sint coordonati de medicul din Serviciul de Coordonare SMURD. "Daca pacientul la care s-au dus este in stare mai grava decit se spusese la telefon ma suna si eu le dau indicatii, apoi le trimit masina cu medic in ajutor. De echipajul de terapie intensiva SMURD se ocupa doar medicul de pe teren", spune dr. Stoica.

Un iesean in virsta de 100 de ani se plingea ca respira greu

La 14,11 suna telefonul din nou. De data asta e un accident rutier, un biciclist aflat sub influenta bauturilor alcoolice fusese lovit de o masina. Se trimite un echipaj de politie si EPA D II. Biciclistul de 39 de ani refuza insa ingrijirile medicale si ambulanta pleaca. Ora 14,18 aduce cazul unui barbat in virsta de 100 de ani. Fiica lui spune ca barbatul respira greu dupa ce a luat niste medicamente. Se obtine destul de greu un punct de reper, insa ambulanta e deja pe drum.

Sapte minute mai tirziu un barbat cu handicap locomotor suna din Scinteia cerind o ambulanta. Barbatul de 55 de ani spune ca de o saptamina nu poate respira bine. Cineva asteapta in fata portii ambulanta. Reperul prea vag poate incurca medicii, astfel ca din dispecerat se cere ca cineva sa astepte la iesirea din sat. 14,30 – un barbat cere ambulanta sa-si duca mama acasa, femeia fiind internata in spital cu un picior in ghips. Se transfera cazul la SAJ. Echipajul SMURD pleaca apoi la un barbat cazut de la inaltime.

La 15.15, o ambulanta este solicitata pentru un barbat de 46 de ani din Cozmesti care isi taiase trei degete cu flexul. Apelurile vin din ce in ce mai multe si nu mai apuc sa le notez pe toate. Garda care parea usoara de dimineata se schimbase deja intr-o garda tipica de simbata.

"Actiunea" era asteptata mereu pe seara si in timpul noptii. La 16.46, un barbat anunta ca o persoana de 47 de ani din Comarna isi taiase venele din greseala cu o farfurie sparta. "Da’ stiti, e baut un pic, eu va zic ca sa stiti. Am incercat sa-l pansam de trei ori, dar nu se opreste hemoragia. Va rog sa veniti repede!", spune panicat apelantul.

"Doamna, ambulanta nu este taxi"

Desi majoritatea apelurilor sint despre cazuri medicale serioase, exista insa si apelanti care considera ambulanta un fel de taxi. Astfel, la 17.10, o femeie cere o ambulanta ca sa-si duca fiica la spital. Aceasta sufera de depresie, insa mama ei nu reuseste sa se inteleaga cu medicul. Acesta cere mai multe detalii si decide ca nu se justifica trimiterea unei ambulante pina la Maxut. "Doamna, din ce-mi spuneti dumneavoastra inteleg ca pacienta este linistita, constienta, nu are nici o problema acuta, a fost agresiva cu propriii copii, dar s-a calmat si are trimitere de la medicul de familie pentru Spitalul Socola. De ce vreti acum o ambulanta?", intreaba medicul de la SAJ care preluase apelul. "Pai, cu ce altceva s-o duc la spital?", vine raspunsul de la apelanta, moment in care medicul se straduieste sa-si pastreze cumpatul. "Doamna, ambulanta nu este taxi. Asa faceti mereu si dupa aia va plingeti ca ajung tirziu ambulantele la caz. De aia ajung tirziu, ca sint blocate la astfel de cazuri unde de fapt nu trebuie ambulanta", spune medicul, pierzindu-si rabdarea. De aceasta data, pacienta n-a beneficiat de ambulanta.

O masina este trimisa in schimb la Golaiesti, de unde venise un apel la 17,23 anuntind un barbat lovit la cap dupa ce se imbatase si cazuse din caruta. La 17,29 se anunta un accident rutier fara victime. La 17,43 apare o noua solicitare pentru EPA Tirgu Frumos, un baietel de trei ani care se taiase la picior intr-un ciob. La 17,44 se revine cu un apel despre accident. Acum, apelantul spune ca sint victime si au nevoie de medic. In acelasi moment, echipajul SMURD pleaca la interventie. M-am oprit din inregistrat apelurile, deja erau foarte dese.

Pina pe la ora 20,30 cind am plecat din dispecerat telefoanele au continuat sa sune, facind uitata linistea de dimineata. Celor care se ocupa de dispecerizare le ramin insa in minte cazurile deosebite sau macar ciudate. "A sunat o femeie la noi si a cerut ambulanta pentru sotul ei care bause si cazuse, era lovit la cap. Femeia era destul de speriata asa ca s-a trimis masina. La domiciliul lor insa pacientul s-a transformat in pacienta. Barbatul se trezise din betie si si-a luat la bataie nevasta, nervos ca femeia chemase ambulanta. Pina la urma, ambulanta a luat femeia, nu barbatul", povesteste plutonierul major Marian Stirbu.

Ce trebuie sa transmiteti medicilor dupa ce apelati 112

Din dispeceratul ISU-SMURD se coordoneaza direct cazurile grave. "Tot ce tine de situatii de urgenta medicala se coordoneaza de catre medicul de aici. Exista proceduri diferite pentru fiecare situatie in parte si totul se intimpla extrem de rapid. Acum, de cind nu mai avem echipaje de prim ajutor in judet, cea mai buna acoperire o are SAJ. Nu are rost sa trimitem noi SMURD din Iasi daca acel caz este foarte departe si o ambulanta ar ajunge mult mai repede. Eventual, SMURD merge la intilnire si preia pacientul pe drum", afirma dr. Stoica.

Tot de la dispeceratul ISU-SMURD este coordonata si activitatea de telemedicina. In garda de simbata, un echipaj de paramedici din Vatra Dornei a fost ghidat prin telefon de catre dr. Stoica in rezolvarea unui caz cu un pacient de 79 de ani care suferise un atac vascular-cerebral hemoragic. Indicatiile date de medic au ajutat paramedicii sa mentina pacientul in viata pina la spital, unde a fost preluat de medici.

Cel care apeleaza 112 trebuie sa stie foarte clar citeva lucruri pe care sa le transmita medicilor pentru ca ambulanta sa fie trimisa in cel mai scurt timp in ajutorul pacientului. "Apelantul trebuie sa stie unde se afla si trebuie sa dea repede un punct de reper pentru ambulanta. Trebuie sa poata spune daca pacientul respira, daca e constient si care este problema medicala acuta, nu povestea din ultimii zece ani", a declarat conf.dr. Diana Cimpoesu, medic-sef la UPU-SMURD.

Garda de simbata s-a aglomerat si mai mult pe timpul noptii, pina dimineata inregistrindu-se zeci de telefoane de la persoane care aveau nevoie de ingrijiri medicale.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii