RETEAUA MOTORINA

Subtitlu

vineri, 23 mai 2008, 21:59
4 MIN
 RETEAUA MOTORINA

Jaf de proportii descoperit de anchetatori la Depoul CFR Iasi. O retea bine organizata care a sustras mari cantitati de motorina din trenuri a fost "sparta" de procurori. In urma cu doua seri, ofiterii de la Serviciul de Investigare a Fraudelor, procurorii de la Parchetul de pe linga Tribunal si inspectori ai Vamii au descins in depoul CFR de linga Piata Alexandru. Aici au fost descoperite mai multe butoaie in care era tinuta motorina sustrasa din trenuri si care ulterior era vinduta catre benzinarii sau persoane fizice.

Actiunea a avut la baza un banal dosar de evaziune fiscala descoperita in urma cu mai multe luni la o benzinarie. Dupa mai bine de doua saptamini de filaje intense si interceptari telefonice, anchetatorii au reusit sa desluseasca modul de operare al retelei.

"Trenurile care treceau prin apropierea depoului opreau in dreptul unui container si cu ajutorul unei pompe erau sustrase cantitatile de motorina", au detaliat surse din rindul anchetatorilor.

Pina in momentul de fata, doar doua persoane au fost puse sub urmarire penala pentru complicitate la furt calificat, insa anchetatorii spun ca au in atentie mult mai multe persoane, parte din ele angajate ale CFR.

Actiunea in forta a echipelor de control s-a desfasurat in urma cu doua seri in depoul CFR aflat in apropierea pasarelei Alexandru. Anchetatorii spun ca aveau informatii de mai multe luni despre faptul ca din trenurile care transporta combustibil se fura motorina.

"A fost o actiune comuna impreuna cu politistii si care a fost coordonata de procurori. A fost vorba despre un container aflat pe un teren inchiriat de o persoana fizica, aflat linga liniile de cale ferata. In containerul respectiv au fost descoperite mai multe recipiente pentru depozitarea materiilor petroliere. A fost identificata, de asemenea, o cantitate de 450 de litri de produs, din care s-au luat probe pentru expertizare", a explicat inspector vamal Elena Cotea, purtator de cuvint al Directiei Regionale de Accize si Operatiuni Vamale.

Aceasta a precizat ca intreaga cantitate de motorina a fost ridicata de inspectorii prezenti la control, iar proprietarul containerului va fi amendat. "Amenda este de 20.000 de lei, pentru sustragerea marfii de la plata accizelor, produsele petroliere fiind accizabile. Astfel de produse trebuie pastrate in antrepozite fiscale special amenajate", a mai detaliat inspector vamal Cotea.

In timpul perchezitiei, in containerul respectiv s-au descoperit un butoi cu o capacitate de 1.000 de litri, mai multe de cite 200 si 300 de litri si o pompa cu ajutorul careia era sustrasa motorina din trenurile de marfa.

Cum functiona reteaua

Actiunea echipelor de control a avut la baza un dosar de evaziune fiscala intocmit in urma cu mai mult timp de politisti, pe numele lui Adrian Zahariea, patronul unei statii Peco de pe strada C.A. Rosetti. Mergind mai departe cu investigatiile, anchetatorii au aflat si de unde provenea o parte din combustibilul vindut la pompele statiei respective.

Modul de operare era unul foarte bine pus la punct, iar actiunile se desfasurau numai pe timpul noptii. Astfel, sustin anchetatorii, trenurile care transportau combustibil opreau in dreptul containerului respectiv, iar apoi, cu ajutorul pompei, motorina era scoasa din vagoane sau locomotiva si pusa in butoaiele special pregatite. Marfa era apoi transportata cu un camion catre mai multe persoane fizice si la unele benzinarii.

Anchetatorii spun ca deocamdata nu au reusit sa identifice cantitatea de motorina ce a fost sustrasa din locomotivele CFR, insa sustin ca din supravegherile facute, reteaua avea capacitatea sa traga si cite 2.000 de litri intr-un schimb de 12 ore. Surse din rindul anchetatorilor spun ca in retea sint implicate mai multe persoane, mare parte dintre acestea fiind angajati ai Regionalei CFR.

Reprezentantii Regionalei CFR Infrastructura spun ca deocamdata nu au primit nici o informare oficiala despre perchezitia de la depou. „Nu am primit nici o informare oficiala. Am aflat tangential despre acest control, cind am fost informat de directorul Clubului Sportiv ca in curtea clubului a fost o echipa de la Procuratura in control, intr-o zona inchiriata catre o persoana fizica", a explicat Cristian Ghibu, directorul Regionalei CFR Infrastructura Iasi.

Pina in momentul de fata, procurorii au dispus inceperea urmaririi penale fata de Adrian Zahariea si Vasile Pantiru, proprietarul containerului in care a fost descoperita motorina, acestia fiind acuzati de complicitate la furt calificat.

In "Dosarul Motorina" din Pascani nimeni nu face puscarie

Dosarul de furt de motorina la CFR Iasi apare la aproape opt ani de la scandalul iscat de "Dosarul Motorina" din Pascani. La sfirsitul anului 2000, in urma unui control, s-a descoperit ca din cele trei rezervoare aflate in Depoul CFR "Marfa" Pascani lipseau 2.600 de tone de motorina. Primul arestat in acest caz a fost gestionarul Virgil Stoleru. Dupa el a urmat Aurel Birsan, fost sef al depoului si in cele din urma Petrica Ichim, soferul care se ocupa de transportul motorinei sustrase.

Ancheta in acest dosar a durat sase ani, timp in care dosarul s-a plimbat pe la toate instantele de judecata din Iasi si Bucuresti, fiind completat si revizuit de mai multe ori. Magistratii au cerut extinderea cercetarilor asupra altor persoane banuite ca ar fi fost implicate in aceasta afacere ilegala, numarul celor anchetati ajungind de-a lungul timpului la peste 40. Cei trei au fost trimisi in judecata alaturi de alti angajati ai CFR.

Luna trecuta, magistratii Judecatoriei Pascani au dat o sentinta in acest dosar de rasunet. Astfel, Virgil Stoleru si Aurel Birsan au fost condamnati la cite trei ani de inchisoare, iar Petrica Ichim la doi ani de inchisoare. Toate pedepsele au fost date cu suspendare si ulterior gratiate.

Magistratii au decis ca inculpatii sa plateasca despagubiri civile catre CFR Marfa in valoare de peste 2,9 milioane lei. In cazul celorlalti invinuiti din dosar, acuzati de abuz sau neglijenta in serviciu, a intervenit prescrierea faptelor.

Comentarii