Autostrada Vest-Est prinde contur

duminică, 30 aprilie 2006, 16:33
5 MIN
 Autostrada Vest-Est prinde contur

Duminica, 30 aprilie, la Hotelul Astoria, din Iasi, a avut loc intilnirea zonala privind dezvoltarea coridorului de transport vest – est prin nordul Romaniei „Budapesta – Odesa”. La eveniment au participat presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, ministrul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Gheorghe Flutur, ministrul Apararii Nationale, Theodor Atanasiu, secretari de stat, parlamentari, prefecti, presedinti ai Consiliilor Judetene, primari ai municipiilor din Moldova, reprezentanti ai Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord-Est, ai Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, ai Ministerului Administratiei si Internelor, ai Ministerului Economiei si Industriei, ai Ministerului Finantelor, ai Cancelariei primului ministru si ai Delegatiei Comisiei Europene.
Evenimentul a fost organizat la initiativa deputatului PNL de Iasi Relu Fenechiu si a avut ca scop prezentarea oportunitatii demararii unui proiect pentru conceperea si realizarea unei legaturi rapide vest-est. Conform punctului de vedere exprimat de Mihai Grecu, consilier al primului ministru pe probleme de infrastructura si transport, in studiul efectuat, pentru Coridorul Budapesta – Odessa este propus un traseu pentru componenta rutiera pe ruta Budapesta – Nyiregyhaza – Csengersima – Petea – Baia Mare – Suceava – Iasi – Ungheni – Chisinau – Tiraspol – Pervomaisk – Kucurhan – Odessa. Acest coridor ar fi solutia ideala de a conecta aceste regiuni si Europa de Vest prin punctul nodal reprezentat de Budapesta. Adaugarea acestui coridor va reduce disproportia majora intre densitatea retelei din nord-estul Romaniei, Republica Moldova si sudul Ucrainei si reteaua din restul Europei de Est. Coridorul Budapesta – Odessa poate fi vazut ca o ramura a Coridorului Paneuropean IV. Noul coridor va coincide cu Coridorul V pe segmentul Budapesta – Vaja, apoi ar continua spre Odessa, traversind nordul si estul Romaniei, Republica Moldova si sudul Ucrainei. De asemenea, Coridorul Budapesta – Odessa va intersecta Coridoul IX in Chisinau si capatul sudic al ramurii A a Coridorului IX (Ljubasevka – Odesa). La varianta propusa de Mihai Grecu au existat mai multe pareri, concluzia fiind ca traseul exact va fi propus de specialisti in urma unor studii. La finalul intilnirii, cei prezenti au semnat o declaratie de sustinere, proiectul urmind sa fie propus Guvernului Romaniei.
Gheorghe Flutur, ministrul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale: „De citiva ani se pune problema dezvoltarii acestei parti a tarii si consider ca acum a venit momentul sa se materializeze. Sint convins ca se vor gasi resurse, ca vom face lobby la autoritatile in masura sa ia decizii si ca aceasta investitie va fi pusa in practica. Moldova s-a aflat multi ani intr-un con de umbra in ceea ce priveste dezvoltarea economica, de aceea consider ca realizarea unei axe care sa lege aceasta parte a tarii de restul lumii ar rezolva multe probleme de ordin economic si social. In aceasta zona sint in jur de cinci milioane de oameni care ar urma sa fie beneficiarii acestui proiect”.
Deputat Dorinel Ursarescu, presedintele Organizatiei Roman a Partidului National Liberal: „Din toate declaratiile persoanelor prezente aici reiese ca toti vrem ca Moldova sa fie racordata la Europa. Aceasta autostrada ar insemna legatura cu celelalte coridoare paneuropene, adica, implicit, deschiderea spre lume a moldovenilor. In ceea ce priveste traseul acestei investitii, consider ca, pentru eliminarea oricarei suspiciuni legate de anumite interese locale sau de gurp, ca studiul de traseu sa fie o concluzie a unei munci temeinice sustinute nu numai de tehnicieni, ci si de analisti care sa tina cont de factorii economici si sociali ai zonei. Acest traseu trebuie sa asigure un echilibru si accesul la dezvoltare al tuturor judetelor implicate. De 6 – 7 ani, in Romania avem crestere economica insa, din nefericire, aceasta nu se reflecta si in nivelul de trai al moldovenilor. Cresterea economica este simtita doar de locuitorii din jumatatea de sud a tarii, exclusiv datorita infrastructurii. De aceea, pe termen mediu si scurt, trebuie sa ne implicam si in dezvoltarea infrastructurii in Moldova”.
Gheorghe Stefan, primarul municipiului Piatra Neamt si presedintele Organizatiei Neamt a PNL: „Realizarea acestei investitii va atrage avantaje pentru toti locuitorii Moldovei, autostrada putind sa creasca numarul de investitori straini. Fata de ideea prezentata, eu am o propunere ca autostrada care se va realiza sa treaca prin Tirgu Mures si Cluj, astfel incit sa poata fi racordata la autostrada Bechtel. In realizarea traseului trebuie sa se tina seama de interesele tututror judetelor si de varianta care este cea mai eficienta. Pentru aceasta investitie avem sustinere la nivel central. La intilnirea din acesta iarna de la Gura Humorului s-a pus problema crearii unei legaturi intre Iasi si vestul tarii, premierul Calin Popescu Tariceanu declarind ca va sustine acest proiect. In privinta traseului, consider ca trebuie lasate deoparte anumite interese, cei care realizeaza proiectul sa fie impartiali, astfel incit cetatenii acestei zone sa aiba de cistigat”.
Toader Mocanu, prefectul judetului Neamt: „Este nevoie de o asemenea legatura care sa lege estul de vestul Romaniei. La intilnirea de acum doua saptamini a prefectilor din zona Moldovei am sustinut ca autostrada sa treaca prin nordul judetului Neamt, insa cei care vor decide sint specialistii. In conditiile in care 10 – 20 de kilometri de autostrada inseamna cheltuieli foarte mari, cred ca proiectul privind traseul trebuie foarte bine gindit. Cert este ca autostrada nu va putea trece pe la fiecare la poarta, insa parerea mea este ca este foarte important ca, la citeva zeci de kilometri de orasul in care locuiesti, sa poata trece o autostrada. Eu sper ca sa se mearga pina la capat pe varianta construirii unei autostrazi si nu a unui drum rapid sau al altei formei de cai rutiere”.
Vlad Marcoci, presedintele Consiliului Judetean Neamt: „Este absolut important sa avem legatura cu vestul, dar nu in orice conditii. Fiecare doreste ca autostrada sa dea valoare zonei, prin cresterea activitatii economice si sociale. Este important ca studiul de trafic sa hotarasca traseul autostrazii, insa trebuie tinut seama si de realitatile economice si sociale ale tututor judetelor din Moldova. Autostrada trebuie sa treaca pe acolo pe unde hotarasc specialistii, iar investitia trebuie facuta cu costuri reduse si cu eficienta maxima. Daca vom fi solicitati pentru acordarea unei sume pentru intocmirea proiectului, consider ca trebuie sa facem tot posibilul pentru a identifica aceste surse de finantare, pentru ca, in final, toti vom avea de cistigat”.
Eugen Tapu, secretar de stat in cadrul Ministerului Economiei si Industriei: „Proiectul este de importanta strategica pentru judetul Neamt si pentru intreaga zona a Moldovei, care, din nefericire, a ramas in urma fata de celelate regiuni ale tarii. Din experienta de un an si jumatate acumulata la ministerul Economiei rezulta ca nici un investitor puternic nu vine intr-o zona in care nu exista o infrastructura solida. Acest proiect se bucura de sustinerea totala a Ministerului Economiei, reprezentind o varianta de crestere pe termen scurt a Produsului Intern Brut, antrenind industrii intregi din acest domeniu. In plus, in programul de guvernare se urmareste o dezvoltare uniforma a economiei Romaniei, adica asa cum este dezvoltata Timisoara, de exemplu, sa fie dezvoltate si orasele din zona Moldovei”.
Bogdan Olteanu, presedintele Camerei Deputatilor: „Cred ca acest proiect are sansa sa devina realitate, acum fiind la faza unui vis. Ca sa fie realitate, trebuie sa impuna calcule serioase, stabilirea unui traseu, cit si forma legala in care se va face acest proiect. Reusita depinde foarte mult de de capacitatea de munca a parlamentarilor moldoveni: cu cit vor fi mai insistenti, cu atit proiectul se va pune in practica mai repede”.

Comentarii