Din toamna, scolile intra in afaceri

joi, 20 februarie 2003, 00:00
2 MIN
 Din toamna, scolile intra in afaceri

Ministerul Educatiei intentioneaza ca, din toamna, odata cu noul an de invatamint, sa descentralizeze sistemul de finantare a unitatilor scolare. Fondurile sa fie alocate direct scolilor, fara a mai folosi Consiliul Local ca intermediar, banii fiind gestionati direct de consiliul de administratie al unitatii. Banii ramasi dupa plata datoriilor sa poata fi folositi de consiliul scolii pentru diverse imbunatatiri si investitii. Ministrul secretar de stat Constantin Corega a declarat ca are in vedere ca noua lege a invatamintului sa confere scolilor dreptul de a deveni institutii economice, in virtutea statutului de unitate nonprofit.
Corega este de parere ca scolile ar putea depune fondurile alocate "chiar la banca sau trezorerie, de unde ar putea cistiga dobinda". Totodata, cu acesti bani s-ar putea atrage surse noi de finantare, "scoala ar putea deveni ofertant de servicii. Ar putea oferi, contra cost, diverse cursuri, si-ar putea valorifica serviciile de care dispun", a declarat Constantin Corega.
Salarii pe cap de elev
O comisie din cadrul Consiliului National de Finantare a Invatamintului Preuniversitar analizeaza posibilitatea ca fiecare scoala sa primeasca banii de la buget in functie de numarul de elevi si necesitati. Institutiile scolare sa fie impartite pe categorii de finantare, in perspectiva stabilirii unor salarii diferentiate intre cadrele didactice. "Salariile sa fie acordate avind in vedere indicatori de performanta stabiliti in functie de performantele elevilor", a subliniat secretarul de stat al MEC.
S-au facut deja prognoze pornind de la calcularea in detaliu a costurilor legate de scolarizarea unui elev de scoala generala/liceu, a unuia din mediul rural, a altuia din urban sau zona defavorizata. Diferentele sint semnificative. Un alt aspect demn de remarcat il constituie indicatorii de performanta. Se vorbeste ca profesorii care vor umple cataloagele cu note mici vor beneficia de salarii mici. Pare o aberatie, insa MEC se justifica pornind de la considerentul ca profesorul este de vina ca elevii nu inteleg si nu asimileaza anumite cunostinte. Pe de alta parte, profesorii cu rezultate la olimpiade si diferite concursuri vor primi salarii marite. (C.L.)

Comentarii