Soseaua de centura de 210 milioane de lei, aproape nefolosita: O masina pe minut

joi, 13 septembrie 2012, 21:56
5 MIN
 Soseaua de centura de 210 milioane de lei, aproape nefolosita: O masina pe minut

Varianta de trafic greu a soselei de centura a municipiului Iasi, construita la un pret exorbitant de peste 210 de milioane de lei, este tranzitata de cate o masina pe minut. Dupa patru ani de lucrari, suplimentari de fonduri si prelungiri de termene, cel mai important proiect de infrastructura rutiera din judetul Iasi pare o investitie inutila deoarece traficul greu trece tot prin municipiul Iasi. Astfel ca traficul din oras, blocat oricum din cauza santierelor deschise in cele mai sensibile puncte, suporta si fluxul vehiculelor de mare tonaj care tranziteaza municipiul.

Tirurile merg linistite tot prin oras

Reporterii „Ziarul de Iasi" au realizat in cursul zilei de ieri o monitorizare a traficului de pe drumul european 583, la accesul spre soseaua de centura a municipiului. Traficul de la kilometrul 0 al centurii a fost evaluat intre orele 10.15 si 10.45. In acest interval de timp, un numar de 422 de masini au trecut de complexul Metro si s-au indreptat spre intrarea in municipiu. Mai putin de 10% dintre aceste vehicule nu si-au continuat traseul spre Pacurari si au ales sa circule pe soseaua de centura. Numarul vehiculelor de peste 3,5 tone care au virat spre varianta de ocolire a orasului scade insa si mai mult. Doar 24 de tiruri si camioane s-au indreptat spre centura, adica nici macar o masina pe minut.

Doar 41 de soferi au circulat ieri, intre orele 10.15 si 10.45, pe asfaltul nou-nout de pe varianta de trafic greu a centurii, care a fost deschisa luna trecuta pe un tronson de 14 kilometri. Acesta reprezinta doar jumatate din lungimea totala a soselei de centura a orasului, de 29,5 km, din care 20,7 km, varianta de trafic greu, iar 8,8 km, cea de trafic usor. Drumul abia modernizat este mai mult folosit de sateni decat de marii transportatori de marfa care tranziteaza judetul. Pe kilometri intregi din centura nu era tipenie de masina ieri, in jurul amiezii, iar tirurile lipseau cu desarsire de pe centura. Din cele 41 de autoturisme care au circulat pe soseaua de centura, 24 au fost tiruri si camioane de peste 3,5 tone. Noua dintre acestea aveau numere de inmatriculare de Iasi, 6 aveau numere de Neamt, trei masini de Vaslui, alte trei, din Bucuresti, si cate una din Suceava, Alba si Galati. In cele 30 de minute de monitorizare, au circulat pe centura si 17 autoturisme, cele mai multe fiind din Bucuresti, acestea fiind in numar de 9, iar restul din Iasi.

Majoritatea masinilor, tot din Iasi

Fluxul de autovehicule care s-a indreptat direct spre intrarea in oras a fost incomparabil mai mare. Un numar de 381 de masini au trecut prin dreptul soselei de centura, chiar daca multe dintre tiruri cu numere de Neamt, Suceava, Spania sau Portugalia puteau alege cu usurinta varianta de trafic greu al orasului. Mai ales ca soseaua de centura este aproape goala, nu sunt restrictii de circulatii sau santiere ca in oras. Timp de jumatate de ora, prin punctul de acces catre centura au trecut 282 de autoturisme, mai mult de jumatate, in numar de 157, fiind inmatriculate in Iasi. Restul masinilor care s-au indreptat catre Pacurari sau Canta aveau numere de inmatriculare de Bucuresti (46), Neamt (23), Suceava (19), Bacau (14), Vaslui (7) sau Botosani (3). Si masinile inmatriculate in celelalte judete din tara au intrat in municipiul Iasi ieri, in prima parte a zilei, cate o masina cu numere de Arges, Ilfov, Constanta, Satu Mare, Sibiu, iar cate doua din Timisoara. Dolj sau Galati. „Trebuie sa ajung in Bucium si merg pe Canta, Gara, bulevardul Nicolae Iorga si Socola. Nu merg pe centura pentru ca inconjor foarte mult", ne-a transmis un sofer. Tirurile si camioanele care au evitat sa circule pe soseaua de centura si au ales directia catre Antibiotice au fost in numar de 99, cele mai multe fiind inmatriculate in Iasi (29) si Bucuresti (25). Celelalte autovehicule de peste 3,5 tone care au ocolit centura erau inmatriculate in Suceava (9), Neamt (9), Cluj (6), Constanta (2), Galati (2), Maramures (2) sau Sibiu (2). Au trecut si cate o masina din Botosani, Brasov, Vrancea, Bacau, Arges, Vaslui, Ilfov, Bistrita-Nasaud, Suceava, Valcea, precum si doua tiruri cu numere de Spania si Portugalia. „Pana in prezent nu am folosit-o. Soseaua de centura nu este in drumul nostru", a declarat Florin Goriuc, manager de infrastructura la una din cele mai mari firme de transport marfa din Iasi.

"Acum este o semi-centura"

Desi indicatorii de trafic sunt mult sub asteptari, reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri sunt de parere ca soseaua de centura si-a intrat in rol si ca este folosita de participantii la trafic. „Soseaua de centura si-a intrat in rol. In urma constatarii de la fata locului si a celor de la Politie, soseaua este uzitata de participantii la trafic in special. Nu se poate impune restrictia traficului greu de a intra in municipiu pentru ca avem multi beneficiari in municipiu. Soferii care sunt beneficiarii acestor societati si daca au treaba in municipiu, de ce sa foloseasca centura? Soseaua este functionala, proiectul a fost inceput acum mai multi ani, l-am finalizat", a declarat Danut Pila, directorul DRDP Iasi. Si constructorul variantei de trafic greu al centurii a observat ca traficul este aproape inexistent pe sosea. Cei mai multi soferi prefera sa mearga pe primul tronson deschis circulatiei acum doi ani, pana la primul sens giratoriu care permite acesul spre Miroslava. „Foarte multa lume nu stie de acest nou traseu. Centura scurteaza mult drumul pentru cei care vor sa ajunga in Nicolina sau Poitiers. Normal ar fi trebuit ca drumul sa se inchida intr-un inel. Acum s-a facut jumatate din inel. Pana la Miroslava se circula foarte bine, traficul este mult mai mare aici. Marea majoritatea fac stanga la sensul giratoriu si ies in Miroslava, apoi Nicolina. Asa cum este centura acum, este o semi-centura", a spus Dorin Duduta, reprezentant al Vega ‘93 Galati. Continuarea variantei de trafic greu pe bulevardul Poitiers, Trei Fantani si legatura cu DN28, spre Tomesti ar permite transportatorilor sa evite intrarea in oras. Aceasta investitie este unul din obiectivele proiectului de constructie a soselei de centura, dar nu se stie cand va fi realizata. „«Drumul Hotilor» face parte din Obiectul 3 al proiectul si va fi scos la licitatie anul viitor. Abia atunci putem spera ca se asigura o fluctuatie dintr-o parte in alta a centurii", a spus Danut Pila, directorul DRDP Iasi.

Comentarii