Costea si camarila PDSR faceau afaceri ilegale pe banii BIRD

joi, 14 septembrie 2000, 23:00
4 MIN
 Costea si camarila PDSR faceau afaceri ilegale pe banii BIRD

Potrivit surselor citate, anchetatorii au descoperit ca, in februarie 1992, ministrul Agriculturii a incheiat cu firma Comexrom Import-Exort Holding Paris-Franta, al carei patron este Adrian Costea, un contract privind importul a 600.000 tone de motorina la un pret de 217 dolari/tona, in valoare totala de 130.200.000 dolari. Ministrul Agriculturii a apelat la Romcereal, desi in obiectul de activitate al regiei nu figurau importurile de produse petroliere.
Anchetatorii detin dovezi ca, in august 1992, din dispozitia Presedintiei Romaniei, a fost organizata o sedinta de lucru in care conducerea Romcereal a primit dispozitie sa se prezinte la ministrul Agriculturii pentru semnarea, in iulie 1992, a unui contract in vederea procurarii a 100.000 tone de motorina (in valoare de 20 milioane de dolari) de la firma lui Adrian Costea, avind la baza contractul-cadru din februarie ’92. La cumparator figura numele directorului general al Romcereal, Ion Burtea, iar contractul era redactat in limba franceza. Politistii au mai constat ca documentele expediate de Adrian Costea, prin Banca Soci?t? G?n?rale, s-au facut pe numele societatii Springcom SRL Bucuresti, pentru ca Romcereal nu putea sa apara ca importator.
Deturnarea fondurilor BIRD
Conform anchetatorilor, contractul cadru din februarie 1992 nu apare inregistrat nicaieri, desi contractele incheiate ulterior fac referire la acesta. Au fost inregistrate doar contractele ulterioare pentru ca nu se putea face finantarea importului de motorina din creditul acordat de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) care, in mai 1992, a acordat Romaniei un imprumut prin Ministerul Economiei si Finantelor, in valoare de 400 milioane de dolari pentru implementarea programului de ajustare structurala. Autoritatile au folosit bani BIRD desi clauzele acordului Romaniei cu institutia financiara internationala impiedicau virari de bani pentru contracte incheiate inainte de martie 1992 (asa cum am vazut, contractul cadru cu Costea a fost incheiat in februarie).
Evaziune de 3 miliarde lei
In urma controalelor s-a mai constat ca, la importul marfii in Romania, firma Springcom SRL Bucuresti, impreuna cu conducerea Romcereal si alte autoritati portuare precum Vama, SC Oil Terminal SA, Agentia de import-export a Romcereal, a intocmit o serie de documente false pentru a intra in posesia marfii si pentru a nu plati accize in valoare de peste 3 miliarde de lei. Din cercetarile efectuate rezulta ca acest lucru este determinat de faptul ca, la Paris, Adrian Costea a intocmit, la rindul sau, acte false, au precizat sursele citate.
Motorina proasta din Libia, in loc de motorina buna din Elvetia
Desi contractul prevedea ca motorina sa fie de prima calitate mondiala auto, provenind din rafinariile europene, s-a constatat ca peste 50% din marfa importata in noiembrie 1992 a venit din Libia, fapt pentru care exportatorul, Comexrom, a trebuit sa falsifice documentele de provenienta a marfii. Politistii au mai constatat ca nu s-au respectat nici prevederile din contractul comercial privind emiterea conosamentelor la ordinul Bancii franceze Soci?t? G?n?rale, ci au fost emise la ordinul a patru banci elvetiene cu scopul de a respecta clauzele din acordul BIRD unde se prevedea ca marfa sa fie cumparata din Elvetia. Prin emiterea conosamentelor la ordinul bancilor elvetiene s-au facut cheltuieli nejustificate, marind pretul marfii si asa exagerat. In plus, prin apelarea la exportatori secundari (furnizori de marfa) din Libia, prin banca Soci?t? G?n?rale, Costea a substituit factura cu pretul mai mic importata din Libia de firma lui si a intocmit o factura cu pretul mai mare la exportul facut cu Romcereal Bucuresti. Din confruntarea politelor de asigurare a marfii cu facturile emise de Adrian Costea, politistii au constatat ca acesta a inregistrat preturi mai mari, insusindu-si suma de 1,5 milioane de dolari.
Alte doua contracte dupa aceeasi reteta
Adrian Costea a procedat identic si cu alte doua importuri de motorina, unul in aprilie 1993 (50.000 tone) si cel de-al doilea in septembrie 1993 (100.000 tone), pentru care a obtinut de la Guvern aprobarile necesare. De aceasta data, motorina a fost adusa din Ucraina si Rusia, motiv pentru care Costea a trebuit sa falsifice documentele de provenienta a marfii pentru a dovedi astfel ca motorina provine din Elvetia.
In dosarul Costea sint inculpate mai multe persoane implicate in afacerea importului de motorina. Politistii constanteni intentioneaza sa plece si in Elvetia pentru extinderea cercetarilor in domeniul bancar. Ei au spus ca detin deja dovezi care vor determina retinerea unui numar mare de persoane care l-au ajutat pe Adrian Costea sa fure statul roman, dar care la rindul lor au obtinut avantaje materiale imense. Anchetatorii banuiesc ca banii scosi de Costea din aceste afaceri au fost folositi pentru a sponsoriza sejururile scumpe in Franta ale lui Iliescu, Melescanu, Nastase si a altor personaje ale regimului PDSR precum si pentru sponsorizarea campaniei electorale a presedintelui Iliescu. (A.C.)

Comentarii