Miliarde ingropate in drumuri pietruite

joi, 03 noiembrie 2011, 20:19
3 MIN
 Miliarde ingropate in drumuri pietruite

O parte dintre conducerile primariilor si-au rotunjit veniturile de pe urma lucrarilor facute.  Una dintre cele mai eficiente metode este pietruirea drumurilor. Ani la rand s-au dus campanii de pietruire a drumurilor ajunse impracticabile. Metoda este profitabila pentru cei implicati, in conditiile in care sunt foarte greu de verificat cantitatile de materiale folosite. Edilii au fost incurajati si de faptul ca nicio institutie a statului nu poate verifica exact ce s-a facut.

Curtea de Conturi, de exemplu, desi verifica doar documentele, a descoperit in mai multe randuri prejudicii consistente. Inspectorii au constatat ca in acte au fost trecute in dreptul rubricilor cu materiale folosite cantitati mai mari decat cele care ar fi putut fi transportate de fapt. Astfel, in dreptul unei masini cu o capacitate de 30 de tone erau trecute incarcaturi de 48 tone. O astfel de situatie a fost constatata la Darabani, unde edilii au explicat ca masinile au fost incarcate cu varf. Daca ar fi fost asa, ar fi trebuit sa aduca dovada incasarii taxelor suplimentare de drum prevazute de normele in vigoare pentru o incarcatura mai mare decat cea normala suportata pe osie.

Asemenea ilegalitati au fost semnalate chiar si la contracte ale Consiliului Judetean, un exemplu fiind refacerea infrastructurii de la Radauti Prut dupa inundatiile din 2008. Si in comuna Copalau inspectorii Curtii de Conturi au gasit nereguli la o lucrare efectuata pe un drum comunal cu bani de la guvern. Prejudiciile in aceste cazuri au fost estimate la sute de milioane de lei vechi.

Imas pietruit pentru patru case

Cel mai recent exemplu este in comuna Trusesti, unde pe imas a fost pus pietris pentru a face legatura dintre satul Ionaseni si patru case marginase. Conducerea comunei a executat lucrarea in acest an, starnind revolta unora dintre cetateni care acuza ca s-au cheltuit bani degeaba. „Primarul s-a ocupat de lucrare, dar este inutila pentru ca pietrisul este aruncat direct pe imas, nu a fost amenajat un drum. Din bugetul local s-au alocat peste 100.000 lei", a mentionat Petrica Chiributa, viceprimarul comunei. Primarul Mihai Puruhniuc, desi a fost contactat in mai multe randuri de reporterii cotidianului „Monitorul de Botosani", nu a acceptat dialogul.

Primaria Havarna si-a permis luxul de a plati in avans 87.000 de lei pentru 1.700 de metri cubi de pietris din care a primit doar o parte la mai bine de un an diferenta. Prejudiciul stabilit a fost de 15.000 de lei.

La Primaria Cristesti s-au achitat in avans lucrari de pietruire in valoare de 350.000 de lei, iar la controlul efectuat de Curtea de Conturi s-a constat ca nu s-au efectuat lucrari estimate la 126.000 de lei.

Procese castigate in instanta de primarii

Cantitatea de material imprastiat pe drum este aproape imposibil de stabilit cu exactitate. In astfel de cazuri se ajunge in instanta si se apeleaza la expertize, insa de cele mai multe ori li se da dreptate primariilor. Cel mai elocvent exemplu a fost in comuna Mihai Eminescu, unde s-a pus la indoiala cantitatea de pietris care s-a pus pe drum, insa expertul stabilit in dosar a explicat in cadrul raportului intocmit ca a ramas putina piatra pentru ca cea mai mare parte a intrat in pamant. In astfel de conditii judecatorii se bazeaza la stabilirea sentintei tocmai pe aceste expertize efectuate si de cele mai multe ori primarii nu mai ajung sa fie trasi la raspundere.

Reprezentantii Inspectoratului Judetean de Constructii, care trebuie sa supravegheze toate investitiile din punct de vedere tehnic, sustin ca nu au atributii si la lucrarile de pietruit pentru ca nu intra la categoria investitii, ci la lucrari de intretinere. „Nu intra in atributiile noastre sa verificam astfel de lucrari. Exista diriginte de santier, inginer si persoanele care semneaza pentru cantitatile primite si puse pe drum, acestea raspund", a mentionat Ioan Ciobanu, directorul Inspectoratului Judetean de Constructii. 

Cat despre asfaltari, lucrari ce trebuie verificate de aceasta institutie, specialistii au numai cuvinte de lauda, spunand ca nu sunt probleme si avem constructori buni in judet. Realitatea in schimb este alta si multe din drumurile modernizate ajung sa se strice la scurt timp dupa inaugurare. (Monitorul de Botosani)

Comentarii