Sute de procese contra taxei de poluare

luni, 11 octombrie 2010, 07:49
2 MIN
 Sute de procese contra taxei de poluare

In ultimele luni, sute de botosaneni au solicitat la Tribunal restituirea taxei de poluare pentru autoturismele second-hand achizitionate din strainatate. In perioada 15 septembrie-10 octombrie s-au inregistrat 30 de astfel de cereri, sumele solicitate in instanta osciland, in functie de caz, intre 2.500 si 5.000 de lei. Actiunile sunt indreptate impotriva Administratiei Finantelor Publice, in contul careia au si intrat banii, dar printre cei chemati la bara sunt reprezentantii Ministerului Finantelor, ai Serviciului de inmatriculari din cadrul Prefecturii si ai Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii. Deocamdata procesele se afla pe rol, insa din cauza numarului mare de dosare termenele de judecata au inceput sa fie atribuite in primele luni ale lui 2011. Chiar si asa, petentii au toate sansele sa castige intrucat, inca de anul trecut, majoritatea instantelor din tara au dispus restituirea taxei pe motiv ca este discriminatorie. De altfel, o parte dintre botosanenii care au deschis astfel de actiuni inca din 2008 au si primit banii inapoi. Dupa ce hotararile au ramas definitive si irevocabile la Curtea de Apel Suceava, ei au trebuit sa deschida noi actiuni in instanta solicitand investirea hotararilor judecatoresti cu formula executorie pentru ca Fiscul sa le restituie sumele platite.

Taxa instituita de patru ani

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2007 si reprezenta pana la 15% din valoarea totala a autovehiculului, fiind aplicata pentru toate masinile, noi sau second-hand, atat pentru populatie, cat si pentru firme. Amenintati cu sanctiuni de comisarii europeni, pe motiv ca birul restrictioneaza libera circulatie a marfurilor, guvernantii au propus in ianuarie 2008 taxa de mediu. Noul bir a intrat in vigoare pe 1 iulie 2008 si le-a permis proprietarilor de masini sa-si recalculeze taxa, statul restituindu-le banii platiti dupa vechea formula. In septembrie 2008, Senatul a adoptat eliminarea taxei de poluare si a celei de prima inmatriculare. In noiembrie acelasi an, guvernul a introdus din nou birul si a decis ca taxa de poluare auto, perceputa la achizitia masinilor noi, sa fie suspendata pana la 31 decembrie 2009, iar pe 4 decembrie 2008 a triplat taxa de poluare pentru masinile second-hand de import.

Teoretic, ultimele doua masuri au fost date pentru a incuraja industria auto, afectata puternic de criza si a stopa invazia masinilor second-hand.

Neobligandu-i pe cei care isi cumparau masini noi sa achite acest bir, dar punandu-i la plata pe cei care-si cumparau masini ieftine, statul roman a practicat o diferenta de tratament fiscal, care se poate interpreta ca discriminare. De altfel, acesta a fost unul dintre capetele de acuzare ale celor care au cerut taxa inapoi. Totodata, sistemul incalca Tratatul de instituire a Comunitatii Europene care asigura libera circulatie a marfurilor. Din 2008, cand a fost instituita taxa de mediu, peste 3.000 de botosaneni au achitat circa sapte milioane de lei in contul acesteia.

Solutii pentru evitarea platilor

De cand a fost impusa taxa de prima inmatriculare, romanii au gasit si solutii pentru a o evita. Una este inmatricularea masinilor in Bulgaria, unde taxa este modica. Altii, le inmatriculeaza pe numele lor in strainatate, unde au obtinut rezidenta, si circula in continuare cu numere straine.

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii