Cit de bucuros sint ca stiu sa scriu si sa desenez!

vineri, 14 martie 2008, 20:39
3 MIN
 Cit de bucuros sint ca stiu sa scriu si sa desenez!

Felul in care face sa circule sensul intre referentul (artistic) folosit (fie el cartea 12 scaune de Ilf si Petrov, fie piesa Rinocerii a lui Eugen Ionescu sau sablonul de carte pentru copii cu ilustratie si text) si noua productie artistica realizata de el are atitea straturi si atitea directii inainte si inapoi, incit e mare surpriza ca nu se produce un blocaj hermeneutic si ca, dimpotriva, reflectia propusa e un fierbinte flux continuu.

Exemplu: seria de lucrari 1983. Contine 17 desene, fiecare alaturind texte de Abecedar, scrise de mina, pe suport dictando si cadavre desenate intr-o maniera realista. Titlul e dat de anul in care a fost publicat Abecedarul folosit chiar de artist in perioada comunista. Textele suna cam asa: "Draga Andrei, am invatat si ultima litera din Abecedar. Cit de bucuros sint ca stiu sa scriu si sa citesc!". Cadavrele desenate sint vag mutilate. Alt text: "Noi cintam in cor un cintec de iarna. Irina, Aurica, Maricica, Sandu, Costel cinta cu noi. Cecilia ne da tonul". Cadavrele desenate sint ale unor adolescenti sau adulti. Ciprian Muresan e interesat de ilustratiile din cartile pentru copii, in acest caz, referentul Abecedarul este limpede contaminat amestecind pedagogia cu ideologia comunista pozitiva, angajanta. Cadavrele trimit la mortii "Revolutiei", dar si la adultii mutilati de azi, "oamenii noi" de "ieri", produse ale pedagogiei Abecedarului, victime ale istoriei.

E cu atit mai interesant de urmarit tipul de relatie care se poate stabili intre lucrarile unui asemenea artist si un curator. Programul Apollonia din Strasbourg, intitulat "un critic-un artist-o lucrare", are ca miza evidentierea pozitiei curatorului si a relatiei complexe dintre acesta si artist. Alina Serban, curator si istoric de arta, l-a propus, in cadrul acestui program, pe Ciprian Muresan, iar expozitia se cheama A turn to the real/O intoarcere la real. Cei doi nu sint la prima colaborare. Selectind desene si video-uri realizate intre 2004 si 2008, Alina Serban a urmarit procesul complex de scriere si rescriere a istoriei si felul in care artistul provoaca ambiguitatile existente in memoria colectiva. Expozitia isi propune urmatoarele chestionari: "Cum sa interpretezi procesele simbolice si ideologice de-a lungul istoriei pentru a obtine raspunsuri alternative la realitatile sociale prezente?", "Ce rol au reprezentarile (din trecut si ale trecutului) in economia cotidianului nostru?" si, de ce nu, "Ce valente capata realitatea noastra in urma acestor asocieri?".

"Turn to the real" – dar ce este real?

Un al doilea exemplu de lucrare: desenul Singe romanesc. Doua miini in prim plan. Una taie cu lama incheietura celeilalte. Singele care iese e unul tricolor. Poate fi ironizarea (de azi) a unui cliseu nationalist (de ieri) si atunci rasuflam usurati, dar ar putea fi si reprezentarea (parodica) a unei stari de fapt prezente crunte: angajarea pasionata a individului de azi fata de ideile nationaliste, ducind la o sinucidere cotinua a identitatii individuale.

Felul in care Ciprian Muresan utilizeaza cliseele depaseste ironia. Bintuie in subtext posibilitatea ca ceva sa fie "pe bune". Asa cum o oroare reala din trecut e prezentata cu toate fictiunile ei, la fel o fictiune despre prezent poate fi adevarata.

Alte lucrari: Communism never happened (scris negru pe alb, cu litere decupate din discurile cu inregistrari de la "Cintarea Romaniei", 2006), Choose… (video de 45 de secunde din 2005, cu un baiat care e pus sa aleaga intre Pepsi sau Cola si le amesteca, indicind inexistenta unei optiuni), Cipollino (film de 8 minute si jumatate realizat special pentru aceasta expozitie, cu imagini din cartea Aventurile lui Cepelica de Gianni Rodari plus comentariul audio al eseistului Alex. Cistelecan despre caracterul subversiv al acestui tip de literatura pentru copii) si Cele douasprezece scaune (2007), o serie de desene despre conditia artistului (ilustrari plus text pornind de la capitolul "Izgonirea din paradis" din cartea semnata Ilf si Petrov).

Ciprian Muresan este membru fondator al revistei "Version" si redactor la "IDEA – arta si societate". A participat la Bienalele "Periferic 7", Praga si Atena. A expus la Zurich, New York, Varsovia si, de curind, la Galeria Kontainer din Los Angeles.

Comentarii