De Business

Punem punctul pe știi

Afacerile cu alimente din România au sârit de 108 miliarde de lei

miercuri, 19 aprilie 2023, 22:20
2 MIN
 Afacerile cu alimente din România au sârit de 108 miliarde de lei

Retailul alimentar din România ar putea depăşi 108 miliarde de lei în 2022 pe fondul avansului consumului, dar mai ales al accentuării presiunilor inflaţioniste, arată o analiză realizată de KeysFin & RetailZoom. 

"Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 11,7% faţă de 2020 şi a fost cu 48% peste nivelul din 2017, la 93 de miliarde de lei în 2021. Pentru 2022 analiştii estimează apropierea de pragul de 108 miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar mai ales al accentuării presiunilor inflaţioniste", se arată în analiza citată. Comerţul local a înregistrat descreştere din punct de vedere numeric în ultimii ani, dar a consolidat bune reprezentări şi ponderi semnificative ale vânzărilor prin reţelele şi magazinele independente mari, regionale.

Contribuţia acestui canal de retail aduce o pondere semnificativă la nivel naţional, de aproximativ 10% din totalul vânzărilor de retail alimentar naţional. "Ne-am obişnuit să numim comercianţii locali – retail tradiţional, iar abordarea noastră de segmentare a acestui canal propune două tipuri de afaceri: pe de o parte lanţurile de magazine locale ce concurează direct cu jucătorii internaţionali, cu lanţurile mari de retail, iar pe de altă parte magazinele mici, majoritatea independente, ce asigură acces de proximitate pentru cumpărături zilnice, populaţiei din toate zonele ţării", a declarat Bogdana Gheorghe, director general al companiei RetailZoom. Comerţul local reprezentat de reţelele şi supermarketurile locale numite Local Key Accounts (LKA) construiesc un retail de proximitate ce concurează din ce în ce mai serios reţelele internaţionale de retail. Numeric, acest univers este reprezentat de peste 400 de firme la nivel naţional, ce fac management pentru aproximativ 2.040 de magazine. Comerţul local reprezentat de magazinele mici, tradiţionale este mult mai larg, având 31.600 de companii la nivel naţional ce operează aproximativ 42.000 de puncte de vânzare, incluzând toate tipurile de magazine – profil alimentar, universal, cu (zone de) vânzare specializată, potrivit analiştilor KeysFin & RetailZoom.

Conform monitorizărilor RetailZoom, vânzările magazinelor de tip LKA au înregistrat în 2022 o creştere valorică de 11,6% faţă de 2021, nivel aflat sub valoarea medie a inflaţiei – aspect regăsit şi în descreşterea uşoară a vânzărilor în bucăţi, de -1,6% versus 2021. Chiar dacă performanţa vânzărilor din comerţul local a fost inferioară comerţului internaţional din România pentru 2022 (plus 17,2% versus 2021), reţelele locale îşi consolidează poziţia în retail printr-un profil accentuat de proximitate – specific nu doar prin topul produselor din coşul de cumpărături, cât şi prin sortimentul local ori regional.

Comentarii