Atenţie! Puteţi merge la gară cu o oră înainte şi să nu găsiţi nici măcar bilet fără loc

joi, 31 mai 2018, 01:50
4 MIN
 Atenţie! Puteţi merge la gară cu o oră înainte şi să nu găsiţi nici măcar bilet fără loc

Casele de bilete nu eliberează mai mult de 10-15 la sută de legitimaţii de călătorie peste numărul de locuri dintr-un tren. Dacă decideţi totuşi să vă urcaţi, veţi plăti biletul cu o supraataxă. Ce recomandă CFR Călători pentru evitarea unor asemenea situaţii.

Dacă aveţi de mers cu trenul, luaţi-vă bilete din timp. Nu lăsaţi asta pe ultimele 30 de minute dinaintea plecării trenului, pentru că s-ar putea să nu-l mai prindeţi. Numai luna aceasta am fost sesizaţi de trei cititori ai ziarului că, de la casele de bilete din Gara Nicolina şi Gara Mare, nu li s-au eliberat bilete de călătorie nici măcar fără loc. Motivul este unul oarecum surprinzător: CFR Călători are la dispoziţie un număr insuficient de vagoane. Asta, deşi în ultimii ani trenurile au circulat mai mult goale. Mai mult, chiar dacă numărul mic de vagoane disponibile implică un număr redus de locuri, sistemul electronic folosit pentru eliberarea legitimaţiilor de călătorie permite un număr limitat de locuri în picioare, ne-a confirmat Constantin Axinia, directorul CFR Călători Iaşi, schimbările de pe căile ferate.

Un bilet în picioare la şapte bilete cu loc

„Atunci când ajung la casa de bilete a gării, cu până două ore înainte de plecarea trenului, există şansa să li se spună că nu mai sunt locuri rezervate“, ne-a explicat, la rândul lui, Adrian Vlaicu, consilier la CFR Călători. El a adăugat că biletele fără loc, aşa-numite „în picioare“, se pot elibera doar în număr de până la 10-15 la sută din numărul locurilor din acel tren. Cei care deţin astfel de bilete pot să ocupe orice loc liber până când acesta este revendicat de cineva care are rezervare. „Dacă se epuizează şi acest procent de 10-15 la sută, eu, CFR Călători, nu mai am timpul fizic să mai aduc un vagon pentru că aş întârzia plecarea garniturii“, a afirmat Adrian Vlaicu. El recomandă ca biletele de tren să fie luate din vreme, pentru evitarea unor asemenea surprize neplăcute. „Toate punctele noastre de vânzare vând cu anticipaţie de până la 30 de zile“, a precizat consilierul CFR. „Parcul de vagoane nu se dimensionează la vârfurile de trafic, ci la o capacitate medie de transport“, a adăugat el.

În acest moment, CFR Călători operează de cinci ori mai puţine vagoane decât în vremurile de glorie de la sfârşitul anilor ’80, începutul anilor ’90, respectiv 850 pentru 1.200 de trenuri de călători. La acestea se adaugă 400 de locomotive, 120 de unităţi automotoare şi cam tot atâtea vagoane speciale (restaurant, de dormit etc.). Peste trei sferturi din curse sunt trenuri Regio, adică acoperă destinaţii în interiorul aceleiaşi regionale.

Gratuitatea pentru studenţi a adus 1,5 milioane de pasageri

Pe parcursul anului trecut, au fost efectuate peste 54,35 de milioane de călătorii (prin indicatorul „călători transportaţi“), în creştere cu 1,5 milioane faţă de 2016. Din acest total, 6,4 milioane de călătorii au fost realizate de către studenţi. Valoarea călătoriilor gratuite efectuate de studenţi în perioada februarie-decembrie 2017 a fost de aproximativ 194 milioane de lei, sumă achitată integral în luna februarie 2018, ne-a informat CFR Călători la solicitarea noastră. Cei care nu mai găsesc bilete nici la casa gării se pot urca totuşi în tren, dar vor plăti biletul mai scump. „Este vorba de achitarea unei suprataxe, pentru că trenul pleacă dintr-o gară care are casă de bilete. Dacă pasagerul se urcă într-o staţie unde nu este vânzător şi nu pot să distribui bilete, atunci se va duce la şeful de tren sau la conductor, iar acesta îi eliberează biletul fără suprataxă“, a mai spus Adrian Vlaicu. El a precizat că suprataxa este un procent din preţul biletului, şi nu dublul sau triplul acestuia, şi că interdicţia de urcare în unele trenuri pentru care s-au epuizat biletele se aplică şi în alte ţări europene.

Cu trenul spre Litoral, dar prin Bucureşti

Trenurile directe din Iaşi şi Suceava spre Constanţa-Mangalia vor începe să circule abia peste o lună. Pe pagina de internet a CFR Călători (https://www1.cfrcalatori.ro/), prima cursă Iaşi-Mangalia apare pe 29 iunie, iar primul tren de la Suceava spre Mangalia, o zi mai târziu. Acelaşi site propune schimbarea trenului la Bucureşti sau la Buzău, însă durata întregii călătorii creşte de la 9 la aproximativ 16 ore. Evident, şi preţul este mai mare, pentru că drumul parcurs este mai lung. 

Comentarii