Azi, dezbatere pe proiectul A8: autostrada trece peste o sută de case. Alte 700, afectate

joi, 04 noiembrie 2021, 03:02
3 MIN
 Azi, dezbatere pe proiectul A8: autostrada trece peste o sută de case. Alte 700, afectate

Alte 700 vor fi afectate de şantier. Primăria Rediu vrea revenirea la vechea rută cu 3 km mai lungă. Actualul traseu mai scurt „nu justifică impactul economic şi social”.

Noul traseu pentru autostrada Iaşului, parte din A8, va face astăzi obiectul a două dezbateri online: una cu autorităţi locale, iar cealaltă cu publicul larg. La discuţii vor participa inclusiv factori de decizie de la Bucureşti şi actori implicaţi de la nivel local. Principala problemă constă în faptul că traseul propus de proiectant (Consitrans) trece prin câteva zone rezidenţiale, aşa cum „Ziarul de Iaşi” a relatat în alte ediţii. Între timp, primăriile din comunele afectate şi-au făcut propriile analize şi au emis puncte de vedere.

Un exemplu în acest sens este Primăria Rediu. Autoritatea locală susţine că noul traseu ar presupune exproprieri în cazul a peste 100 de case situate în satul Breazu. De asemenea, alte aproximativ 700 de locuinţe, care se află în vecinătatea rutei propuse, ar urma să fie afectate de către şantierul autostrăzii. Primăria Rediu ar vrea revenirea la alternativa de traseu stabilită prin studiul de fezabilitate din 2011 şi motivează faptul că diferenţa de 3 km în minus (în beneficiul noului traseu) „nu justifică impactul economic şi social”.

Despre ideea unui tunel în zona Breazu, în punctul de vedere al autorităţii locale se arată că nu pot fi aprecieri privind amplasarea exactă a obiectivului întrucât există diferenţe între planşele trimise Primăriei de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

„Noua configuraţie a tronsonului A8, care formează de fapt centura de nord a Iaşului în regim de autostradă, în loc să se caleze pe spaţiile din extravilan şi fără probleme de sit Natura 2000, dintre Horleşti şi Tăuteşti, pe de o parte şi Breazu şi Rediu pe de altă parte, taie efectiv intravilanul localităţii Breazu în două părţi aproximativ egale, prin zona sa nordică – cea mai dinamică din perspectiva evoluţiilor imobiliare recente”, se arată în adresa Primăriei Rediu, semnată de primarul Ciprian Grosu.

Probleme de tranzit prin zone rezidenţiale nu sunt doar în Rediu, ci şi în Golăieşti şi Leţcani.

Covăsnianu: Important e să depăşim rapid etapa de negociere pe traseu

Activistul civic Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a subliniat ieri că este necesară o dezbatere amplă pe traseu, dar, în acelaşi timp, acest moment trebuie depăşit rapid pentru a nu exista întârzieri în derularea proiectului. „Trebuie avut în vedere că un traseu optim/ideal care să satisfacă toate punctele de vedere şi opiniile nu există”, a spus acesta.

La rândul lui, el propune optimizarea unei variante studiate de proiectant care trece prin partea nordică a comunelor limitrofe, în special în zone de extravilan. „Această variantă încearcă să minimizeze lucrările de artă necesare (viaducte, tuneluri etc.), evită pe cât posibil suprapunerile cu fondul forestier, nu este foarte departe de zonele locuite de la nord de Iaşi, asigură optim geometria specifică unui drum de clasa I (viteza de proiectare în zona de deal de 120 km/h) şi permite o dezvoltare ulterioară pentru zona de servicii şi producţie (hale de producţie, zone de depozitare etc.) riverane culoarului autostrăzii”, ne-a declarat Adrian Covăsnianu.

Potrivit acestuia, această variantă asigură, prin bretele de profil de drum expres sau drum naţional, accesul de pe autostradă spre obiective strategice ale Iaşului: spitalul regional şi aeroportul. De asemenea, propunerea evită zonele construite în procent mare, respectiv cele din Golăieşti, Rediu şi Leţcani. „Important e ca dezbaterile ce vor avea loc zilele astea să se poarte într-o cheie accelerată pentru a maturiza cât mai rapid proiectul A8 şi să avem premise ca din 2023 să se lanseze licitaţia de execuţie”, a mai spus Covăsnianu.

VEDEȚI ȘI: Centură cu bucluc – AICI

Comentarii