De ce sunt şoferii români necivilizaţi. Pilotul Alex Filip: În oraş nu ai voie să te grăbeşti

sâmbătă, 19 februarie 2022, 14:32
4 MIN
 De ce sunt şoferii români necivilizaţi. Pilotul Alex Filip: În oraş nu ai voie să te grăbeşti

Pilotul de raliu Alexandru Filip spune că nu cunoaște pe nimeni care a fost sancționat pentru agresiune la volan. ”Mi-am întrebat și prietenii, nici ei nu știu”, a explicat pilotul într-un interviu la Radio România Actualități.

”Traficul este făcut de noi, șoferii. Nu vin extratereștrii și fac un haos pe șosele, ci noi, cel care îl construim. Totul pornește de la noi. Este foarte importantă ora la care pleci de acasă și foarte puțin importantă ora la care ajungi. Nu e nevoie să stai de fiecare dată cu presiunea cronometrului, ca în competițiile sportive, când marele nostru adversar este cronometrul.

Chiar dacă am vrea să mergem mai tare și ne băgăm în față, ne urcăm pe trotuar, șicanăm o coloană, mergem pe linia de tramvai ori intrăm printr-o benzinărie ca să mergem mai repede, la un moment dat tot ajungem la un semafor. Cel care respectă regulile și merge în coloană regulamentar, pur și simplu va fi în același punct cu noi, cei care am riscat și ne-am pus în pericol integritatea noastră și a celor din jurul nostru, nu mai vorbesc de portofel și de obraz, până la urmă.

Trebuie să conștientizăm că în oraș nu ai cum să te grăbești. Este imposibil, s-au făcut nenumărate studii în privința asta. De exemplu, dacă eu plec din centru și mă îndrept spre marginea orașului și altcineva pleacă cu 5 minute mai târziu, orice ar face, nu ar ajunge înaintea mea. Poate să facă toate exibițiile posibile.

De aceea, vedem în trafic foarte mulți șoferi care se țin după ambulanțe pentru că ei consideră că acesta este voucherul lor de a ajunge mai repede la destinație. La un moment dat, ambulanța trece pe culoarea roșie a semaforului, se duce cu pacientul la spital iar cel din spate rămâne la semafor. Eu, care merg regulamentar, ajung la același semafor și ne întâlnim, eventual ne facem cu mâna.

De ce să fie condusul ceva enervant? Dacă am plecat de la punctul meu de pornire cu gândul că este posibil să fac până la destinație 25 sau 30 de minute, atunci cu siguranță nu mă voi enerva. Dar dacă văd pe waze că fac 20 de minute și încerc din răsputeri să fac 12 minute (cunosc cazuri de șoferi care se iau la întrecere cu waze-ul ), atunci că orice fel de 2-3 secunde contează, ticăie.

Dar sunt niște amărâte de secunde pe care le pierde când trebuie să parcheze, de exemplu sau trebuie să se oprească la trecerea pentru pietoni (dacă oprește, pentru că iarăși se pierde niște timp). Toate lucrurile acestea ar fi atât de simplu și de ordonat de făcut dacă ar exista autorități care să își facă treaba” – spune Alex Filip.

”Agresiunea la volan este din ce în ce mai frecventă în orașele aglomerate din România. Se întâmplă asta pentru că, deși avem o nouă lege a agresivității, care ar trebui să sancționeze acest tip de manifestări, nu știu pe nimeni care a fost amendat pentru acest lucru. Am întrebat și prietenii mei și încă mai întreb, nu mi-a spus nimeni: ”da, cunosc pe cineva care a fost sanctionat pentru că a șicanat sau a croșetat în trafic”.

Agresivitatea vine din primul rând că autoritatea nu există pe șosele, poliția nu e la datorie. Și as vrea să vă spun un citat de-a lui Titi Aur, care este mentorul defensive driving-ului din România și de la care am învățat foarte multe: să ne imaginăm o grupă de copii de la grădiniță, care primesc la un moment dat arme, așa cum șoferii primesc mașini, care mai de care pe pile, mai cu o școală făcută pe repede înainte.

Cât timp educatoarea este cu copiii în sala de grădiniță, aceștia nu vor trage cu pistoalele, mitralierele și nici nu vor trage acul de la grenadă. Când doamna educatoare merge la baie sau stă cu ochii în telefon – așa cum se întâmplă cu foarte multe echipaje de poliție rutieră care stau cu ochii în telefon în autospecialele lor în loc să studieze ce se întâmplă în trafic, copiii ce fac?

Trag cu armele și ne putem imagina ce se poate întâmpla între acei copii. Când apare doamna educatoare, iarăși este liniște…”, explică pilotul.

Comentarii