De ce sunt atâţia inconştienţi în trafic? Pentru că sentinţele pentru infracţiuni rutiere grave au ajuns de râsul curcilor

Dosare şoc din traficul ieşean: cine şi cum ne pun vieţile în pericol!

marți, 22 iunie 2021, 01:50
6 MIN
 Dosare şoc din traficul ieşean: cine şi cum ne pun vieţile în pericol!

Aproape că nu este bilanţ făcut la final de săptămână în care să nu avem la Iaşi trei-patru şoferi beţi cleşte prinşi la volan fără să fi avut vreodată permis. Sau alţi doi-trei care merg printre noi cu maşini-bombă: nu au nici asigurare, nici inspecţie tehnică, adesea şi beţi sau chiar fără permis. De şoferi beţi pur şi simplu, şi atât, nici nu mai vorbim: sunt zeci. Oare suntem chiar atât de inconştienţi? Posibil, dar mai e un motiv: sentinţele pe care le primesc astfel de infractori în instanţe au ajuns că nu mai sperie pe nimeni, părând a prevala grija ca astfel de inconştienţi să rămână bine-mersi acasă, după fapte. Ziarul de Iaşi a luat la întâmplare speţele ce privesc infracţiuni rutiere de acest gen care au primit în aceste zile sentinţe. O să citiţi şi o să vă cruciţi: iată de ce descoperim atâţia inconştienţi printre noi în trafic!

 

Magistraţii Judecătoriei îi tratează cu mănuşi pe şoferii prinşi la volan băuţi sau cu dreptul de a conduce suspendat. Sentinţele cu suspendare nu sunt date însă numai în cazul vreunui bărbat care a trebuit să-şi ducă de urgenţă soţia la spital sau când berea băută în seara seara precedentă nu apucase să fie filtrată complet de ficat. În faţa judecătorilor Curţii de Apel au ajuns zilele acestea două dosare în care colegii lor de la Judecătorie i-au mângâiat efectiv pe creştet pe doi şoferi, deşi aceştia îşi şterseseră efectiv picioarele de Codul Rutier. Unul fusese oprit de alţi şoferi, după o urmărire prin oraş, înainte de a provoca vreo nenorocire. Pe celălalt, poliţiştii l-au prins de nenumărate ori la volan cu permisul suspendat. Tot suspendare au decis şi magistraţii Judecătoriei.

Cititi si: Momentul în care autobuzul condus de șoferul beat lovește o fată

Marius Dobranici a fost liber pe 9 februarie, aşa că a ieşit la cumpărături, la mai multe magazine. Pe seară, a ieşit la plimbare pe bulevardul Ştefan cel Mare, unde a băut câteva pahare de vin fiert şi 100 ml de ţuică fiartă. S-a întors acasă, dar s-a gândit să meargă la Horpaz, unde tocmai îşi mai cumpărase un apartament, să-l vadă. S-a urcat la volanul Opelului şi a străbătut jumătate din oraş, de pe bulevardul Nicolae Iorga până la ieşirea din CUG. Aflat la volanul Fordului său, Ş.P. l-a observat pe Dobranici circulând haotic, intrând de mai multe ori pe sensul opus de mers şi frânând brusc. În spatele maşinii lui Ş.P. se afla un prieten al acestuia, P.D., în alt Ford. Cei doi l-au văzut pe Dobranici intrând în parcarea unui magazin Lidl şi au mers după el. Au sunat la 112 şi s-au apropiat de maşina ui Dobranici. Acesta aproape dormea, cu motorul pornit şi piciorul pe acceleraţie. Când au vrut să intre în vorbă cu el, s-a trezit şi a demarat. A lovit o bordură, a încălecat trotuarul, aproape acroşând un pieton, şi a reintrat pe carosabil.

Urmărire ca-n filme

Cei doi şoferi s-au urcat într-una din maşini şi au plecat după el. În urmărire a intrat şi B.S., la volanul unui BMW. Dobranici a mai mers 1,5 km şi a intrat în parcarea unui Profi City, dar nu a oprit, ci a revenit pe stradă. A oprit totuşi la un semafor, moment în care urmăritorii au coborât şi i-au înconjurat maşina. Au constatat că şoferul emana halenă alcoolică, aşa că i-au scos cheia din contact şi au sunat iar la 112. Medicii legişti aveau să constate că avea o alcoolemie de 2,74‰ în sânge.Mulţi sunt în comă la acest nivel.

Dacă ieşenii din trafic au fost intransigenţi cu el, magistraţii Judecătoriei aproape că l-au mângâiat: au luat în calcul în favoarea sa faptul că şi-a recunoscut fapta, şi a afirmat că o regretă. “Este o persoană bine integrată în societate, aşa cum rezultă din înscrisurile în circumstanţiere depuse la dosar – contract de muncă, caracterizări. Astfel, inculpatul are o alternativă reală, viabilă, preferabilă unei existenţe infracţionale (a declarat intenţia de oficializare a relaţiei de concubinaj şi faptul că a accesat un credit şi a achiziţionat un apartament), iar pe de altă parte experienţa privării de libertate în centrul de reţinere şi arestare preventivă ar fi trebuit să aibă asupra inculpatului un efect de maximă descurajare şi să îl facă pe acesta să se abţină de la reiterarea conduitei infracţionale”, şi-au justificat magistraţii decizia de a-l condamna la 1 an şi 2 luni de închisoare cu suspendarea executării, pe un termen de supraveghere de 2 ani. Pe durata acestui termen, Dobranici nu va avea voie să conducă autovehicule. Procurorii au considerat că pedeapsa este prea blândă şi au declarat apel împotriva sentinţei. Este, practic, o sentinţă ce nici în cazieru nu ajunge.

Alt caz, la fel de grav

Cătălin Stan şi-a făcut practic un obicei în ultimul an din a conduce fără permis. Pe 12 august anul trecut, Stan a trecut pe culoarea roşie a semaforului, motiv pentru care i-a fost ridicat permisul, eliberându-i-se o dovadă cu drept de circulaţie pe 15 zile, până pe 27 august. Ulterior, lui Stan i s-a suspendat dreptul de a conduce pe o lună, între 28 august şi 26 septembrie. Deşi circula cu dovadă, pe 15 august Stan a depăşit neregulamentar. I-a fost reţinută dovada, iar perioada de suspendare a dreptului de conducere i-a fost prelungită cu 30 de zile. După doar şase zile, Stan a fost depistat pe raza comunei Mogoşeşti. Nu a respectat semnalele şi indicaţiile poliţistului rutier, aşa că i s-a mai suspendat dreptul de conduce pe o lună. Practic, el ar fi trebuit să lase maşina în garaj din 28 august, până pe 25 noiembrie.

Totuşi, în dimineaţa zilei de 31 august, Stan a fost depistat la volan, în Scânteia. Pe 15 septembrie, a fost oprit iar, tot la volan, în satul Dumbrava. A doua zi, dimineaţa, din nou, în faţa primăriei comunei Scânteia. Pe parcursul urmăririi penale, Stan s-a prevalat de dreptul la tăcere, iar în faţa instanţei, nu şi-a recunoscut complet faptele reţinute de procurori în sarcina sa, afirmând că dreptul de a conduce nu-i fusese suspendat. Magistraţii Judecătoriei au constatat însă că luase la cunoştinţă încă din august că nu mai are dreptul de a se urca la volan, stabilindu-se astfel vinovăţia sa.

Cititi si: Şoferul de autobuz care a izbit fata de 15 ani pe trecerea de pietoni, surprins cu o bere în mână

„Se constată că inculpatul a fost surprins în trafic, în trei zile, apropiate ca şi interval de timp, în zone diferite (localităţile Scânteia şi Ciurea), deşi domiciliază pe raza municipiului Iaşi şi avea reşedinţa în Scânteia, urmare a unor controale de rutină, ceea ce determină aprecierea instanţei în sensul în care inculpatul conducea în mod constant, desfăşurând această activitate pentru satisfacerea diverselor necesităţi cotidiene. Reiterarea conduitei infracţionale la numai câteva zile de la prinderea sa în flagrant relevă un curaj infracţional deosebit din partea inculpatului, o maximă indiferenţă faţă de viaţa altor persoane, dar şi o totală lipsă de respect faţă de normele sociale ce protejează siguranţa circulaţiei pe drumurile publice. Numai datorită hazardului faptele reţinute în sarcina inculpatului nu au avut urmări şi mai grave”, au apreciat judecătorii.

Aceştia au respins şi eventuala lipsă de pericol social al infracţiunii. Cu toate acestea, ei au considerat că o pedeapsă de 1 an şi 3 luni de închisoare cu suspendare este suficientă. Nu a fost impusă nici măcar suspendarea dreptului de a conduce. Sentinţa a fost atacată în apel, dar nu de procurori, ci tocmai de inculpatul lăsat în libertate: i s-a părut pedeapsa prea drastică.

 

 

 

Comentarii