Extinderea Aeroportului, noua variantă: şapte porţi de îmbarcare

miercuri, 11 august 2021, 01:49
3 MIN

Au apărut primele schiţe ale viitorului terminal care va procesa 3,5 milioane de pasageri pe an. Vestea bună este că 60 de milioane de euro vor fi acoperite din fonduri nerambursabile. Problema spinoasă este de unde va găsi regia 20 de milioane de euro.

A apărut prima schiţă a viitorului terminal de pasageri pe care şefii. Aeroportului intenţionează să îl construiască lângă T3, pe terenul dat iniţial în concesiune unei firme care nu a întreprins nimic acolo şi mai departe, pe locul fostului sediu al Aviaţiei Utilitare.

Cei de la Aeroport confirmă în acest fel că proiectul iniţial, cel de unire a T2 şi T3, de etajare a lor şi de extindere a parcării sub acest nou complex, a fost abandonat, deşi ar fi costat mai puţin.

În schimb, noul terminal va avea trei niveluri şi va putea să proceseze până la 3,5 milioane de pasageri pe an într-un orizont de timp de 25 de ani. Va avea şapte porţi de îmbarcare – faţă de doar trei (maxim) câte are T3 – şi o suprafaţă desfăşurată de peste opt ori mai mare, respectiv 30.000 mp, faţă de 3600, în T3.

"Costurile totale sunt estimate la 80 de milioane de euro, din care 75 la sută reprezintă fonduri nerambursabile, ce vor fi alocate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM)", precizează comunicatul Aeroportului.

Cu siguranţă, în aceşti bani vor mai intra câteva obiective, însă, cu excepţia extinderii parcării, nu este clar care vor fi acestea. Licitaţia pentru proiectare şi execuţie va fi demarată luna viitoare, am aflat de la directorul general interimar al aerogării, Vasile Stoicea.

Dosarul este complet, inclusiv cu avizul de la Mediu – încuviinţare care în alte proiecte mari din jurul Iaşului este aşteptată de ani de zile. Înainte de lansarea licitaţiei mai rămâne de obţinut acordul formal de la Comisia Tehnico-Economică a Consiliului Judeţean, forul tutelar al regiei.

Dat fiind că investiţia va trebui finalizată până la sfârşitul anului 2023, când se încheie exerciţiul financiar 2014-2020 al UE, întregul proiect este practic pe muchie de cuţit.

Asta şi pentru că suma de 80 de milioane de euro, de zece ori mai mare decât cea alocată pentru Lotul 3 al Axei rutiere Iaşi-Suceava, de exemplu, este cât se poate de tentantă. Amintim că licitaţia pentru Lotul 3 al Axei a fost anulată în prima procedură după două contestaţii succesive. Acum, la reluare, procedura e din nou blocată de o contestaţie.

Al doilea semn de întrebare este: de unde vor veni restul de 25 la sută, respectiv 20 de milioane de euro? Aeroportul, deşi dă jumătate din profit Consiliului Judeţean, nu poate primi niciun leu înapoi. Iar, după doi ani pandemici, dintre care unul a fost salvat de un ajutor de stat agreat de Comisia Europeană, va fi greu de convins băncile pentru un împrumut consistent.

Ce vrea să-şi facă Clujul cu o sumă de două ori mai mare

În comparaţie, la Cluj există încă din 2017 un proiect de extindere creionat de directorul de atunci şi de acum al Aeroportului "Avram Iancu", pentru o ţintă de 7,2 milioane de pasageri de atins până în 2030. În ultimul an dinaintea pandemiei, aeroportul clujean a avut un trafic de aproape 3 milioane de călători.

Noul terminal de pasageri, proiectat tot pe trei niveluri şi cu o suprafaţă similară, de 29.100 mp, era estimat atunci la 200 de milioane de lei fără TVA. Întreaga investiţie, care include terminal cargo cu o suprafaţă totală de 115.000 mp şi prelungirea pistei de la 2100 la 3500 metri, avea un cost total estimat la 900 de milioane de lei. Pandemia a dat şi acolo planurile peste cap.

La Iaşi, terminal cargo ar urma să devină actualul terminal de pasageri T2, care are o suprafaţă de aproximativ 2000 mp. Ar mai rămâne de rezolvat calea de acces spre oraş, pentru că până la Varianta ocolitoare Nord a Iaşului, respectiv autostrada A8, e o cale mai lungă decât până la alegerile din 2024.

De aici însă e şi treaba Primăriei, pentru că Aeroportul Iaşi este situat pe teritoriul administrativ al municipiului şi pe cel al comunei Holboca. 

Comentarii