Marşul pentru Autostradă: Primiţi cu pâine şi sare de bucureşteni şi cu jandarmii de primarul PSD

luni, 21 mai 2018, 01:50
8 MIN
 Marşul pentru Autostradă: Primiţi cu pâine şi sare de bucureşteni şi cu jandarmii de primarul PSD

Marşul motorizat către Capitală a avut un start bun încă de la primele ore ale dimineţii de sâmbătă. Erau anunţaţi 1.000 de participanţi, însă şi-au umplut rezervoarele şi au plecat la drum în jur de 300 de şoferi de maşini mici, tiruri şi motociclişti. Mobilizarea Ministerului de Interne a fost la cote maxime, pe tot traseul echipaje de poliţie şi jandarmi ne-au petrecut cu privirea şi ne-au făcut filmuleţe pe telefoane. Un marş motorizat pentru cele două autostrăzi la ale căror hârtii se lucrează de mai bine de 10 ani, A8 şi A7. Pentru prima dată, Moldova nu mai poate aştepta şi strigă din toţi rărunchii că are nevoie de autostrăzi. Pentru a ieşi din sărăcia la care o condamnă, în continuare, Guvernul.

La ora 6.30, în Piaţa Unirii erau deja câteva maşini cărora şoferii le prindeau stea­guri la urechi. Nea Cezar stătea ca un copil cuminte, rezemat de portieră. Pe o pancartă a scris o poezie pentru guvernanţi, în care numeşte autostrada A8 drept „Fata Mor­gana“.

„Sunt şofer de 40 de ani şi vreau să mă plimb şi eu pe o autostradă până la Bu­cureşti. Cum suntem noi priviţi ca provincie de stat? Blocajul e în corupţie, acolo se blocheaz Guvernul. Îi spun autostrăzii «Fa­ta Morgana» pentru că este o iluzie. Din familia mea merg doar eu la Bucureşti, sunt reprezentantul familiei mele, al copiilor mei“, spune Cezar Gâlcă, un inginer mecanic pensionar, în vârstă de 70 de ani.

Marius a băgat 250 de lei în benzină pentru drumul acesta. Mai are în portbagaj rezerve, să fie! El a ieşit în stradă şi la protestele care au avut loc în Iaşi şi e alături de acest proiect încă de la început. Spune că nu vrea marea cu sarea, ci doar nişte drumuri decente, pe care să nu mai moară oameni.

„Săptămânal fac drumuri prin ţară, observ nevoia. Ca inginer, observ că e nevoie de infrastructu­ră. Am fost în Europa şi am văzut ce în­seamnă civilizaţia. Şi mă mai motivează un proverb care spune că, dacă vrei să scoţi o zonă din sărăcie, faci un drum. Iar jegurile de la Bucureşti mai cred că merge cu minciuni. Îţi cauţi un loc de muncă şi descoperi că nu sunt mulţi investitori care să traverseze Carpaţii“, povesteşte Marian, un inginer electroenergetician în vârstă de 32 de ani.

Pe la 7.30 s-a dat semnalul de plecare, iar primarul Mihai Chirica le-a urat protestatarilor drum bun. Pe motocicleta sa, deputatul Marius Bodea a pornit alături de coloa­na de maşini care a mers prin Roman. Însă nu a ajuns până la Bucureşti. Organizatorii au devenit şi mai optimişti când au aflat că la Bacău îi aşteaptă 40 de tiruri venite de la Suceava, dar şi 200 de maşini mici.

„A venit ziua acestui eveniment, de anul trecut am promis că vom face acest marş motorizat. Nu e un marş de plimbare, ci un protest. Sunt bani pentru aceste autostrăzi, fonduri europene care sunt date special pentru drumuri şi autostrăzi. Dar noi nu suntem în stare să le atragem, nu avem oameni capabili să facă demersuri, nişte hârtii. Nu facem acest protest doar pentru Moldova, ci pentru toţi românii“, a transmis la plecare Cătălin Urtoi, unul dintre organizatori.

„Lui Dragnea pielea pe băţ“

La Tecuci, unde am făcut o pauză de masă, am numărat 17 motoare pe două roţi. Pe cealaltă parte aflăm că coloana are 15 ki­lometri, iar într-un filmuleţ postat pe Face­book vedem cum cele 40 de tiruri trec prin Bacău claxonând frenetic. 200 de autovehicule mărşăluiau spre Capitală din Piatra Neamţ, Tg. Neamţ, Suceava, Siret, Roman şi alte 50 dinspre Botoşani, Iaşi, Vaslui şi Bârlad.

La Tecuci ni s-au alăturat maşinile din Galaţi şi Brăila. Peste 300 de autovehicule, în total. Printre cei plecaţi din Iaşi s-au numărat, pe lângă şeferi de cursă lungă, IT-işti, ingineri, angajaţi în diverse domenii, şi profesori universitari.

„Cred că Moldova, fară autostradă, e condamnată să rămână şi în veacul următor cea mai săracă provincie. E datoria generaţiei tinere, şi nu nu­mai, să lupte pentru integrarea Moldovei în Europa. Din păcate, Moldova e tratată ca o provincie periferică care aduce voturi pentru PSD. E tratată ca o provincie captivă. Niciodată un partid de stânga nu a promovat dezvoltarea unei ţări. Mai am o raţiune. Ca istoric, mă simt umilit că în anul centenarului avem 100 de ani de vorbăraie despre unirea regiunilor. Trebuie să luptăm pentru o politică modernă în România. Am văzut ce s-a întâmplat în 30 de ani, ce s-a întâmplat cu un vot populist al unor oameni care nu văd viitorul. E nevoie de o trezire a referinţelor istorice ale Româ­niei“, a explicat profesorul universitar Mihai Dorin, istoric.

Drumul până la Tişiţa a fost plin de momente de bună dispoziţie. Prin staţii, şoferii îşi transmiteau mesajele, care de care mai interesante: „Mergem să-i pu­nem lui Dragnea pielea pe băţ“, „Doamne ajută cu dosarele penale“, „Moldova are ne­voie de autostradă, vrea autostradă, şi va avea!“.

Toată regiunea Moldovei şi-a dat în­tâl­nire în jurul amiezii la Tişiţa, unde protestatarii din prima coloană au mers în centrul cercului giratoriu şi au organizat o primire cu pancarte pentru cea de-a doua coloană. A apărut, însă fără tiruri. Aflăm că au fost oprite la Adjud de poliţie. I-au găsit în neregulă pe tirişti cu tahograful. Pe toţi 40. Am plecat mai departe fără ei.

 Intrarea în Bucureşti

La intrarea în Bucureşti, moldovenii au fost traşi pe drepta, iar doi jandarmi le-au notat numerele de la toate maşinile. Le scriau mărunţel cu pixul pe nişte carneţele. În Capitală au ajuns în jur de 60 de autoturisme, deoarece mulţi s-au întors de la Tişiţa, parti­ciparea la marş fiind planificată doar până acolo. Restul au rămas ambasadorii Mol­dovei, care să ducă mesajul în inima Bucu­reştiului.

Deşi primarul Gabriela Firea, originară din Bacău, nu a aprobat marşul motorizat în Piaţa Victoriei, jandarmii au spus că între timp li s-a dat voie.

Pe străzile din Capitală au intrat în convoi şi alte maşini, cu numere din regiunea Moldovei, însă în piaţă au avut parte de o surpriză: trei maşini ale Jandarmeriei şi o armată de poliţişti şi jandarmi blocaseră accesul pe stradă şi la intrare, şi în capătul ei, de parcă aşteptau minerii, şi nu cetăţeni care cer construirea unor drumuri decente.

Protestatarii şi-au pierdut răbdarea şi au început să ceară explicaţii şi să strige: „Vrem autostrăzi, nu penali pe străzi“, „Moldova vrea echitate“ şi „Ruşine, ruşine, ruşine să vă fie!“. La porta­voce se aude o ieşeancă, unul dintre organizatori. „Când vă petreceţi concediile în Bu­covina, e bine? Când veniţi la mănăstirile din Moldova, e bine? Vrem să fim lăsaţi în faţa Guvernului nostru, aici ne plătim ta­xele şi impozitele!“.

După o oră de tensiuni, un domn cu epoleţi a dat nişte telefoane şi a spus că ne lasă să facem trei ture de piaţă cu maşinile. Oamenii se bucurau că nu au cedat în faţa forţelor de ordine şi că au învins. După primul tur, maşina care a escortat convoiul a încearcat să îl scoată pe alte străzi, din zonă. Atunci, protestatarii au blocat Calea Dorobanţilor.

„Ofiţerul ne-a promis trei ture cu maşinile în piaţă, acum vor să ne scoată din oraş. Ce valoare are cuvântul unui ofiţer, dragi colegi?“, se întreabă la portavoce. Bulevardul a rămas blocat pentru un sfert de oră, între timp, autobuzele au făcut coadă în spate. S-a căzut la o învoială, iar maşinile au ajuns înapoi în locul unde au blocat la început.

Protestatarii au ieşit din maşini şi au luat-o pe jos spre piaţă, unde i-au găsit pe cei din rezistenţă, închişi în ţarc de jandarmi. Când protestatarii din Moldova intră în ţarc cu ei, cei din rezistenţă aplaudă. Au scandat împreună, au cântat imnul. I-au întâmpinat cu pâine şi sare.

Ca să vadă că nu toţi bucu­reştenii sunt „ca alţii“. „Bine aţi venit în dictatura din Bucureşti!“, spuneau ei. Cel mai mic dintre protestatarii pentru autostradă avea 8 ani. Anastasia flutura steagul Româ­niei în mânuţe: „Mami, s-a terminat, gata? Ne dau autostrada?“.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Răspuns de la Transporturi: În pregătire

La mai bine de 15 ani de la lansarea ideii construirii unei autostrăzi care să străbată ţara de la est la vest fără să treacă prin Bucureşti, cel mai avansat sector din proiect este Iaşi – Ungheni.

În acest caz, „a fost finalizată pregătirea documentaţiei pentru demararea procedurii de achiziţie pentru faza «Completare/ actualizare Studiu de Fezabilitate şi elaborare Proiect Tehnic de Execuţie», urmând a fi demarată procedura de achiziţie“, se arată în răspunsul Ministerului Transporturilor la o întrebare adresată de senatorul ieşean Doru Pănescu.

Procedura de achiziţie ar urma să fie lansată până la sfârşitul lunii viitoare, iar finalizarea ei ar avea loc în primul trimestru de anul viitor, anunţă MT. Totuşi, cei de aici recunosc că proiectul se află „în procedură de mediu“.

Cât priveşte segmentele Tg. Mureş – Ditrău şi Ditrău – Tg. Neamţ, acestea au fost „împinse“ în deceniul următor, deşi, aşa cum susţine comisarul european pentru Politică Regională, Corina Creţu, întreaga autostradă A8 este prioritară ca execuţie şi finanţare în mandatul 2014-2020. (Radu MEŞNITA)

Comentarii