Pasagera din Iași care a declarat război companiei Tarom a mai câştigat o bătălie

miercuri, 09 februarie 2022, 02:50
3 MIN
 Pasagera din Iași care a declarat război companiei Tarom a mai câştigat o bătălie

Până acum, compania de transport aerian are de plătit cheltuieli de judecată duble faţă de despăgubirile cerute pentru întârzierea de 13 ore pe ruta Timişoara-Iaşi-Bucureşti.

 

Se dă o luptă de uzură în instanţele de judecată ieşene între compania Tarom SA şi o pasageră, care a cerut în octombrie 2019 despăgubiri pentru întârzierea unui zbor operat de Tarom. După mai mult de doi ani de judecată, şi după un prim proces câştigat la Judecătorie, acum, şi magistraţii Tribunalului i-au dat dreptate femeii.

În iunie 2018, Andreea B. a cumpărat bilete pentru o cursă Tarom pe ruta Timişoara – Bucureşti – Iaşi. Decolarea din Timişoara a avut însă loc cu o oră şi 5 minute întârziere faţă de ora prevăzută, din cauza condiţiilor meteo dificile de pe aeroportul de destinaţie. Ca urmare, femeia a ratat cursa de legătură cu Iaşul, fiind reprogramată pentru a doua zi dimineaţa. Astfel încât a ajuns la destinaţia finală cu o întârziere de 13 ore şi 30 de minute.

Potrivit Regulamentului 261/2004 emis de Parlamentul European, pasagerii pot fi despăgubiţi cu sume cuprinse între 250 şi 600 de euro, în funcţie de lungimea zborului şi de durata întârzierii, dacă întârzierea depăşeşte două ore. Femeia s-a adresat prima dată companiei de transport aerian, pentru plata unei compensaţii de 250 de euro, însă Tarom a refuzat-o. Motivul refuzului a fost că sosirea cu întârziere la destinaţia finală se înscrie în categoria circumstanţelor extraordinare, independente de voinţa şi posibilitatea de acţiune a operatorului. Andreea B. a făcut atunci plângere la Judecătorie.

În instanţă, reprezentanţii Tarom au precizat că întârzierea a fost de doar o oră şi 10 minute, pe ruta Timişoara – Bucureşti şi că s-a datorat unor cauze obiective (condiţiile meteo dificile de la Bucureşti, care împiedicau zborul). În plus, au argumentat că pasagerei i s-a oferit un bilet la primul zbor către Iaşi, în cursul zilei următoare.

Magistraţii au fost însă de altă părere. Biletul de avion reprezintă un contract între pasager şi compania de transport, prin care Tarom se obliga să o transporte pe Andreea B., pe ruta Timişoara-Bucureşti-Iaşi, cu decolare din Timişoara la 19:45 şi aterizare în Iaşi la 22:55, în data de 9 iunie 2018. Prin urmare, pentru că ieşeanca a cumpărat un bilet pentru o cursă compusă din două segmente, şi nu două bilete diferite, întârzierea luată în considerare de judecători a fost cea finală, de 13 ore şi jumătate, şi nu cea invocată de Tarom, de pe segmentul Timişoara-Bucureşti. Mai mult decât atât, Tarom le-a oferit magistraţilor un simplu extras privind condiţiile meteo din seara respectivă, fără a face dovada că circumstanţele extraordinare invocate de ei au afectat zborurile pentru care ieşeanca îşi cumpărase bilete.

Judecătorii au hotărât în primă instanţă ca Tarom să plătească pasagerei echivalentul în lei a compensaţiei solicitate de aceasta, de 250 de euro, plus dobânda penalizatoare începând cu data de 9 iunie 2018 şi până la data la care se face plata. La aceasta se adaugă 1.289 lei cheltuielile de judecată ale Andreei B, pe care le va plăti Tarom. Nemulţumită de soluţia judecătorilor, Tarom a făcut apel, iar dosarul a ajuns la Tribunal. Luni, 7 februarie, şi judecătorii Tribunalului i-au dat dreptate pasagerei. Mai mult, pe lângă faptul că au menţinut prima hotărâre, a Judecătoriei, au obligat Tarom să plătească încă 1.200 de lei către Andreea B, pentru cheltuielile de judecată a apelului.

Compania de transport aerian are, teoretic, o nouă şansă la judecată. Poate face recurs în termen de 30 de zile şi cauza va ajunge la Curtea de Apel. Însă, cu fiecare zi întârziere, dobânda creşte, iar dacă pierde şi a treia oară, ar putea ajunge să îi plătească pasagerei, cu tot cu cheltuielile de judecată, o sumă de 3-4 ori mai mare decât cea solicitată de ea de la început.

 

 

Comentarii