Primăria dă aprobări, dar nu are soluţii pentru trafic

Prea aglomerată șoseaua dimineața? Două proiecte mai aduc o mie de maşini în Bucium

marți, 22 octombrie 2019, 01:50
4 MIN
 Prea aglomerată șoseaua dimineața? Două proiecte mai aduc o mie de maşini în Bucium

Comisia de urbanism a aprobat, în deplină netransparenţă, două proiecte pentru construirea a aproape 20 de blo­curi în zona Spitalului Socola. Im­plementarea celor două iniţiative va însemna un aflux de cel puţin 1.000 de maşini pe şos. Bucium. Cu toate acestea, consilierii locali ai PSD au votat proiectele în mai puţin de 15 minute.

Aprobarea a fost decisă chiar dacă inclusiv în planurile urbanistice se afirmă că infrastructura rutieră este subdimensionată faţă de traficul preconizat, dar de acest detaliu consilierii PSD şi aliaţii lor (ALDE şi PMP) nu au ţinut cont. Proiectele au stabilit şi un record în etapă de avizare: cererile au fost depuse pe 2 octombrie şi au intrat în dezbaterea Comisiei două săptămâni mai târziu. Culmea, dezbaterea publică este programată pe 30 octombrie, adică la două săptămâni de la aprobarea în Comisie. Între timp, Buciumul este sufocat de cozile întin­se, iar Primăria este neputincioasă: vorbe multe, soluţii puţine şi ineficiente.

Blocuri cu 4 şi 7 etaje

Cel mai mare proiect este în veci­nă­tatea Spitalului Socola. Urmaşii fostului primar al Iaşului Alfred Winkler au câştigat în instanţă un teren de 5 ha ce era anterior administrat de unitatea spitalicească. Pe acest amplasament sunt propuse 13 blocuri (6 blocuri cu 4 etaje şi 7 blocuri cu 7 etaje) şi un imobil cu mai multe corpuri (spaţii comerciale). Terenul se află la adresa şos. Bucium 36, iar cererea pentru avizarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) a primit număr de intrare la Comisia de urbanism pe 2 octombrie. Două săptămâni mai târziu a intrat în discuţii la Comisie, un timp record în ultimii ani. Acelaşi traseu a avut şi proiectul de peste stradă, de la şos. Bucium 33. Mai multe persoane fizice (cel mai mare proprietar este Ion Bunduc) propun un număr de cinci blocuri (3 cu 4 etaje şi 2 cu 7 etaje), trei dintre acestea fiind unite între ele cu imobile cu regim mic de înălţime. Proprietarii au la dispoziţie un teren de circa 8.000 mp. Cele două proiecte imobiliare au un numitor comun: PUZ-urile au fost realizate de acelaşi arhitect (Angela Ioan). În planşele planurilor apare, la un moment, şi o secţiune dedicată „disfuncţionalităţilor zonei“. „Străzile sunt subdimensionate faţă de traficul preconizat“, scrie la capitolul „circulaţii“. Soluţia? Tot pe planşe scrie: „lărgirea străzilor“.

Despre cine ar trebui să se ocupe de acest lucru, nu se oferă detalii. Proiectul familiei Winkler are două ieşiri: str. Vişan şi şos. Bucium, dar, în mod evident, descărcarea traficului va avea loc în special pe ultima arteră menţionată, mai ales că amplasamentul are (în prezent) o diferenţă de nivel faţă de str. Vişan. În PUZ se vorbeşte despre un necesar de 749 de locuri de parcare: 549 pentru locatari şi 200 pentru spaţiile comerciale. Celălalt proiect, de vizavi de Socola, prezintă, totuşi, o alternativă de trafic: crearea unei artere rutiere prin spatele ampla­samentului, paralelă cu pârâul Vămă­şoaia, care să asigure legătura cu str. Trei Fântâni. Dar, despre cine finan­ţează un astfel de proiect nu există informaţii, iar la capitolul „priorităţi“ în PUZ se vorbeşte doar despre reţelele de utilităţi şi amenajarea unor spaţii verzi. În context, de remarcat că o altă disfuncţionalitate identificată în PUZ constă în faptul că reţelele edilitare sunt „depăşite“, iar ca soluţie se recomandă înlocuirea lor. Proiectul de peste stradă de Socola prevede un număr de 259 de locuri de parcare pentru locatari şi 24 locuri în cazul spaţiilor comerciale. În total, cele două proiecte însumează 1.032 de locuri, dar şi acestea sunt socotite la o suprafaţă de 75 mp (arie desfăşurată/ un loc) în cazul locuinţelor şi 100 mp în ceea ce priveşte spaţiile comerciale. În oricare situaţie, investitorii imobiliari estimează astfel peste 1.000 de maşini, cu trafic descărcat în principal pe şos. Bucium.

Consilier: „Am cerut studiul de trafic, dar nu mi s-a dat“

Proiectele au fost aprobate pe repede-înainte în şedinţa Comisiei de urbanism de vineri, 18 octombrie în deplină netransparenţă: presa nu a ştiut despre convocarea şedinţei. De altfel, acest lucru se-ntâmplă de ceva timp: în cazurile bune, ziariştii află pe surse despre desfăşurarea lor. Întrebat despre aceste proiecte, liberalul Ciprian Bostan ne-a precizat că au fost votate în mai puţin de 15 minute, iar el a fost singurul consilier care s-a împotrivit.

Liberalul ne-a spus că a cerut studiul de trafic în cazul ambelor proiecte, în timpul şedinţei, dar nu i s-au oferit astfel de informaţii. El a propus inclusiv o amânare, dar fără a avea succes. „Eu am solicitat să vedem soluţiile de trafic, dar nu am văzut astfel de documentaţii. În al doilea rând, s-a convenit la nivelul Comisiei ca parcările la proiectele rezidenţiale noi să fie, în majoritate, în subteran, ceea ce nu se-ntâmplă în cazul acestor două proiecte“, a declarat ieri consilierul Bostan. După dezbaterea de la Primărie din 30 octombrie, proiectele vor putea intra în plenul Consiliului Local pentru aprobare şi, ulterior, vor fi emise autorizaţiile de construire.

Comentarii