Scandalul slăninei ajunge în România. Ce înseamnă etichetarea semafor

marți, 18 octombrie 2022, 13:25
3 MIN
 Scandalul slăninei ajunge în România. Ce înseamnă etichetarea semafor

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu, a dat slănina drept exemplu pentru care vrea să interzică etichetele nutriscore în România.

Este vorba despre eticheta care are 5 culori, de la verde la roşu, în care verde închis înseamnă că un produs ar fi cel mai bun, aşa cum sunt cerealele integrale sau legumele proaspete, iar roşu înseamnă că alimentul are foarte multe calorii şi este mai puţin indicat pentru consum des.

Într-o declaraţie pentru Europa FM, preşedintele ANPC a explicat de ce nu acceptă ca şi produsele din România să aibă etichete nutriscore.

„Cei din nordul ţării noastre consumă cu predilecţie – şi face parte din meniul lor de mii de ani – slănina. Slănina are la acest moment, conform nutriscore, cel puţin litera D, dacă nu dublu D sau te miri ce altă notare, dar cetăţenii din zona respectivă au nevoie de un aport mai mare caloric, deci cu siguranţă este greu să le dăm peste cap metabolismul. Ori, neavând o etichetare raţională, neavând o etichetare decât în general. Da, în general este mai bine să mâncăm cu toţii salată şi peşte fiert, dar asta nu înseamnă că toţi cetăţenii europeni trebuie să fie influenţaţi şi să ia o decizie de tranzacţionare în condiţiile în care aceasta nu reprezintă o variantă oficială agreată la nivelul întregii comunităţi europene”, spune Constantinescu.

Decizia, comunicată la mijlocul lui septembrie

Teoretic, decizia urma să se aplice de la 1 noiembrie, adică peste mai puţin de două săptămâni. La mijlocul lunii septembrie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a transmis Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale o adresă în care scrie că „nu agreează introducerea în România a acestui sistem”.

Mai mult, ANPC le transmitea în adresă comercianţilor că acceptă vânzarea până la epuizare a stocurilor de produse etichetate nutriscore, dar nu mai târziu de 1 noiembrie anul curent.

Drept urmare, unii producători autohtoni care adoptaseră acest sistem de etichetare au început să şteargă cu markerul semaforul de pe etichete.

Acum, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, spune că data finală nu e stabilită.

Ideea inscripţionării produselor alimentare cu eticheta semafor-verde închis, verde deschis, galben, portocaliu şi roşu a apărut în Europa în urmă cu un an, când Organizaţia Mondială a Sănătăţii – prin Organizaţia Internaţională de Cercetare a Cancerului – a cerut Comisiei Europene să impună în statele membre o etichetă uşor de înţeles, care să le spună consumatorilor cât de sănătos este un produs.

Ţări precum Franţa, Belgia, Spania, Luxemburg sau Germania au introdus această etichetă, dar au făcut-o voluntar pentru că Uniunea Europeană încă nu a adoptat o decizie în acest sens.

În România, etichetarea produselor alimentare cu aşa-zisul semafor a rămas la latitudinea producătorilor, iar cine a considerat că este în avantajul său, a pus-o pe produse. Însă numai după realizarea unor analize în laborator care să arate câte calorii are produsul.

Treptat, etichetarea semafor s-a extins şi treptat şi alţi producători au pus pe produsele lor însemnul.

Comisia Europeană urmează să înainteze un proiect de lege pe această temă în următoarele luni.

Comentarii