“În câteva săptămâni va veni şi al cincilea avion în baza de la Iaşi” – interviu cu József Váradi, directorul executiv al Wizz Air

joi, 05 octombrie 2023, 01:50
5 MIN
 “În câteva săptămâni va veni şi al cincilea avion în baza de la Iaşi” – interviu cu József Váradi, directorul executiv al Wizz Air

Directorul executiv al companiei Wizz Air a vizitat Aeroportul Iaşi la 20 de ani de la înfiinţarea companiei şi 10 ani de la primul zbor în Iaşi.

LEGENDA FOTO: József Váradi, directorul executiv al Wizz Air, alături de Radu Meşniţă, redactor ZdI

 

În interviul pe care l-a acordat Ziarului de Iaşi, József Váradi a preferat să nu nominalizeze destinaţiile noi pe care le va deschide compania low-cost la Iaşi, dar a asigurat că vor fi anunţate odată cu venirea unei noi aeronave, a cincea, luna viitoare, în baza Wizz Air de la Iaşi.

– Anul trecut spuneaţi, tot într-un interviu pentru Ziarul de Iaşi, că traficul aerian de pasageri nu doar că şi-a revenit după restricţiile din perioada pandemică, dar că a crescut cu 130 la sută. Anul 2023 a adus o creştere şi mai mare, cel puţin aici, la Iaşi. Cum aţi descrie acest an, cu aeroporturi supraaglomerate?

– A fost într-adevăr un an incredibil pentru Wizz Air. Dacă ne uităm la performanţele de astă-vară în industria aero din Europa, capacitatea aviatică (numărul total al locurilor rezervate într-un anume interval, de la o săptămână până la un trimestru, n.r.) a atins 96 la sută comparativ cu cifrele din aceeaşi perioadă a anului 2019. Pentru România, în special, 2023 a fost un an neaşteptat de bun. La nivelul întregii ţări, am avut o creştere de 43 la sută faţă de precedentele 12 luni, iar Aeroportul Iaşi este o parte importantă din această poveste de succes.

– Mai mulţi pasageri, mai multe zboruri, şi mai multe avioane. Anul trecut, flota companiei număra 150 de aparate, anul acesta numărul a crescut la 185…

– 186. Şi vom ajunge la 200 până la sfârşitul anului financiar, adică până la 1 martie viitor.

– Ce înseamnă această creştere pentru România şi mai ales pentru Iaşi?

– Avem în baza de la Iaşi patru avioane, iar în câteva săptămâni va veni şi al cincilea. Pe de altă parte, au fost unele modificări în această zonă de care Iaşul a beneficiat – şi mă refer la mutarea curselor de la Chişinău (din motive de securitate, n.r.) şi la desfiinţarea bazei de la Suceava, pe fondul restrângerii activităţii acolo. Dar succesul nostru în România nu se limitează doar la Iaşi. Avem creşteri în egală măsură şi în alte zone

Încă nu au fost stabilite noi destinaţii de la Iaşi

– Puteţi să-mi spuneţi care vor fi următoarele destinaţii deschise de aici, din Iaşi?

– N-aş vrea să fac speculaţii. Când vor fi noutăţi, le vom face publice. Dar, dacă ne uităm înapoi la parcursul companiei noastre, puteţi vedea că asta facem: deschidem noi rute către noi destinaţii. Vorbind despre mutarea unor rute de la Suceava şi Chişinău la Iaşi, este evident că pasagerii vor avea alte aşteptări. Întreaga reţea de zboruri este în continuă schimbare şi reflectă dinamica pieţei, iar pe de altă parte urmărim aşteptările şi preferinţele clienţilor noştri în funcţie de scopul călătoriilor.

– Dar cum este luată decizia deschiderii unei destinaţii anume? Care sunt factorii care determină alegerea?

– O parte a deciziei se bazează pe ştiinţă, iar cealaltă pe intuiţie. Sigur, partea riguroasă se bazează pe toate informaţiile pe care le avem legate printre altele de trafic, diaspora, trendul migraţiei şi turismului. Pe lângă acestea, ne uităm şi la evenimente sau schimbări care pot avea loc într-o regiune în viitorul apropiat şi care ar putea fi oportunităţi de dezvoltare.

– Wizz Air deţine din 2021 o bază în Abu Dhabi. Există o şansă pentru Iaşi deschiderea unei rute spre Abu Dhabi sau Dubai?

– Din nou, vom anunţa atunci când vom deschide o destinaţie. Pe de altă parte, întotdeauna luăm în calcul unde putem zbura dintr-un punct unde am ajuns deja. Sigur, Abu Dhabi rămâne o posibilitate pentru un zbor direct de la Iaşi, dar nu într-un termen scurt. În acelaşi timp, cererea în zona Emiratelor poate să fie foarte diferită faţă de piaţa aviatică europeană. Cât priveşte Abu Dhabi, de acolo avem mai multe destinaţii, atât spre ţări central-asiatice, cât şi în zona Orientului Mijlociu, în Turcia, Iordania, Egipt, Arabia Saudită etc.

Este nevoie şi de investiţii în echipamente performante de navigaţie

– Revenind la Iaşi, au fost situaţii când, din cauza vremii nefavorabile, unele curse au deviat de la traseu şi au aterizat pe alte aeroporturi. Din punctul dvs. de vedere, este nevoie de un upgrade al sistemelor de aterizare pe Aeroportul Iaşi?

– Nu este o chestiune de siguranţă a zborurilor, ci una operaţională, care are efect asupra pasagerilor. Da, este necesară o modernizare a sistemului instrumental de aterizare (ILS, n.r.), care în acest moment este unul elementar şi din acest motiv operarea aeroportului depinde de condiţiile meteo. Atunci când cursele sunt deviate sau chiar anulate din cauza vremii, pasagerii sunt cei afectaţi în primul rând. De altfel, am discutat acest lucru cu cei de la Aeroportul Iaşi, şi anume că trebuie să investească în echipamente performante.

– Ultima întrebare, una optimistă: într-un viitor nu foarte îndepărtat, când războiul din Ucraina se va încheia, iar Republica Moldova va fi la porţile Uniunii Europene…

– De unde aveţi informaţia aceasta?

– V-am spus că este o întrebare optimistă. Aşadar, când lucrurile se vor linişti în est, care ar fi pariul dumneavoastră: Aeroportul Iaşi sau Aeroportul Chişinău?

– Nu va fi un pariu. Trebuie să urmărim cursul evenimentelor şi să acţionăm în consecinţă. În acest moment, nu avem curse în Republica Moldova dar, după ce tensiunile vor dezescalada, ne vom întoarce. Nu cred că trebuie să fie o alegere între Chişinău şi Iaşi. Chişinău reprezintă o piaţă distinctă, de sine stătătoare, Iaşul la fel. Pentru mine, ele sunt complementare.

 

Comentarii