A8 – Sectorul montan rămâne favorit: ar putea fi făcut înaintea tronsonului ieşean. Ultimele detalii prezentate la Iaşi de şeful CNIR

sâmbătă, 29 aprilie 2023, 01:50
3 MIN
 A8 – Sectorul montan rămâne favorit: ar putea fi făcut înaintea tronsonului ieşean. Ultimele detalii prezentate la Iaşi de şeful CNIR

Acesta are toate şansele să intre în licitaţie, după cele două capete cu oferte deja în evaluare. Pe segmentul ieşean, tocmai au început forajele între Leţcani şi Golăieşti/Prut pentru studiile geotehnice. O nouă petiţie ar putea să salveze investiţia imobiliară de lângă Horleşti, dar preţul nu va fi mic.

 

Prezent la Iaşi, Cătălin Urtoi a susţinut prima sa conferinţă de presă în calitate de director interimar al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere. El a trecut în revistă stadiul proiectelor autostrăzilor din zona Moldovei, precizând că firma care a realizat studiile de teren pentru segmentul Moţca-Leţcani al Autostrăzii Unirii a anunţat că, „în mai-iunie, vor finaliza studiile geotehnice cu tot cu laborator”. Rămâne valabilă estimarea că tronsonul montan, deşi mai scump de făcut, are şanse mai mari să intre în licitaţie înaintea tronsonului ieşean, care a întârziat doi ani pentru neimplicarea administraţiilor locale de pe traseu, a spus Urtoi. „Pe traseul montan, am ţinut legătura cu primarii şi primarii au colaborat cu noi, ceea ce aici (în Iaşi, n.r.) nu s-a întâmplat. Acum pregătim licitaţia cea mai grea”, a adăugat directorul interimar al CNIR. Se lucrează deja la caietele de sarcini pentru cele 6 loturi în care a fost împărţită secţiunea montană, cea dintre capetele Tg. Mureş-Miercurea Nirajului şi Tg. Meamţ-Moţca.

Cititi si: Când vom merge pe autostrăzile A7 şI A8? Ce previziuni face consilierul Cătălin Urtoi şI ce sprijin politic spune că are

Pe de altă parte, la CNAIR a ajuns săptămâna aceasta încă o petiţie prin care se cere stabilirea traseului A8 „mai jos” de Cartierul Austriac, adică spre Breazu. „Foarte bine, ca să evite investiţia omului, dar acum dă într-o fermă de nuci făcută cu fonduri europene”, a remarcat Cătălin Urtoi. Deşi, iniţial, s-a subliniat că traseul autostrăzii nu mai poate fi modificat, în conferinţa de presă Cătălin Urtoi a spus că „vom vedea în perioada următoare ce va fi, pentru că urmează iarăşi analize”.

În privinţa Autostrăzii Moldovei, A7, se lucrează deja până la Paşcani. Singurul lot cu probleme, în lungime de aproximativ 14 km, este Lotul 3 din segmentul Ploieşti-Buzău unde contestaţia tocmai a ajuns la Curtea de Apel Bucureşti.

Cititi si: BUCLUC: Poate fi un cartier de case de lângă Iaşi buturuga mică din calea autostrăzii A8?

Dincolo de Paşcani, proiectul este în faza SF plus acord de mediu, studii realizate în proporţie de 95 la sută până la Suceava şi 50 la sută până la Siret.

Pe A8, aşa cum am relatat, capetele tronsonului montan sunt în licitaţie, cu 6 oferte pe Leghin/Tg. Neamţ-Moţca şi 8 intenţii de participare înscrise pentru Tg. Mureş/Ungheni-Miercurea Nirajului.

Sectorul montan are acordul de mediu. „Ne place sau nu, trebuie să ai sprijin politic în astfel de situaţii, pentru că instituţiile în general sunt şi au oameni care provin din lumea politică”, a recunoscut directorul interimar al CNIR. Va fi nevoie în continuare de implicare politică, a mai spus Urtoi, menţionând exproprierile pe sectorul montan, unde proprietarii de păduri vor trebui despăgubiţi şi pentru masa lemnoasă care va fi recoltată de pe traseul autostrăzii. „Fără facturare, proiectantul nu poate să închidă studiul de fezabilitate”, a explicat Cătălin Urtoi.

Cititi si: Reportaj: pe aici va trece A8. O zi printre primii muncitori care sapă deja la autostradă. Lutul e bun, nisipul pune probleme

Cât priveşte forajele executate pentru studiile geotehnice, s-a încheiat segmentul Moţca-Leţcani şi a fost deschis sectorul Ungheni-Leţcani, începând de la Golăieşti. În fine, A13 (Bacău-Braşov) se află în termenul depunerii ofertelor pentru studiul de fezabilitate şi acordul de mediu, până pe 11 mai.

Comentarii