Bătaie electorală la corturi. Primarul, acuzat că trișează și că își sabotează concurenții

miercuri, 12 august 2020, 01:59
4 MIN
Adversarii primarului în funcţie la alegerile locale îl acuză pe acesta că a interpretat abuziv legislaţia specifică perioadei de pandemie, în folos electoral propriu. Concret, Primăria nu a aprobat candidaţilor, pe teritoriul Iaşului, amplasarea de corturi pentru strângerea semnăturilor, acest lucru aprobându-se doar la măsuţă. Motivul invocat: pericolul pandemic în spaţiul închis din cort. Dacă însă Mihai Chirica nu mai avea nevoie de promovare, având suficientă notorietate între alegători, fie ea pozitivă sau negativă, ceilalţi candidaţi sunt foarte nemulţumiţi de o astfel de măsură. Asta deoarece amplasarea corturilor în locurile cu trafic mare de pietoni, corturi cu pereţi cu imagini şi sloganuri electorale, este, pe lângă scopul direct, şi o formă bună de promovare electorală. Atât Camelia Gavrilă (PSD), cât şi Cosette Chichirău (USR-PLUS), îl acuză pe primar că e laş şi pueril şi că evită prin astfel de subterfugii competiţia corectă.

Scena politică locală a intrat în febra alegerilor locale, iar primele conflicte nu au întârziat să apară. Ca de obicei în ultimii ani, campania electorală s-a mutat, de fapt, în perioada de pre-campanie. Acest lucru se întâmplă întrucât noua legislaţie prevede restricţii în publicitatea electorală stradală pe parcursul ultimei luni înainte de data alegerilor. Adică în campania electorală propriu zisă. În schimb, înainte de campania electorală, partidele nu au restricţii legale în a afişa bannere şi alte forme publicitare, decât dacă Primăria nu oferă avize în acest sens.

Opoziţia îl acuză pe primar de concurenţă neloială

În ultimele zile, mai multe partide au reproşat municipalităţii că „pune piedici“ prin faptul că nu a avizat amplasarea de corturi pentru strângere de semnături: tradiţional, această formă de publicitate oferă o oarecare vizibilitate candidaţilor în locuri aglomerate din oraş pe perioada de pre-campanie. Şi asta atât prin simpla prezenţă, cât şi prin imaginile de pe pereţii cortului.

„Nu s-a aprobat instalarea de corturi. Pentru strângerea de semnături, în contextul pandemiei, nu s-a avizat cort. Au fost mai multe solicitări: unii au cerut bannere, alţii au cerut diverse proiecte publicitare – prisme, cuburi – şi sunt trei partide care au cerut: PSD, PNL şi Pro România, iar alţii au cerut alte forme de publicitate. Cei care au cerut cuburi şi alte proiecte publicitare, li s-a aprobat pe publicitate“, a declarat ieri primarul Mihai Chirica.

În schimb, municipalitatea a avizat „umbreluţe şi mese“ ca puncte de strângere de semnături. Astfel, chiar şi în lipsa unui cort, tot există o interacţiune între reprezentaţii partidelor şi alegători, iar explicaţia că pandemia a cauzat lipsa corturilor nu pare veridică. Din contră, spun partidele din opoziţie, lipsa de avize pare mai degrabă o încercare de a limita vizibilitatea competitorilor electorali.

„Primarul Mihai Chirica sabotează, folosind instituţiile statului, campania electorală a Alianţei USR PLUS, văzând în acest partid un pericol pentru modul său absolut incompetent şi mafiot în care conduce Iaşul“, a acuzat şefa USR Iaşi, Cosette Chichirău, candidată la funcţia de primar al Iaşului, în contextul în care Primăria nu a dat avize pentru corturi.

O reacţie pe această temă a avut şi candidatul PSD, Camelia Gavrilă. „Îmi imaginam că vom face o campanie bazată pe identificarea de soluţii şi concentrată pe dezbateri, însă constat cu profundă indignare că nu este aşa! Atitudini infantile, strategii puerile, dar şi teama de concurenţă, de neprevăzut a primarului Mihai Chirica blochează, prin intermediul puterii date de funcţia deţinută, orice formă de promovare şi de comunicare a mea cu ieşenii, prin intermediul afişajului stradal“, a spus candidata PSD, într-un mesaj făcut public de social-democraţi.

Ambele partide din opoziţia politică locală au reproşat faptul că Primăria a gestionat defectuos solicitările de publicitate politică stradală, solicitări fiind depuse în acest sens încă de la jumătate lunii iulie.

Conform informaţiilor de pe site-ul Primăriei, abia pe 5 august primarul a semnat mai multe dispoziţii pentru puncte de strângere de semnături pentru ALDE, PLUS, PÎM, Pro România, un candidat independent, Pro Iaşi, PNL, PMP şi PSD. În toate cazurile a fost vorba despre „amplasarea unor puncte prevăzute cu o umbrelă şi o măsuţă în vederea strângerii de semnături“ pentru susţinerea candidaţilor fiecărui partid în parte. În schimb, la nivel de bannere, toate partidele par mulţumite. În acelaşi timp, unii candidaţi au apelat la privaţi care gestionează panouri publicitare pentru a-şi afişa oferta electorală.

Toate aceste forme de publicitate stradală vor fi îndepărtate pe 27 august, când va începe campania electorală. După această dată, candidaţii la alegeri şi partidele se vor putea promova doar prin afişe amplasate pe panouri ce urmează a fi montate de către Primărie. Astfel, campania electorală se va muta în special în mediul online, acolo unde candidaţii nu au restricţii în a se promova prin bannere sau alte forme de publicitate virtuală.

Comentarii