Dacă sunt peste 200 de invitaţi, atunci oferta de săli este foarte slabă. Meniul pleacă de la 200 de lei de persoană. Multe restaurante cer bani pentru ospătari şi bucătari. Fotograful şi cameramanul costă peste 6.000 de lei, iar o formaţie fără pretenţii, 10.000 de lei. La aceste cheltuieli se adaugă şi hainele mirilor. Astfel, o nuntă de 200 de persoane trece de 80.000 de lei.
O primă problemă la organizarea unei nunţi în Iaşi este dimensiunea sălii. Dacă nunta nu depăşeşte 200 de invitaţi, cu tot cu membrii formaţiei şi fotografi, atunci există o paletă destul de mare de săli ce pot fi închiriate. Dacă însă sunt mai mult de 200 de persoane care vin la petrecere, atunci sălile în care să încapă toţi, astfel încât să rămână şi loc de dans şi să fie o atmosferă respirabilă, nu îngrămădită, pot fi numărate pe degetele de la mâini, iar dacă nunta e de peste 250 de persoane, atunci te restrângi la o singură mână: o sală cu până la 500 de locuri La Castel, cortul White Hall de la Elysium, din zona Ciric, cu 400 de locuri, şi cortul acoperit cu capacitate de 600 de locuri de la Hotel Capitol.
Există însă o problemă cu gradele de ocupare – sălile mari, cu preţuri pe măsură, posibil să mai aibă locuri libere pentru 2019, în unele duminici sau vineri, însă sunt localuri care au dat deja toate sâmbetele şi pentru anul 2020. Iar în pachetele acestora se oferă şi servicii de planificare a nunţii, cu sfaturi pentru primirea invitaţilor, distribuţia lor în sală etc., dar şi evenimente tip nuntă de probă, unde achitând doar preţul meniurilor, mirii, naşii şi părinţii pot să asiste la o nuntă cap-coadă, să guste mâncarea şi băutura oferită şi să vadă cât de promptă sau nu este servirea la mese.
Meniuri de la 200 la 350 de lei de persoană
Aproape în exclusivitate, la localurile din Iaşi, preţul închirierii sălii este inclus în cel al meniurilor. Un local decent ca aspect, servire şi mâncare nu va avea meniul sub 200 de lei decât în cazul unei oferte speciale sau al unui loc care s-a eliberat pe ultima sută de metri. Spre exemplu, reprezentanţii Casablanca din Rediu, unul dintre localurile ce au „explodat” în acest domeniu din 2011 încoace, spun că pentru anul 2018 au avut doar 4 anulări, în condiţiile în care cele două săli pe care le au (de 200 şi 300 de locuri maximum) au fost ocupate din martie în noiembrie (cu excepţia perioadelor de post) de vineri până duminică. În rest, preţurile meniurilor şi, implicit, ale sălii, în condiţiile în care acestea solicită un număr minim de persoane participante la eveniment, variază între 200 şi 350 de lei.
De regulă, în acest preţ sunt incluse trei-patru preparate, un aperitiv, o gustare caldă, un preparat pe bază de peşte şi un fel principal. Unele localuri includ în acest preţ şi pachetul de băuturi „soft drinks” tip open bar, cu servire nelimitată de apă, sucuri şi cafea. Dacă nu este inclus, pachetul poate fi achiziţionat cu preţuri între 30 şi 50 de lei de persoană, în funcţie de pachete. În ceea ce priveşte, spre exemplu, pentru anul 2019, Hotelul Unirea avea o ofertă la cele trei săli, de maximum 130, 150 şi 250 de persoane, cu meniuri cu patru feluri cuprinse între 220 şi 250 de lei. Şi preţul meniurilor variază în funcţie de zilele în care are loc evenimente. În acest sens, La Castel, până pe 1 februarie 2019, ofertele puse la bătaie includeau meniuri de 190 de lei vineri, 250 sâmbăta şi 240 duminica, dar au patru feluri de mâncare, pachete de apă, suc şi cafea incluse, cât şi o serie de discounturi: 10% reducere la cazarea la hotel a invitaţilor peste noapte sau un apartament matrimonial pentru miri. Însă multe dintre restaurante includ tot felul de banalităţi în aceste oferte, cum ar fi pregătirea festivă a sălii, ornarea mesei de prezidiu, covor roşu la intrare, suporţi pentru lumânări, şervete şi şerveţele ornate sau feţe de masă. Alternativa fiind o sală goală cu mese şi scaune? Însă astfel de pachete conţin şi câteva alternative ce pot părea interesante, precum pachete cu reduceri la SPA-urile din dotările hotelurilor, organizarea gratuită a unor petreceri de burlaci sau diferite discounturi pentru ciorba de a doua zi.
Plăteşti şi spălătorii de vase
Dar costurile pentru închirierea unei săli nu se rezumă doar la cele pentru meniuri, multe restaurante având o mulţime de cheltuieli ascunse, unele dintre ele absurde, solicitând plata separată a personalului care serveşte la eveniment, ba chiar şi a bucătarilor sau a celor care spală vasele. Un astfel de exemplu este oferit chiar în centrul Iaşului, la Hotel Unirea, ce oferă o simulare pentru un eveniment de 100-125 de invitaţi, unde, pe lângă plata meniurilor, se solicită şi plata unui personal alcătuit din 13 persoane: cinci ospătari, cinci bucătari, un şef de sală, un bucătar şef şi un spălător de vase, în total 1.950 de lei. Un alt exemplu de acest fel este restaurantul Ristretto, la care în funcţie de dimensiunea evenimentului se achită 200 de lei pentru un ospătar la fiecare 20 de invitaţi, între 4-6 persoane personal bucătărie, încă 200 de lei, şi un manager de sală cu aceeaşi sumă. În plus, majoritatea restaurantelor asigură şi pachete de băuturi alcoolice, care de regulă cuprind de la whiskey la diferite lichioruri, ca tării, cât şi una sau două variante de vin şi bere la draft.
Acestea costă între 50 şi 80 de lei, aici evidenţiindu-se, printre altele, restaurantul Casablanca, care oferă acest pachet gratuit împreună cu meniurile standard, iar în ele, pe lângă bere şi alte tării, sunt patru tipuri de vin şi un soi de pălincă de prune, fiind unul dintre puţinele localuri care nu solicită taxe suplimentare pentru personal. Însă în toate meniurile achiziţionate există, cu foarte puţine excepţii, incluse platouri cu prăjituri, tortul miresei, şampania la întâmpinarea invitaţilor şi, în unele cazuri, platouri cu fructe. Pentru cei care aleg să îşi aducă băutura de acasă, sunt restaurante care impun control strict asupra provenienţei acesteia, solicitând certificat de calitate şi sticle gata îmbuteliate.
Foto-video, pe toate gusturile
Una dintre cele mai mari dileme din piaţă o reprezintă componenta foto-video. Un pachet premium, care include un fotograf profesionist, cu un portofoliu bogat, şi un operator video care să facă practic un film din întreg evenimentul costă în jur de 1.500 de euro, deşi preţul poate creşte cu uşurinţă dacă se adaugă pachete promoţionale, de la albume foto personalizate la şedinţe foto separate de cele pentru nuntă. Există şi variante mai ieftine, cu 500 de euro ambele pachete, care sunt şi de calitate, dar depinde de experienţa operatorilor şi de calitatea aparatelor folosite. O cheltuială suplimentară aici o poate reprezenta o cabină foto care să facă poze instant, al cărei preţ de închiriere variază între 1.500 şi 2.000 de lei. Pe lângă aceste cheltuieli legate strict de componenta administrativă, la care se mai pot adăuga, în funcţie de locul în care se desfăşoară evenimentul, altele legate de ornarea sălii, cumpărarea florilor, a unui „candy bar“ cu prăjituri asortate etc., sunt cele legate de „costumaţiile“ de mire şi de mireasă.
Dacă în cazul mirelui soluţia e mai simplă şi costurile pentru un „echipament“ complet din cap până în picioare pornesc de la 1.000 de lei (deşi pot sări cu uşurinţă şi de 1.000 de euro pentru cei mai pretenţioşi), în cazul mireselor, decizia este pur una de gust: există rochii ce pornesc de la 500 de lei şi ajung la 10.000 de lei. O variantă bună o reprezintă şi rochiile la mâna a doua, care pot fi modificate şi cumpărate de la mirese care s-au folosit de ele şi nu au abordat tradiţii mai recent instaurate de a le distruge la finalul evenimentului. Iar la evenimente nu trebuie ignorată muzica: o formaţie de 7-9 persoane care să cânte live, formată din profesionişti, practică tarife de la 3.000 la 3.500 de euro pe noapte, cele cu câţiva instrumentişti şi mult negativ undeva peste 2.000 de euro, iar un DJ care vine eventual şi cu un MC (un animator care cântă unele piese) porneşte de la 700 de euro.
Publicitate și alte recomandări video