De ce nu vin copiii cu plăcere la şcoală? Studiu realizat la Iaşi, cu rezultate care te pun pe gânduri
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

miercuri, 23.06.2021

De ce nu vin copiii cu plăcere la şcoală? Studiu realizat la Iaşi, cu rezultate care te pun pe gânduri

GALERIE
copii.imbufnati, suparati, scoala
  • copii.imbufnati, suparati, scoala
- +

Ineditul studiu, realizat de filiala Iaşi a organizaţiei „Salvaţi Copiii”, şi-a propus identificarea modalităţilor prin care am putea ajunge la aşa-numitele „şcoli prietenoase”. Una dintre cauzele identificate pentru care mulţi copii nu sunt atraşi de şcoală: distanţa emoţională mare dintre cadrele didactice şi elevi, menţinută de primii. Ce recomandări oferă studiul? 

Plecând de la realitatea că, în multe cazuri, copiii nu vin la şcoală cu plăcere, adesea dimpotrivă, experţii organizaţiei „Salvaţi Copiii” - Filiala Iaşi au realizat o cercetare a mediului şcolar pentru a identifica modalităţile de transformare a şcolilor în „şcoli prietenoase”. Studiul are drept scop identificarea elementelor care fac o şcoală să fie „prietenoasă”, încercând astfel să se combată abandonului şcolar. Mai exact, potrivit reprezentanţilor organizaţiei, obiectivul principal al cercetării se referă la promovarea reintegrării copiilor în sistemul şcolar şi susţinerea continuă a acestora prin transformarea instituţiilor de învăţământ în şcoli sigure şi prietenoase pentru toţi copiii, fără discriminare.

Lipsa finalităţii practice a şcolii pentru viaţa adultă?

Studiul inedit realizat de experţii organizaţiei „Salvaţi Copiii” a implicat atât profesori, dar şi elevi, dorindu-se astfel să se identifice „mijloacele necesare pentru valorificarea conceptului de şcoală prietenoasă în mediul şcolar românesc”. „Multe dintre răspunsurile copiilor, în ceea ce priveşte abandonul şcolar, arată că dezinteresul faţă de şcoală este atras de maniera «neatractivă» în care este predată materia şi de «distanţa mare dintre cadrele didactice şi elevi» menţinută de primii. Printre cauze ar mai fi şi «lipsa finalităţii practice a şcolii pentru viaţa adultă». Durata prea lungă a şcolii «determină foarte mulţi adolescenţi să părăsească şcoala după clasa a X-a şi poate chiar mai devreme». Studiul prezintă percepţia mediului şcolar prin utilizarea, pe de o parte, a drepturilor copilului drept grilă de examinare a dificultăţilor cu care se confruntă copiii în acest mediu, şi, pe de altă parte, caracteristicile şcolii prietenoase, pentru a sesiza viziunea elevilor şi a profesorilor lor asupra şcolii pe care o frecventează”, afirmă Ioana Atasiei, preşedinte al  organizaţiei „Salvaţi Copiii” - Filiala Iaşi.

Studiul a fost realizat prin sondarea opiniei a 323 de elevi, dintre care 165 de nivel liceal şi 158 de nivel gimnazial. Totodată, au fost chestionate şi 125 de cadre didatice. Studiul a avut în vedere, pe lângă aplicarea de chestionare, şi participarea la interviuri, 50 de copiii participând la interviuri individuale sau de grup. Alături de aceştia, 8 cadre didactice au participat la interviuri individuale. În cadrul acestor demersuri, potrivit reprezentanţilor organizaţiei, s-a urmărit identificarea percepţiei copiilor asupra relaţiei acestora cu dascălii, cu colegii şi cu mediul şcolar, în general. De asemenea, un rol important l-a avut exprimarea părerilor profesorilor despre aceste aspecte.

Recomandări în urma studiului

În urma studiului, experţii organizaţiei au identificat o serie de probleme care îi îndepărtează pe o parte dintre tineri de şcoală şi duc în final la abandon şcolar. Astfel, se recomandă o revizuire a curriculei de învăţământ prin diminuarea cantităţii informaţionale şi adăugarea de discipline care să contribuie la formarea de competenţe şi abilităţi practice, relevante pentru viaţa de zi cu zi. Printre acestea se numără ateliere de gătit, de acordare a primul ajutor, de educaţie sexuală, de educaţie juridică, financiară, sanitară. Totodată, se recomandă renunţarea notării la orele de sport, respectarea drepturilor copiilor în procesul de învăţământ la standardele europene, centrarea actului de predare pe elev şi evaluarea fiecărui elev doar prin prisma propriilor reuşite şi dificultăţi şi urmărirea parcursului personalizat al fiecărui elev. Totodată, se recomandă renunţarea la implementarea ideii de gândire statică prin memorare şi implementarea metodelor de dezvoltare a gândirii logice, creative, critice şi analitice la toate materiile.

Printre alte recomandări, se cere indentificarea urgentă a metodelor de eliminare a fenomenului de bullying în şcoli, reducerea volumului de teme pentru acasă, promovarea unui climat prietenos la nivel de secretariat sau bibliotecă, dar şi degrevarea cadrelor didactice de sarcinile administrative excesive. Experţii organizaţiei fac şi o serie de recomandări pentru comunitate, subliniind că sunt importante parteneriatele constante cu domeniul educaţiei, elaborarea de programe de asistare a copiilor din medii vulnerabile şi implicarea ONG-urilor în problemele reale ale comunităţilor vulnerabile prin intermediul unor proiecte ample şi clar creionate.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Vocile Europei

Lucian DÎRDALA

Vocile Europei

Pentru ca proiectul CVE să nu eşueze în irelevanţă, toate vocile Europei, inclusiv cele care displac establishment-ului de la Bruxelles, trebuie să se poată face auzite.

Filmuletul zilei

opinii

Uitarea vinovată: Pogromul de la Iaşi (I)

Florin CÎNTIC

Uitarea vinovată: Pogromul de la Iaşi (I)

Ca ieşean, simt nevoia acum, la opt decenii de la acele evenimente tragice, să meditez la ce înseamnă rana istorică a pogromului pentru memoria noastră. Cu îngăduinţa cititorilor mei, voi relua, în trei episoade, cele câteva lucruri pe care am găsit de cuviinţă să le scriu în anii din urmă, tot aici, pe acest subiect greu de epuizat.

Domnul Savaste

Radu PĂRPĂUȚĂ

Domnul Savaste

Lumea asta formată din oameni - era convins domnul Savaste - e singurul lucru care nu se poate lăsa în urmă. Ea este ceea ce ne ajunge întotdeauna. Voia să spună realitatea, nu lumea, - înţelegeam eu. Şi - mai zicea domnul Savaste - toată lumea e bună sau rea după împrejurări. „Bunioară, eu: beau şi fac urât, altădată beau şi sunt ca pâinea caldă - mă ştiu toţi copiii din cartier. De la BPR (aşa zicea el la Bodega Podu Roş) şi până acasă am juma de kilometru - la toţi le dau bomboane. Anume îmi ies dracii înainte, că ştiu că eu cumpăr bomboane pentru ei. Na!”

Muzică de toate felurile?

Alex VASILIU

Muzică de toate felurile?

Iată o întrebare ce îşi merită răspunsul ambivalent: da şi nu. 

pulspulspuls

Întrebarea dimineţii: au fost sau n-au fost mascaţii la ficiorul premarelui niţos?

Întrebarea dimineţii: au fost sau n-au fost mascaţii la ficiorul premarelui niţos?

Fierbe piaţa politichiei liberale de câteva zile încoa’, stimaţi telespectatori, toţi întrebându-se dacă e adevărat au ba ceea ce se tot aude din ce în ce mai insistent şi mai cu detalii picante: au fost au ba zilele trecute mascaţii de la Ţaigheria din Copou acasă la ficiorul premarelui Niţos, cel la care ar fi ajuns felia cea mai groasă din caşcavalul afacerii schimbului de terenuri în care e băgat şi Peni Hill de la Iaşi? 

Caricatura zilei

Asta zebră!

Editia PDF

Bancul zilei

De acum, la internarea în spital pacientii sunt obligati sa aiba: extinctor, trusa de prim ajutor si lanterna (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.