Experienţa unei eleve de la “Eminescu” care a făcut clasa a XI- a în SUA. A început cu frică şi s-a întors entuziasmată

vineri, 07 octombrie 2022, 01:50
9 MIN
 Experienţa unei eleve de la “Eminescu” care a făcut clasa a XI- a în SUA. A început cu frică şi s-a întors entuziasmată

Există posibilitatea ca elevii să studieze un an în străinătate, însă majoritatea părinților nu au încredere în astfel de proiecte. Programul FLEX este un bun exemplu de seriozitate și încredere. Daria, o elevă de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași a făcut clasa a XI-a în Statele Unite ale Americii (SUA), prin intermediul FLEX. 

Atât ea, cât și părinții acesteia au doar cuvinte de laudă pentru acest program și sunt recunoscători pentru experiența de care au avut parte. Ziarul de Iași a luat legătura cu aceștia pentru a afla mai multe detalii.

Daria Maria Musteață are 18 ani și, în prezent, este în clasa a XII-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași, la profilul mate-info. Când era în clasa a X-a a avut curajul de a se înscrie în programul FLEX, iar în perioada august 2021 – iunie 2022 a avut oportunitatea de a locui în SUA, la o familie-gazdă. Astfel, penultimul an de liceu l-a studiat la Keller High School din Texas.

De ce FLEX?

Daria era în clasa a X-a atunci când a descoperit, întâmplător, programul FLEX. „Mi-am zis că nu are ce să strice. Știam că sunt șanse foarte puține de a fi acceptată, dar am zis că aplic și să văd ce se întâmplă. Și s-a întâmplat!”, rememorează eleva. Ea spune că părinții au fost suspicioși inițial, auzind că programul este gratis, dar după ce s-au documentat, au fost convinși că totul este în regulă.

„Pe site-ul celor de la FLEX există Aplicațiile pentru bursă care trebuie completate în 10 zile pentru prima rundă. Doritorii trebuie să răspundă la trei întrebări prin trei mini eseuri. După aceasta există un test de limba engleză, de vreo 5-10 minute, care e foarte ușor. Dacă ești selectat în următoarea rundă, în luna decembrie vor urma mai mulți pași: interviu, câteva eseuri personale, CV și un test de limba engleză mai aprofundat. În total sunt 3 runde”, își amintește Daria.

Nu i s-a părut un proces greu, pentru că a știut de la început că scopul principal era ca organizatorii să o poată cunoaște mai bine, nu să îi testeze neapărat cunoștințele.

Mama Dariei, Gabriela Musteață, recunoaște că, inițial a fost reticentă, pentru că nu știa despre ce este vorba.

„Atât eu, cât și soțul meu, voiam să fim siguri că este un program corect și serios, că nu se întâmplă altceva cu ea. Ulterior, când am început să ne informăm și am primit informații inclusiv de la o fostă elevă de schimb din Iași, am avut încredere. Îmi era frică pentru că nu știam ce se întâmplă acolo, unde ajunge copilul, îmi era teamă de perioada lungă de timp”, spune aceasta.

Gabriela a precizat că printre lucrurile care au speriat-o, s-au regăsit și condițiile programului: „copilul pleacă pentru un an de zile, iar în această perioadă nu vom avea voie să o vizităm și nici ea să vină acasă, decât pentru un motiv întemeiat”.

Familia-gazdă și sora din Thailanda

Familia primită din partea programului nu putea fi refuzată. Participanții aflau detalii despre familie abia după ce erau selectați și repartizați. „Și din acest motiv îmi mai era frică, pentru că nu știam înainte unde va ajunge.

Putea să ajungă la o familie monoparentală, putea să ajungă și la o familie de același sex. Dacă ar fi fost, de exemplu, la o familie monoparentală, un tată care era văduv sau un pensionar văduv, nu puteam să refuzăm. Aici interveneau frica, emoțiile”, explică mama adolescentei.

Imediat ce Daria a primit clasamentul și a aflat că a fost admisă în program, a căutat membrii familiei-gazdă. A primit scrisoare de plasament cu toate informațiile despre aceștia, inclusiv cazierul, datele de contact și unde lucrează. I-a căutat pe Facebook, au organizat o ședință pe Zoom și au reușit să se cunoască înainte de plecarea ei în SUA. În acest fel, părinții s-au mai liniștit și au prins încredere.

„Comunicam cu familia. Îmi doream. Cumva, ei erau responsabili de siguranța copilului meu și asta am simțit de cum a ajuns. Erau foarte responsabili și, poate, chiar mai responsabili decât suntem noi, fiind un copil străin. Vorbeam cu ei, ne trimiteau fotografii. Chiar și acum mai comunicăm”, spune Gabriela.

Familia-gazdă la care a fost repartizată Daria nu mai avea copii. Mama-gazdă avea 38-39 de ani, iar tatăl-gazdă avea 43 de ani. După ce ieșeanca a primit plasamentul, i s-a cerut acordul ca respectiva familie să mai ia încă o fată din Thailanda.

„A fost o alegere bună, atât din partea lor, cât și a noastră, pentru că am acceptat. Erau amândouă la aceeași școală și se înțelegeau foarte bine. Cumva, schimbul cultural a fost nu doar cu americanii, ci și cu această fată din Thailanda”, completează mama.

„Familia pe care am avut-o mi-a plăcut foarte mult. Ne-am înțeles bine și am avut și o soră gazdă, care era și ea elevă de schimb din Thailanda și am fost chiar cu surorile. Încă vorbesc cu familia gazdă destul de des, mi-a plăcut de ei”, precizează Daria.

O altfel de educație

Atât profesorii, cât și elevii au acceptat-o pe Daria. Nu au existat diferențe între elevi și i s-a acordat suficientă atenție. „Profesorii au fost foarte drăguți. Chiar se vedea mult diferența între România și America, din punct de vedere al comportamentului acestora. Le păsa dacă te descurci, cum te simți, erau foarte înțelegători, mai ales cu mine, fiind din altă țară”, mărturisește adolescenta.

Nu a fost nevoie să studieze toate materiile pe care le-ar fi urmat în clasa a XI-a în România, fiindcă echivalarea s-a produs la nivel de an, nu de discipline. Nu a fost nevoie nici să recupeze respectivele materii la revenirea la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, însă dacă ar fi să dea la o facultate la care are nevoie de media anilor la matematică, de exemplu, pentru clasa a XI-a nu are media calculată astfel încât să se ia în calcul.

I-a plăcut că și-a putut alege ce cursuri să urmeze și a rămas impresionată de faptul că în SUA nu există o clasă efectivă, ca la noi, unde învață zilnic 30 de elevi în aceeași cameră. Acolo, elevii se mută din clasă în clasă, din laborator în laborator, în funcție de cursurile pe care și le-au ales.

„Am luat 8 cursuri și am putut să îmi aleg eu ce cursuri să iau. Nu era neapărat nevoie să îmi aleg aceleași materii ca în România. Probabil nici nu le-ar fi avut. A trebuit doar să îmi iau obligatoriu un tip de matematică, limba engleză și un fel de știință, iar eu am luat criminalistică. Am avut dezbatere, engleză, matematică, criminalistică, psihologie, dans, artă și istoria Americii”, spune Daria.

Pentru că America este atât de diversă, nu a existat o problemă de acceptare din partea colegilor de la școală. „M-au acceptat, au fost drăguți cu mine. În fiecare an școala unde am fost eu acceptă elevi de schimb. Copiilor americani li se părea foarte interesant că noi veneam din altă țară pentru anul acesta. America e atât de diversă, aproape nimeni din școală nu era american 100%”, adaugă eleva.

„A fost costisitoare atât cât am vrut noi”

Cei 35 de elevi selectați în program primesc bursa FLEX, în valoare de 125 de dolari pe lună, pe care îi poate utiliza pentru orice. În plus, pentru lucrurile legate de școală, aceștia mai pot solicita o alocație de 300 de dolari pe care o pot utiliza doar o dată. Familia-gazdă trebuie să asigure trei mese pe zi.

„În general, poți să te descurci doar cu acei bani, fără să ceri niciun ban de la părinți. Totuși, eu am mai cerut bani de la părinții din România. Părinții-gazdă mi-au mai plătit lucruri din când în când. Sunt părinți gazdă care plătesc mai mult, alții care plătesc mai puțin, depinde”, spune Daria.

„A fost o experineță costisitoare atât cât am vrut noi. Efectiv programul nu costă nimic. Nu am achitat decât pașaportul. Au plătit drumul până la București pentru viză, ne-au plătit combustibilul, ne-au plătit drumul pentru că am dus-o la București la aeroport. Ei s-au ocupat de tot ce înseamnă bilete de avion și cazări”, precizează Gabriela Musteață.

„Experiența ne-a unit ca familie”

Chiar dacă a fost plecată departe de casă timp de aproape un an de zile, Daria nu s-a îndepărtat de familie și a reușit să comunice aproape zilnic cu aceasta. „Experiența cred că ne-a unit și pe noi mai mult ca familie. De când a venit, inclusiv relația cu fratele parcă s-a schimbat în bine”, mărturisește mama elevi din Iași.

„Nu cred că este o experiență pe care o poate trăi oricine. Nu toată lumea s-ar descurca și s-ar simți confortabil să plece departe de casă pentru un an. Chiar nu este pentru toată lumea, dar pentru cei care s-ar putea descurca, este o oportunitate frumoasă și foarte bine gândită pentru noi”, spune Daria. Ea crede că mulți elevi și-ar dori să facă parte dintr-un astfel de program, dar majoritatea nu știu de existența acestuia.

Programul s-a terminat, amintirile au rămas

Amintirea preferată a Dariei din Statele Unite ale Americii este reprezentată de sărbătorile de iarnă. A fost plecată la fermă cu familia părinților-gazdă, și-au dăruit cadouri și au făcut prăjituri. „Chiar mă simțeam ca acasă. A fost foarte frumos să fiu acolo de Crăciun cu toate rudele din America”, destăinuie ea.

Mama sa a fost impresionată să descopere că, săptămâna trecută, Daria a primit un pachet de la familia din America. Este vorba despre un album cu fotografii din această experiență, organizate în funcție de evenimentele care s-au petrecut. „Rămânem prieteni și eu sper ca la un moment dat familia să reușească să vină la noi”, mărturisește Gabriela.

Încă se mai pot face înscrieri în programul FLEX

Aplicațiile pentru bursa FLEX 2023-2024 s-au deschis pe data de 1 septembrie 2022. Candidații interesați de program și care îndeplinesc condițiile de eligibilitate se pot înscrie până pe 13 octombrie 2022. Procesul de selecție constă în 3 runde:

RUNDA 1: Această rundă va include o aplicație online preliminară și 3 întrebări de tip eseu care trebuie finalizate și trimise în termen de 10 zile de la începerea aplicației. Aplicația online este disponibilă la adresa:  https://ais.americancouncils.org/flex.

RUNDA 2: După trimiterea aplicației online, elevii vor fi invitați să participe la un test online de limba engleză;

RUNDA 3: Această etapă de semi-finală va începe în luna noiembrie și va include un interviu, încă 3 întrebări de tip eseu, un test complet de limba engleză și o aplicație ce va trebui completată personal de către fiecare elev. Elevii care vor trece de această etapă vor fi ulterior notificați de biroul American Councils România.

Calendarul complet al programului FLEX

1 Septembrie – 13 Octombrie 2022: Completarea și transmitera aplicației online și a testului de limba engleză

Noiembrie  – Decembrie 2022: Notificarea semi–finaliștilor

Noiembrie 2022 – Februarie 2023: Interviul individual, testul de limba engleză, completarea aplicației individuale

Aprilie – Mai 2023: anunțarea rezultatelor finale (numele bursierilor și a celor de pe lista de rezervă)

August – Septembrie 2023: deplasarea bursierilor în SUA

Mai – Iunie 2024: întoarcerea bursierilor în România

Mai multe detalii se găsesc pe siteul: https://americancouncils.ro/programe/flex/. 

Comentarii